četvrtak, 15. rujna 2011.

Zaseok na Vlaci - Četri babe i jedan đed

Toga maja 1948.godine u zaseoku su živjele četri babe i jedan đed: baba Anica Mažibrada, baba Marica Bezbradica, baba Pera Lalić, baba Joka Krneta i đed Ćilit Krneta.

Bijaše to čeljad prošlog vjeka. Sve što je valjalo: mladost, ljepota i mirni život dogodilo im se u tom prošlom devetnaestom i početku dvadesetog vjeka, a nakon toga prevališe preko glave dva svjetska rata te uđoše u novo doba sa puno opreza i neizvjesnosti. Sad na zalasku ovozemaljskog života pritiskala ih je sirotinja na koju su odavno otvrdli i nada da će im potomci biti bolje sreće te su im večernje molitve Bogu pred spavanje bile tom cilju upućene. Oblačili su se po "starinski", bjele dugačke košulje od kuštelanca, pomalo izvezene po koljeru, vunena crno omurena suknja zimi, a vuštan ljeti, pregača, vuneni omureni džemperi, sadak, crne vunene dokoljene čarape i gumaši zimi, a trike ljeti. Na glavi bjele povezače preko kose razdjeljene po sredini glave i upletene u dvije prosjede pletenice.

Đed je nosio platnene duge gaće, od plavog radničkog kepera, džemper i jakketu, a na glavi crvenu bukovačku kapu sa crnim resama na zatiljku.

Babe i đed su boravili zimi uglavnom u svojim vatrenicama uz ognjište grijući noge i krsta, usput vareći puru svakodnevno, i drugo što bi se našlo: varicu, orzo, kupus, manistru i pekući pod pekom kiseli kruv od mješanog ječmenog, raženog i pšeničnog brašna ili prešku kad nestane kvasca, a prilično često i kukuruzovnicu, već prema stanju u kašunu.


S proljeća bi počeli izlaziti pred avliju i protegli bi noge, gegajući se, podbočivši krsta s jednom rukom, a drugom praveći zasjen za staračke oči, da bi osmotrili okolinu, vraćajući se brzo nazad da ih vjetrina ne probije.

Tek za vrućih njetnih dana sastali bi se do popaska u ladovini ispod kojeg bajama ili kustelića pred nečijom avlijom i prebirali uspomene iz davnih nama nepoznatih dana, o nepoznatim ljudima i događajima. Najčešće su ta okupljanja bila ili pred baba Anice avlijom ispod velikog bajama, obzidanog velikim kamenčinama prekrivenim salidži, na kojoj su neke prethodne generaije špicom urezale trlje, ili pred đed Ćilitovom avlijom ispod isto tako uređenog mjesta, ovisno od toga ko je od njih dvoje prije izašao pred avliju poslije podnevnog dremanja. A evo još zašto ?

Baba Anica je bila najstarija, već onemoćala na nogama, pa se nije upućivala na daleko od svoje avlije, nego bi uzela pletaće igle i klupko vunena konca i plela kalce unucima, obavezno noseći sadak da ga stavi na kamenu ploču prije nego sjedne. Kad bi ona zauzela mjesto tako da vidi na sve strane, a naročito da nadzire djecu koja preko dana ni po najvećoj vrućini ne bi spavala, domalo bi iz svojih avlija izlazili i stari i mlađi, neko brišući opoćeni vrat, a naeko zjevajući i polako se oko nje okupljali. Na kraju bi i đed Ćilit vidio da mu nije druge nego bi dohvatio štap i potštapajući se došao na današnje zborno mjesto. Mlađi bi se sklonili sa njegovog mjesta, pošto je kao invalid morao sjesti na povišen položaj i uključio bi se u razgovor koji je već počeo.

Ta staračka izborana lica, odjeća koju su nosili i spori škrti govor sa puno arhaičnih rječi iz turskih i ćesarskih vremena još više su ih odvajali od mlađih, ovovjekovnih generacija. Kad bi ih ispravili da se tako više ne govori, da se tako sada ne kaže, ljutito bi odbrusili:

- "Vi znate svoje škole, mi smo imali svoje i nemamo vremena, ni potrebe, ni volje da učimo i vaše!"



***

BABA ANICA se rodila u zadnjoj četvrti devetnaestog vjeka u Rudelama, po prezimenu Masnikosa. To je sjeverno od Kistanja oko pet kilometara prema Kninu, uz Marmontovu, nekada Rimsku cestu. Tamo je provela djetinjstvo i curstvo radeći što i druga ženska čeljad. Od malih nogu učila je da tkaje, prede, plete i veze i sve domaće ženske poslove oko kuvanja i pranja i čišćenja. Uz sve to išao je rad u polju: đubrenje i sađenje kuruza, žetva raži i šenice i kuruza, čupanje ječma i leće, vršidba bjelog žita i čemušanje kuruza. Moralo se znati i naučiti sve oko stoke: čuvanje, muža, hranjenje, solenje, pojenje i lječenje.

Do udaje se tako Anica obučila u svemu, a usput pripremila i ruvo za dotu: za sebe vezene košunje, pregače, sadake, suknje, dženpere, kalce, zovnice, torbe, kanice, kape; za muža: benevreke, đilete, džempere, košulje, kape, aljke i kabane i za cjelo kućanstvo: posteljinu, mutape, biljce, jastuke. Sve je to počinjalo rano da se sprema u oveći masivni kovčeg izrezbaren s prednje strane, sa bravom i ručkama za nošenje na bočnim stranicama. Taj dio namještaja je pratio do smrti. Kad je došlo vreme za udaju okitili su je đerdanima, curskom kapom i obukli u cursku nošnju, pa se išlo po sajmovima u pratnji roditelja i druga. Obično se na prvi sajam išlo uoči Priobrženja Manastiru Svetog Aranđela u kanjon Krke, pokloni Manastiru bravče ili žito, odsluša večernja liturgija i tu noći, pa sutradan uz Brinu na Raskršće u Kistanjama sve do večeri. Tu su se igrala kola, sretala rodbina, pilo i jelo se i naravno puno pjevalo.

Taj put je prošla i Anica. Nije dugo prošlo od sajma kad su je došli prositi za Jandriju Mažibradu iz Kistanja. Odluka je pala, iako ga je jedva vidjela, a kamoli poznavala, na sajmu za Priobrženje u Kistanjama. Znala je da ima brata Savu, kuću-kulu u Mažibradama, par dana oranja, ograde i livade u Laškovici, gdje im je bila i starinska kuća pod pločom. Njeni su računali da je to dobra prilika i nisu je propustili, a njoj je ostalo još nešto vremena do Svetog Andrije da se pripremi za kada su ugovoreni svatovi. Tog dana Mažibradama je Slava, pa će istovremeno organizirati i svadbu da obe svečanosti spoje u jednu. Sve je to bilo sređeno bez nje, a ona se nije protivila, jer je tako moralo biti, tako su se i druge udale. Ta ne žele joj ćaća i maja ništa loše.

Na Svetog Andriju po izlasku sunca iznad Promine u blizini puče puška. Kokoši se od straha uskokodakaše, a pas bjesno zalaja, diže mu se dlaka na leđima, ali se ipak strateški povuče u dno avlije, bacajući ljutu pjenu kroz bjele očnjake i pogled na koloburu u avlijskom zidu za slučaj bjega u odstupanju pred silom. Opet opali puška, a sada se čuo i kres potkovica i tandrkanje kara na kamenom putu. U kući se uskomešaše stavljajući rakiju, suve smokve i bajame na stolicu, sklanjajući stoce uza zid. Anica i sestra joj Janja po ko zna koji put su provjeravale opremu na njoj drhtavim rukama. Ona je zorom počela oblačenje, a Janja joj pomagala. Kovčeg je bio napunjen njenom dotom, a na sebe je obukla fino tkanu suknju uz rubove ukrašenu ručnim vezom, bjele čarape dokoljenice od najfinije vune sa šarenim podvezicama, kožne opanke sa žutim mjedenim gvozdacima, bjelu vezenu košulju širokih rukava, šareno izvezenu kanicu, tamnomodri sadak s nakrojenom čojom i ukrašen svilenim i srmenim vezom, pregača tkana od tanjgana konca, a na glavi crvena djevojačka kapica prekrivala je razdjeljak, a njene dvije crne pletenice su upletene s crvenim koncem i fjokićima na kraju. Na grudima joj je bio đerdan od dukata, talira, dvokrunaša i kruna, cekina i forinti,što od srebra što od zlata. Kad se ču treća puška, topot konja u mjestu i presta tandrkanje karova pred avlijom i razaznavaše se veseli muški glasovi, sestra joj tutnu u ruke jutros ubranu kitu cvjeća i reče:

- "Sejo moja, drugarice moja, Bog ti da roda i poroda, zdravlja i sreće, a sad zbogom!" – i dvije krupne suze preliše joj se preko nasmijanih usana. Zagrli je i triput poljubi u od uzbuđenja rumene obraze, prekrsti je triput i izađe pred kuću.

Baba Anica je pričala da se kao kroz maglu sjeća svega toga, da su po avliji muški pili rakiju, pjevali i budalakali, da je jutro bilo mirisno ki proljetno i da je brat izveo pred kuću i predao đeveru:

- "Ih, da me je nako tada pita za ime ne bi mu mugla reći, tako sam bila zbunjena tada."

A onda su je podigli na konja čije je uzde đever držao i jahao drugog pored nje. Svi mlađi su jašili konje okićene praporcima i maramama, obučeni u svečane narodne nošnje, a na čelu je bio plećati barjaktar sa srpskim barjakom koji su uzeli za tu priliku od Manastira. Starija čenjad je sjedila u karovima na ljesama prekrivenim debelim biljcima. Htjela se okrenuti da još jednom vidi rodnu kuću, mater, ćaću, brata i sestru, ali đever trgnu uzde konju i ona se sjeti šta su joj ranije govorili:

- "Ne valja se okretati za prošlim, kad ideš pravim putem u budućnost! Pamti je i izvuci iz nje uno šta je dobro, da bi ga za svoj boljitak uvećala."

Ona proguta tugu rastanka s djetinjstvom, curstvom i roditeljskom kućom koja ju je gušila, zabaci glavu i vedro pogleda bjelu cestu ispred sebe što se gubila u daljini u Šušnjima i u mislima sama sebe ohrabri:

-"Biće dobro, daće dragi Bog!"

Svatovi su išli korakom, praporci na konjskojo premi su cilikali, pili su rakiju iz drvenih čuturica i pjevali pošalice, a onda bi neki od momaka obo konja i istrčao iz kolone i ispalio kuburu uvis, vraćajući se opet u kolonu. Neka se čuje da idu svatovi. A čeljad bi na poljima začas zastala i veslo mahala, ka i oni koje bi sreli na putu, zastajući sa strane i vičući:

- "Sa srećom mladenci, Bog vas blagoslovio!"

Vjenčali su se oko podne u Manastiru, pa onako okađeni tamjanom krenuli uz Brinu Manastirskom cestom u Mažibrade. Spustiše je s konja pred avlijom, dadoše joj sitnicu i šenice da vide kako redi žito, a tada kroz napravljenu strugu u avlijskom zidu uvedoše u avliju i zazidaše strugu i predadoše svekrvi. Ova je uze za ruku, poljubi je triput i zaželi dobrodošlicu, a onda joj doda metlu od grkice i pred svima strogo zapovjedi da očisti vatrenu kuću. Tad je povede za ruku, dok su slušale napite muške glasove: "Tako treba odma!", i uvede u kulu.

- "Jesi li umorna rodo," – upita je stara žena – "i gladna i žedna i prepata?" – i ne čekajući odgovor dade joj bićerin rakije i doda:

- "Popij ovo sve, da povratiš snagu i odagnaš stra," – uze joj metlu iz ruke koju je Anica u zbunjenosti još držala i baci u nuglić kod ognjišta – "i pušti muške budalaše, znam ja kako je meni bilo. A sad sjedi i jedi ođe samnom, pa ćemo kašnje izaći među svatove i pridružiti im se na avliji. Ja njesam imala ćeri, ti si mi prva, a mi žene imamo samo naše muke, koje muški ne razumiju. Zato ti meni reci sve što treba, ki rođenoj maji, ja ću ti pumagati i štititi te."

Kad god bi baba Anica to pričala glas bi joj utša, ovlažile oči i dodala bi:

- "Bila je dobra žena, ki rođena majka, laka joj crna zemlja." – i prekrstila bi se triput.

Treći dan poslije svadbe i Slave ona i Jandrija su krenuli u Laškovicu. Tamo su već bile ovce, konji i goveda. Natovarili su na magare vreću brašna, vrećicu soli i ponešto drugih potrepština i krenuli zorom. Ostali su tamo cjelu zimu, čuvali ovce i ostalu stoku, poorali Barice i posijali ječam. Odmah po dolasku Jandrija je napravio ljesu od granja i odvojio ognjište i njihovu koćetu od stoke na svjetlijem djelu pločanice, a po zidovima su odranije visili lonci i teće i nešto najnužnijeg alata.

Nisu bili sami, u desetak kuća, neke pod pločom, neke pod ražinom, bilo je desetak mlađih ljudi i žena, koji su tu kao i oni boravili preko zime, a neki i cjelu godinu, jer im kuće u Mažibradama nisu još bile gotove. Dan je bio kratak, noći duge, pa bi s večeri bila prela, čas kod ovog, čas kod onog, ali uvjek vesela. Stariji bi pričali dogodovštine iz njihova života i sjećanja iz mladosti koje su im prenosili njihovi stari, ili bi guslali, a mladost ka mladost, rugala im se i igrala svoje igre. Donjeli bi od Bunjevaca iz obližnjih Krstača vina i rakije, pekli police kumpjera i ostajali tako do dugo u noć.

Na proljeće, kad su uzorali Barice, Jandrija je otjerao volove i konje u Kistanje da tamo uzore Podvornice, Vinogradinu, Sušila, Poprekušu i Ogradine, a Anica je ostala sama petnaestak dana, te po povratku Jandrije zakalali su ovce i janjce, zaključali kuću i vratili se u Mžibrade. Došlo je vreme okopavanja kuruza, pa žetve ječma, tada raži, pa šenice, vršidbe žita, vijanje i sadjevanje stogova, stiža ovaca, muža ovaca i krava, pravljenje skute i sira, pa pranje vune na Krci, onda žetva kuruza, čemušanje i mlaćenje istih i eto ti jeseni, pa opet u Laškovicu. A Anica je te jeseni rodila ćer Milicu, dvije godine kasnije Savu, u istom razmaku Mandu, pa opet ćer Ružu.

Taj krug se prekinu, četrnaeste godine poče Prvi rat. Jandrija izbjegnu mobilizaciju, kao rekoše zbog slabih pluća, a baba je znala da je potplatio nekog od činovnika i to masno. Momci, mlađi ljudi su se i skrivali, kada se razglasilo da se ratuje protiv Srbije, a žandari na konjima i pod punom ratnom opremom po cjeli dan i noć su patrolirali i tražili bjegunce. Viđenije ljude u Kistanjama i po selima su držali pod prismotrom i gadno kažnjavali svako ogovaranje ćesarske vlasti, a pogotovo isticanje pravoslavnih i srpskih običaja. U Manastiru je bila stalna žandarska posada i kontrolirala puteve i šumu po kanjonu Krke.

Brata joj mobilisaše u vojsku i poslaše u rat, a sesta Janja se udade u komšiluku, u Rudelama.

Glad i bjeda su bile iz dana u dan sve veće, vast je rekvivirala za rat sve od reda, žito, ovce, konje i volove. Oni se skloniše u Laškovicu, samo da su dalje od kvartira i Kistanja, nadajući se da će tamo biti mirnije, ali nije bilo ni tamo Bog zna kako puno bolje. Sada se ostrvili i Bunjevci iz Rupa, pa sjekli drva u ogradama, otmali stoku i pretili sve više: Jandrija ode u Krstače i pozva se na kumstvo sa Silovima te ih pustiše na miru, a on im obeća drva koliko im treba.

O bratu joj ne bijaše ni traga ni glasa. Čulo se da će rat ubrzo prestati, a on se ne javlja, niti ko zna šta je sa njim. Naiđe i "španjola", poboljeva i pomre puno svjeta, naročito nejači i starčadi. Umreše joj roditelji, malo potom i svekrva i svekar.

Objaviše kraj rata, dođe i befel da joj je brat poginuo -"Daleko, tamo neđe daleko," - nije zapamtila mjesto – "tamo je jadnik i saranjen, u tuđoj zemlji, laka mu bila." - govorila bi.

Održaše pomen u Manastiru, svima, i kad se vratiše u Mažibrade Jandrija reče jedne večeri kad djeca odoše na počinak:

-"Anice, četri ćeri su, nema nasljednika, šta misliš da odemo u Bjevčeno selo, da vidimo šta će reći Đuro Vračar?"

-"I ja sam na to pomišljala, ali sam se bojala da ti to kažem, znam koliko ti do toga držiš." – složi se rado ona.

-"Skoro će Petrovdan, tamo je sajam, a mi ćemo ići rano. Da se komšije ne dosjete reci im da idemo na sajam gledati neke kunje, a ti pripremi sve šta treba, ići ćemo karom." - naredi on.

U zoru, na Petrovdan, Jandrija upreže konje u kar, a Anica nabaca biljčina, torbu sa ranom i druge potrepštine što će im trebati na putu. Dok je Jandrija zatezao štrangu i nabacivao alku na vagir, konj nehotice, mičući se za korak unazad, manu repom i opali ga preko očiju. On od boli sunu glavom uvis, zabreštima, i kroz suze ugleda jednu šarenu kozu na vr vrce slamnatog krova jare. Onako njut opsova:

- "Em ti Svetog Petra!" – zgrabi škrilju i puzdrknu je put koze, koja pogođena meknu i sruši se s krova – " I Aranđela!" – doda još jednu psovku i uputi se u pritorak, tarući oči šudarićem, gdje se koza i danje derala.

- "Vrag joj sreću odnjo, puče joj nuga! Dajde ženo neke končine." - obrati se Anici.

Uze dvije baščice i debeli konac i namjesti kozi slomljenu nogu i još ljut doda:

- "Ako joj ne priraste zaklaću je kad se vratimo! Ajmo sad, sad će svanuti!"

Kad se popeše u kar cimnu uzdama: "Io,io, vrag i vas odnjo, ovako najranije!" – još je bjesnio i brisao šudarićem oči.

Anica oćuti u prvi mah, sačeka da se upute i da se on stiša, pa primače mu glavu da je čuje od tandrkanja kara:

- "Jandrija, brate, šta suješ najranije, kada ne znaš kud si i rašta si poša!? Evo ti, potegni i isperi grlo i taj jed iz sebe." – pruži mu bocun s komovicom.

On se triput prekrsti, potrgnu dobar ždrokalj i otpunu:

- "Kada unaj vještac šta zna, ali neka ti bude!" - odgovori on nešto blaže kao da je to bila njena ideja da se ide Đuri Vračaru.

Đuro Opačić, poznatiji po cjeloj Dalmaciji i šire kao Đuro Vračar, živio je u Bjevčenu selu, desetak kilometara zapadno od Kistanja. Kao mladić, čuvajući ovce, nestao je petnaestak dana. Tražili su ga po Velebitu, gdje su ovce bile na paši, i izgubili svaku nadu. Svašta se pričalo:

- "Upa neđe u špilju, udavio ga međed ili vuci, skrenu i ko zna đe odluta..."

Pojavi se sam poslije petnaestak dana, u zoru, nekako produhovljen i neobično smiren:

- Ćaća, mene su otele vile, od danas neću ovcama, lječiću ljude. Tome su me vile naučile i nemujte me pitati nikad ništa o tume."

O toj njegovoj sposobnosti se čulo dalje nego o prijašnjem nestanku. A uvjek bi, svake godine, u ista doba ka i prvi put, sredinom ljeta, iznenada nesta petnaestak dana i nikome nije govorio gdje je bio i šta je radio, niti ga je ko o tome smio pitati.

A mnoge je lječio i izlječio, što rječima, što travama: usluge nije naplaćivao, koliko ko i šta hoće da da po izlječenju. A svakodnevno su mu dolazili mnogi iz bliza i daleka, iz sela i gradova, Srbi, Bunjevci, Boduli, pravoslavni, katolici i ateisti. Svako, koga bi muka natjerala. Nisi mu morao govoriti ko si i što si i zašto si došao. On je to znao!

I tog jutra, na Petrovdan, dok je Jandus s Anicom ulazio karom u Đurinu avliju, on izađe pred kuću odgovorivši na njihovo "Dobro jutro":

- "Jandrija, ima dana, njesi jutos mura žuriti i najranije sovati Boga i Svece i lumiti kozi nugu, a ako nemaš vjere u mene ne odvraćaj druge koji vjeruju da im mugu pumući. Ajte, ajte, u kuću."

Ponudi ih da sjednu i suvim smokvama i rakijom:

- "Biće dobro muji, Jandrija i Anice. Dobro vas je Bog uputio da dođete meni. U maju iduće godine vidićemo se jopet, ali iz drugih razloga, veseliji nego danas. U vaše zdravlje, Bogu i današnjem Svetom Petru vala." - prekrsti se i ispiše rakiju.

Ode u drugu sobicu i donese neke zamotuljke i dade Anici:

- "Ovaj je za tebe, a ovaj za Jandriju, svari ujutro, a pijte uveče, dok se ne potroši."

- "Đuro, šta sam ti dužan, muraš nešto uzeti." – nudi Jandrija.

- "Reka sam ti da ćemo se viditi u maju iduće godine radosnim povodom, pa ćeš častiti!" - potapša ga Đuro po ramenu – "A sad idi dok drugi ne pristignu, ionako si ćio da drugi ne znaju da si meni dolazio."

- "Oprosti Đuro, ne znam šta mi bi!" - Jandrija će.

- "Ljudi smo Jandrija, ljudi, zato i grešimo, a Bog je da prašta, ajd' s Bogom." - isprati ih Đuro Vračar do kara.

Kad su poodmakli Jandrija zaustavi kar i okrenu se Anici:

- "Ma jesi li vidila ovo, kako mi un ime zna, murda je od nekog za me ču, ali otkud mu o sovanju i kozi, pa mi smo išli ravno k njemu, nikom njesmo pričali i niđe njesmo stajali!? Tu nešto Božje ili vražje ima!" – zaključi on.

Kad su došli kući ode Jandrija u pritorak da vidi šta je s kozom, okrenu se i viknu:

- "Anice, dođi brzo!"

Ona spreši u pritorak i ugleda kozu kako se prednjim nogama popela na zid od pritorka i brsti lišće sa najnižeg granja rašeljke što je rasla uz taj zid. Daščice i končina kojom su joj jutros namjestili slomljenu nogu bile su iskošmurane u nuglu pritoraka, pogledaše se i prekrstiše:

- "Un zna i mure, vještac jedan!"

Iduće godine, desetog dana po Đurđevdanu Anica rodi sina Marka.

Sa sestrom Janjom trebalo je podjeliti ćaćino imanje na ravne djelove. Janja se otimala tvrdeći da je sve njeno, jer se s mužem preselila u pokojnog ćaće kuću. Dolazilo je do teških rječi i kletvi, ali se Aničin dio morao isplatiti. Sestre se poslije toga ne pomiriše do smrti. Baba Anica nije o tome volila pričati, samo bi rekla:

- "Od istih roditelja obe potičemo, nesreća je naša što brat pogibe, Bog mu duši da spokoja, a ja i ljudi znamo da me taj dio po pravu pripada. Što to una neće da svati, ja joj ne mugu pomoći, ali mi djecu nije smjela kleti. Prosto joj od Boga i mene i za to bilo, ali je na njoj da meni oprosti i da mi dođe na pokajanje, bar joj je usput kad ide k Manastiru. A, dosta o tome!" – naglo bi prekinula sa sjetom u očima i prebacila razgovor na nešto drugo.

Od dobijene dote Jandrus kupi od starog Jankovića i sina mu Nike Do na Vlaci, Staru i novu Gradinu pri Brini, dan oranja u lavanuši, Guvno-livadu uz Do, ozida avliju ispod Guvna i u njoj pojatu i varenu kuću pokrivenu karlovačkom ciglom, svinjac uz vatrenu kuću pod pločom, a nešto kasnije uz vatrenu kuću i dugu kuću pod pločom sa dvije prostorije, od kojih jednu potavana i tu su on i Anica spavali. U avliji zasadi ispod vatrene kuće murvać, a ispred veće pločane kuće bjelu murvu, ispred avlije i oko nje bajame, smokve i navrnu rašeljke na trešnje. Da bi mogao kraćim putem karom dolaziti probi kroz Tornice kod Brčinove pojate stotinjak metara kolnog puta. Komšije na Vlaci nisu ispočetka rado gledali kako se uljez u zasok brzo širi, pa mu Peja iz inata odmah uz avlijski zid napravi i zagradi baščicu, a kad mu Jandrus prigovori, on odgovori:

- "Njesam na tvom negao na državnom, ki i ti svoju avliju!"

Ovaj odmanu rukom i tako do danas osta.

Sin im Marko dobro napredova, mažen i pažen od njih i sestara, pa i cjelog komšiluka. Poslaše ga u školu, jer je Jandrus uvidio da treba znati pisati, čitati i računati, što je njemu falilo kod obračuna s trgovcima za koje je kitija. Kad je Marko ima desetak godina desi se nevolja. Oko Božića igrala se djeca puškaricama, Marko nađe u ćaćinoj bauli kapislu za miniranje kamena i da se pokaže kako njegova puškarica bolje i jače puca, aktivivira je i povredi oko. A snjeg napada do pervaza. Doktor Tauzović pomože koliko se moglo, ali je maloga trebalo voditi u bolnicu u Šibenik. Nije se moglo ni doktorovim autom ni Jandrusovim karom od velika snjega. Kad se vreme smirilo za desetak dana, stigoše u bolnicu i malom se moralo odstraniti upaljeno oko i nabaviti proteza. Jandrija nije žalio novca i stiže umjetno oko iz Beča. Sad su Marka još više razmazili i štedili od težih poslova. On se privkao na umjetno oko, pa ko ga nije poznavao jedva bi ili nikako primjetio da je umjetno.

Kirijajući za trgovce čuo je da se sve više priča o ratu i te je vjesti prenosio po komšiluku. Znao je šta je rat pa je sve zemljište, čak i preloge, zaorao pod žito i kuruze, nije prodavao janjce i jarad, za konje i volove i krave navozio sjeno u balama iz Like i naredio da se strogo štedi na svemu. Dok ima trave i lišća u kuvinu i ogradama nije se smjelo davati sjeno ni slama ovcama i kozama, samo se ponešto bacalo u jasle kravi, volovima i konjima, kravi da bi bilo varenike, a volovi i konji da bi mogli raditi. Papirni novac nije držao, što je bilo viška pretvara je u sitne srebrenjake i zlatnike i spremao na tajno mjesto, za koje su znali smo on i baba Anica. Ozida od pločaša kamena, iz kava u Pločama pored Manastirske ceste, zasad jaru pod ševarom i ražinom, a ako bude mira lako će staviti pravi krov od cigle i tu smjestiti Marka kad se oženi.

Ali nije sve ispalo po planu. Rat je već bjesnio po Evropi, nadvio se i nad Kraljevinu, a on po nalogu trgovaca krenu u Knin oko Mučenika da doveze neku im robu. Bilo je zimsko prohladno vreme, bez snjega, suvo. Popodne, iznenada, kad se vraćao, kod Stare Straže uhvati ga snjeg. Požuri da stigne do krčme krajputašice i spasi uznojene konje i tovar, ali puče na karu zadnje kolo. On ispregnu konje i odvede ih u štalu uz krčmu, istrlja ih, pa požuri da s ljudima promjeni kolo na karu. Trebalo je dio tovara istovariti, staviti kolo, pa opet utovariti i uvesti kar pod tezu uz krčmu. U toj preši i muci Jandrija se dobro preznoji iako je bura ubacivala snjeg pod kaban i ladila mu oznojena prsa. Uhvati ga istu veče groznica, popi u krčmi kuvanu rakiju i bi mu nešto bolje, večera s ljudima iako mu se nije račilo, popiše i bukaru vina, pa se zamota i zaspa uz peć. Ujutru se osjeća bolje, i vreme se proljepšalo, te on krenu za Kistanje. U Radučiću odmori konje, pojede nešto čorbasto, napi se i vina, i do mraka stiže u Kistanje.

Kasno naveče stiže kući, pojede nešto i ispriča šta mu se desilo. Anica ugrija tikule na ognjištu i stavi mu ih na leđa da se ugrije, skuva mu i vina, ali mu pored svega sutra ne bi bolje. Cjelu noć se patio, ona ga utopljavala i presvlačila, ali ga je stalno držala slabost i vatra. Pozvaše i doktora Tauzovića, on mu dobro posluša pluća, zavrti glavom, dade neke praškove i zapovjedi Anici da ga masira rakijom kako bi pala vatra:

- "Anice, bojim se najgoreg, radi kako sam ti rekao, a ja ću sutra opet doći, pa ćemo vidjeti šta i kako dalje." – reče joj potiho na avliji.

Sutradan mu je bilo još gore.

- "Ako prebrodi današnji dan i narednu noć, krenuće nabolje."- reče doktor – "Uhvatio je gadnu upalu pluća."

I pored ljekova i masiranja, ležanja i mirovanja, vatra nikako nije padala, a Jandrija je sve teže stenjao i buncao. Uzoru se umiri, malo i odspava, ubrzo se probudi i prošaputa između napada kašlja:

-"Anice..., daj svjeću..., neću ti dočekati jutro..."

Ona zasuzi i zausti da će nešto reći, ali on pokaza na kovčeg gdje su stajale svjeće i ona donese jednu, prekrsti njega i sebe, zapali je i stavi uz uzglavlje.

-"Ženi mi ..Marka, ..odma, ...nemuj čekati, ...rat dolazi ...neću ..da ..mi se ugasi..loza, ..zašto ..smo se ...mučili." – sad je već šaptao u prekidima - "i oprosti, ...s Bogom, ...ako sam ...ti ...šta zgrešio."

- "Prosto ti bilo, dobar si mi bijo."- zajeca Anica - "Ma ,biće ti bolje, šta ću ja sama bez tebe!"

On je pogleda ka s onog svjeta, plamen na svjeći zadrhta.

Iz poluotvorenih usta izađe mu posljednji dah, u očima se ugasi sjaj, Anica glasno zabugari, probudiše se Marko, Manda i Ruža i u prvi mah se okameniše:

-"Kako!? Ajme nama!" – pridružiše se majci.

Anica se trže, zatvori pokojniku oči i reče Marku:

-"Sine, ti si sad glava kuće, ajde po Marketu i strica Savu, znaju uni šta treba činiti."

Sutradan, kad odjutri odnješe pokojnika niz Brinu, ka Manastiru, i uz duboko brecanje zvona i pojanje igumana Nikodima spustiše ga u grob, pored predaka na parceli Buljića.

Malo dana prođe, ili se babi tako činilo, kuvinom i cestom povlačila se Kraljevska vojska u rasulu, bacajući puške, ašovčiće i sikirice te drugu vojnu opremu koja im bješe viška. Marko čuvajući stoku u kuvinu pokupi nekoliko pušaka, dva automata "Sten", nekoliko sikirica i dosta puščane municije i okvira za automate i sve sakri u neku suvu špilju u Gradini,ne govoreći nikome ništa.

U Kistanje dođoše Talijani. Opasaše ih bodljikavom žicom, ostavivši četri kapije sa mitranjeskim gnjezdima: prema Kninu kod Lazine vjetrenjače, prema zapadu kod Šarlijine kuće, prema jugu kod odvojka za Lalića dragu, a prema istoku i Manastiru iza Šukića kuća u Mažibradama. Osmatračnice i mitraljeska gnjezda postaviše i na zvonik crkve Svetog Ćirila i Metodija u centru Kistanja i na toranj mlina vjetrenjače Laze Krnete. Na livadi ispred Općine napraviše barake i hangare oblika prerezane gvozdene bačve sa velikim dvokrilnim drvenim vratima i sve to ogradiše bodljikavom žicom. U Općinu smjestiše štab, a policiju u žandarmerijsku stanicu.Par dana nasta tajac, talijanski vojnici su bili na svojim položajima, a domaći ljudi se nisu odmicali od svojih avlija, mladići su noćivali u ogradama, a djecu su uposlili nečim da ne bi iz radoznalosti odlutala na Kistanje.

Malo po mao narod se naviknu na Talijane, a potrebno je bilo nabaviti soli i petroulja, prodati koje jaje, kokoš, vareniku ili drva onima u gradu, pa se počelo ići na Kistanje. Talijanski vojnici su bili uljudni, bez nekog razloga nisu nikog dirali, a djeci su djelili bombone i šepurili se pred rjetkim curama i snašama ka pjevčići.

Po proteku četrdeset dana odoše na groblje i zapališe na pokojnikovom grobu svjeće uz čatanje igumana Nikodima. Vraćajući se s groblja Anica, gledajući Marka, sjeti se pokojnikovih rječi i odluči da ne treba čekati više s njegovom ženidbom. Kad se poslije ručka rodbina poče razilaziti da za sunca stigne kući, reče djeveru Savi i stričeviću Marketi da malo zastanu. Kad ostali odoše njih dvojica i Marko slušaju Aničine namjere:

- "Pokojnikova želja na samrti bila je da se Marko odma ženi. Rat je, njega nema, nije ni običaj da ne prođe bar godinu dana od sarane, nije neko zgodno vreme za ženidbe, ali je to bila njegova pošljednja volja, ta i meni treba pumoć. Marko, ti si govorio nešto o unoj curi iz Mjerkača, Mirkana Štrpca, jel tako?"

Kad on kimnu glavom pocrvenivši, ona se okrete onoj dvojici:

- "Oćete li me poslušati, vi ste mi najbliži rod i otići u Mjerkače i dogovoriti se sa Mirkanom oko toga. Ugovorite za ovu neđelju ili najdulje za petnajst dana da dođemo po nju. Objasnite sve, da neće biti svdbe, od dote se ništa ne traži, neka se obuče i to je sve."

Tako i bi.

U nedjelju sjedoše ona, Marko, đever Sava i stričević Marketa u kar i odvezoše se u Mjerkače. Ponješe darove za mladu i roditelje joj, ovi ih ljepo dočekaše, mlada Ružica se oprosti sa svojima i odma krenuše nazad, ukrcaše i njen kovčeg sa djevojačkom opremom i krenuše kroz Kistanje put Manastira. Na Kuli ostaviše konje i kar, pozvaše Obru i Bosu Bjelanović, koji su tu stnovali i čuvli manastirske ovce i goveda da budu kumovi i spustiše se niz Brinu u Manastir. Kad tamo Talijani, četa vojnika i kolonelo.

Skupiše se oko njih prkelajući nešto, zagledajući Marka i Ružicu u svečanim bukovačkim nošnjama. Ovi se smetoše, šta od stra, šta od nepoznavanja jezika, ko će znati šta oni namjeravaju, kad izađe iguman Nikodim u društvu kolonela koji odmah zapovjedi:

- "Basta !"- i vojnici se odmakoše od njih na pristojan razmak smijući se i danje veselo prkelajući, ne skidajući pogled sa mladenaca.

- " Ne bojte se ljudi, ajmo u crkvu, oni samo mole da gledaju kako se to kod nas radi, kakvi su nam običaji. Pa nek gledaju!" -razjasni iguman.

Otac Nikodim ih vjenča, poželi na izlasku iz crkve sreću i punodjece, pa se obrati Marku:

- "Ovaj Talijanac, kolonelo, moli te za dopuštenje da te slika. Za njih je ovo interesantno, nešto novo, želi slike za uspomenu, kaže da nam je nošnja najljepša od svih što su njegove oči u životu vidile."

Šta će drugo, oni dopustiše i kolonelo ih stade namještati po šumatoriji i slikati, kod ulaza u crkvu, kod vodoskoka, pa uz kolonade kod nove kužine, čas same, čas zajedno, čas s kumovima, sve vičući:

-"Prego! Bravo! Bravissimo! Grazie!’’

Jedva ga se rješiše, popeše se uz Brinu do Kule i svi skupa krenuše na ručak. Predveče se malobrojni gosti raziđoše, mladenci presvukoše i spremiše nošnje u kovčeg, obaviše skupa poslove po avliji i kući i odoše svi na počinak.

Desetak dana kasnije, u petak, kad je Marko otiša na Kistanje da nabavi duvana, šibica, petoulja i neke druge potrepštine za kuću opazi da ga zove Talijanski oficir i daje mu znake rukama da priđe. Prođoše ga žmarci, ali se kolonelo veselo smješio i povede ga ispod ruke do komande. Dade mu znak da čeka kod stražara i začas se vrati noseći u rukama slike. Jednu je davao Marku, a drugu takvu istu ostavljao sebi i tako mu dade nekoliko komada:

-"Grazie, molto bene, grazie!"- pruži mu ruku na pozdrav.

Marko se nasmješi i krenu nazad na Raskršće i osjeti da mu se košulja zaljepila za leđa.

Baba Anica upozna mladu s komšijama, objasni joj kakav je koji i kako se prema njima ponašati, pokaza joj gdje se šta po kući i avliji nalazi i doda:

-"Ja sam stara i grintava, lako planem i lako se povratim, ne uzmi za zlo prvu i pamti drugu, radiću sve što mugu, dogovaraćemo se, a neću zapovjedati. Pazi mi Marka i sa njim se slaži, a ja sam odgojila četri ćetri, pa ćeš mi ti biti peta. Ako pogrešim, oćuti, nemuj mi odma odgovarati, pošlje mi reci šta te volja i sve će se rješiti kako treba. Taka mi je narav, kasno je mjenjati. I oslobodi se, ovo je sada tvoja kuća, a ja sam ti mater!"

- "Dobro majo, biće kako kažeš." - stidljivo će Ruža.

Talijanci se oslobodiše, dolazili su bez oružja u zaseok i kupovali jaja i "galine", vareniku, ovce i koze i odmah plaćali lirama. Častila su djecu i cure bombonama, prodavali starijima cigarete ili ih mjenjali za rakiju i vino, smokve i bajame. Baba Anica nije razimila njihovo prkelanje, pogađali su se na mote, a oni su neprestalno govorili i pravili grimanse. Ali je ona jedva čekala da ih vrag nosi od kuće u koju ih nije nikad puštala. Takvo stanje trajaše kratko.

U Manastir i Kistanje počele su stizati izbjeglice iz Knina, Drniša, Like i drugih mjesta gdje je bila Pavelićeva NDH. Tamo su ustaše odmah pozatvarale viđenije Srbe, a pročulo se da ih negdje odvode i u jame bacaju. U Kistanjama se pojavio neki pop Đujić i zajedno s učiteljem Vladom po gostionama počeo osnivati neku kraljevsku četničku vojsku. Istovremeno su i Talijani osnivali neke srpske dobrovoljačke čete. Ali u to vreme su se po bukovačkim selima pojavljivali nepoznati ljudi i potajno održavali razgovore o osnivanju narodnih partizanskih odreda za oslobođenje zemlje od okupatora, kloneći se glavnih puteva i seoskih kuća.

Baba Anica zapovjedi Marku i Ruži da nasjeku drače i dobro zagrade avliju "da ni tica ne mure ući" i da pasa noću zatvaraju u avliju, a ne ka dosad da noći luta kuda oće.

A tada dođe jedva živ Jovo Cvjetković u Kistanje. Pobjegao ustašama iz Velušićkih rudarskih jama gdje su ga živog bacili žicom vezanih ruku i nogu. Bio je visoki činovnik u Kninu, tamo ga zaskoćiše noću, vezaše žicom noge i ruke, ubaciše u kamion i pravo u rudarske jame. Sudbina je htjela da izbjegne klanje, računali su da će se polomiti pri padu u tu dubinu i da neće moći izaći onako žicom vezan, ali se to njemu ništa ne dogodi i u jami se nekako otpetlja i preko prominskog kuvina noću se skrivajući dođe do Krke, prepliva je onako ledenu, i dođe rodnoj kući u Kistanje. Oguljene nadlaktice i krvava stopala i listovi su više kazivale od rječi. Ko do tada nije vjerovao izbjeglim Raškovićima iz Drniša sad je povjerovao. A i šenlučenja svake noći ustaške bratije po prominskim selima udarilo je pečat na njegovu priču. Pop Đujić je po kistanjskim gostionima drža ratne osvetničke govore i nagovara da se njemu prijavljuju dobrovoljci, a to dosadi Talijanima i domaćinima koji su smatrali da su ga dosta pojili i hranili mukte, pa ga otjeraše iz Kistanja. Dočuše Taljani od svojih špijuna da se po selima nešto komeša, pa svakodnevno kretaće njihove nenadne oružane patrole u sela, pohvataše neke mlađe seljane na koje su sumnjali po Radučiću, Mokrom Polju, Vujasinovićima i drugim selima, zatvoriše ih u Šeganove magazine, mučiše danima i noćima i na kraju pobiše u Devorovoj dolini.

Kad vidješe seoski momci da se trgovačka djeca iz Kistanja, školovana po velikim gradovima skloniše u šumu, krenuše i oni sa njima. Dubajića, Cvjetkovića, Budimira, Martića, Mažibrada i drugih familija momci sa svojim kistanjskim Bukovčanima udružiše se sa Bodulima iz Šibenika, Skradina, Murtera, Vodica, Biograda, Ugljana, Zadra, Novigrada i Srbima iz Obrovca i Benkovca i osnovaše Bukovački partizanski odred. Napadoše oni talijansku kolonu kod Macura i osvetiše nevine ljude pobijene u Devorovoj dolini i poče pravi rat. Nije bilo noći kad Talijani nisu pucali iz svojih bunkera u Kistanjama na najmanji šušanj.

Jedne noći pas u avliji polomi zube lajući, a Marko ču kotljanje piljčića po krovu. U kući se svi razbudiše i on upita kroz pendžerak:

-"Ko je u ovo doba?"

-"Ja sam Marko, Stevo "Pićina," - ču odgovor - "pušti me da uđem, sam sam."

Marko prepozna glas brata od strica i ode na avliju i otkračuna polako vrata i kad Pićina uđe, ponovo ih bez škripe zakračuna.

- "Gasi strina svjeću, dovoljno je ognjište." – zapovjedi on – "Ako ima šta jesti, dajte, od jutros njesam ništa okusio." – doda on strini, a onda se okrenu Marku:

- "Doša sam da se nešto dogovorimo. Mi smo braća od strica, prvi rod, muraš mi vjerovati. Znamo da nemaš oka i da radi toga njesi za vojsku, za teren i borbu, ali mureš nam kao niko koristiti. Ti znaš da te dosta nji zove "Srbin", svi misle da si više naklonjen kralju, ta isto si godište ka i Kralj Petar, nego partizanima. E, baš zato, mi te nećemo dirati, jer znamo da si naš, a ti nikom ništa ne govori, neka misle šta oće, radi svoj posa ki dosad, bićeš stalno kod kuće, a kad nam budeš treba nešto pumući, poznati čojek će ti javiti." – igovori u dušku.

Baba Anica i Ruža su mu dodale pure i varenike u drvenoj zdjeli i on halapljivo navali jesti.

- "A šta on to treba činiti?" – pita baba Anica.

- "Evo ovo, ponekad nekoga naraniti, dati kumad robe, skloniti nekog u pojatu ili ogradu, ili nekom ko ne zna ovaj kraj pokazati put. Tu je blizu Brina i Smreke, Talijani se boje od nas nući ići, a vi ćete imati našu zaštitu." - objašnjava Pićina.

- "Da mi je drugi to reka ne bi olako prista, volio bi da me pušte svi na miru, ali kad se mura i kad treba, pumućemo svojima, znam da se ne mure stati po strani u ratu." - obeća Marko i nastavi: "Treba li vam oružja, Stevane?"

Ovaj prekinu jesti:

- "Šta treba li ?" – zinu punih usta, proguta zalogaj:

- "Ima nas dvojica, trojica na jednu pušku.Otkud tebi?"

- "Pokupio po kuvinu kad su bježali kraljevski vojnici od Zadra, pa sakrio." - odgovori Marko ponosno – "deset pušaka, automat "Sten", nešto "kragujevki" i municije."

- "Neće mi vjerovati, pametniji si od sviju nas!"- oduševi se Pićina – "Neću mući sam ponjeti, nego šutra će doći nas trojica, đe?"

- "U Gradinu, kod Starog rastića, biću tamo kod ovaca, oko podne. Važi?" - predloži Marko.

- "Dogovoreno, a ti snajka ispeci jedan kruv pa daj Marku da ponese." - zapovjedi Pićina i usta sa stočića – " Muram puno toga do zore još obići, zdrvo da ste mi."

Marko ga isprati do avlijskih vrata, ovaj skoči preko zida u Guvno, pa uza zid od Dola ode lakim korakom ka jelen prema Brini.

- "Marko, treba se čuvati, dobro pazi šta radiš!" - prikriči mu mater.

Sutradan radi osvete za partizanski napad Talijani popališe nekoliko kuća u Mažibradama među kojima bijaše i stričevića Markete, Pićine i Ćane, a malog Savu Marketinog zatvoriše. Njihova čeljad dođe kod strine Annice i tu ih ona razmjesti, što u vatrenu kuću, što u jaru i pojatu. Marketa i žena mu Zlatka, po dogovoru, skupiše u jedno stado sve ovce i otjeraše ih u Laškovicu, gdje će biti do proljeća. Neko će im jednom sedmično dolaziti i na magaretu dotjerati potrepštine, a od njih odnositi skutu i sir, što u međuvremenu naprave. Dan dva nakon njih dođe i ćer Milica udata za kovača Duju Bunčića, čija je kuća bila uz cestu kod Rudelske špinje i stalno na udaru vojsci, pa se broj izbjegle čeljadi uveća. Dođoše i Savina djeca i od djevera joj iz Bezbradica, nesalo im hrane, a Špiro, muž joj, i brat mu otišli u partizane.

Baba Anica odredi svakom zaduženje i ljudi, žene i djeca bez pogovora su radili svoj posao. Polje su obradili do zadnje stope, sjekli list, popravljali suvozidove po ogradama i polju, sjekli drva i čuvali stoku. Srećom, godina je bila rodna, kiša bi pala kad je najpotrebnije, pa su se polja zelenila kao pođubrena.

Padoše i prve žrtve u zaseoku. Peju noću u kući izbodoše na smrt nepoznati ljudi. Preskočiše avlijski zid, upadoše u kuću i iskasapiše noževima Peju pred ženom i malom djecom i netragom nestaše. Niko nije znao ko su bili i zašto su to učinili. Poslije se pričalo da se na njega sumnjalo da špijunira za Talijane, jer je kao poljar obilazio kraj, i u gostionama uz vino pričao koga je gdje sreo. Što je istina, osta tajna, a njega sahraniše na brzinu u Manastirsko groblje. Sama osta Marica sa petero nejači da muku muči.

Malo nakon toga, Anku Krneta "Rodešku", curu što je sama stanovala u kućici ispred Perine avlije, a rano osta sirota bez roditelja, pa je po preporuci kistanjskih gazda namjestiše u Šibeniku za služavku, jedne ljetne noći na prevaru odvedoše u Prigredu neki momci, a odatle na silu u Jesenovac, ubiše i baciše u golubinku. Nesretnica se, po dolasku Talijana, vratila iz Šibenika, gazde je otpustiše, obučena i ošišana po gradsku. Da bi se prehranila radila je ponešto u kućama kistanjskih trgovaca, a u Šibeniku je naučila po koju talijansku rječ, pa su je ovi saljetali, što je bilo dovoljno da se optuži za špijunažu i donese presuda. Dugo poslije toga su stariji čuli njeno zapomaganje u ljetnoj noći kad je osjetila šta joj se sprema. Tada bi pokupili mutapiće s guvna gdje bi ljeti spavali i budni dočekivali zoru pod pločanim kućnim krovom.

Druge godine rata rodi Ruža Dušana. Babi Anici puno srce. Prvo unuče, pa muško! A koliko se ona namučila i naželila da dobije sina. Zaboravila je sve tegobe rata, brigu kad Marko ode noću sa vrećom brašna i vrati se u zoru, punu kuću čeljadi i piljčiće koji su noću škogrljali po krovu sve češće. Važno je da je unuk tu, rat će proći kao i drugi što su prošli, ali porodična loza ostaje. Ruži je rekla da uvjek ima spremnu opremu za djete kad treba bježati u Brinu. Talijani se sve više plašili, naročito poslije partizanskog napada na Kistanje, pa sad i minobacačima noću nasumice tuku po kuvinu.

- "Ne daj Bože i Sveti Aranđele da pogode kuću:" - stalno se molila baba Anica.

U augustu 1943. godine pade Italija. Vojska im brže bolje pobježe prema Zadru, a iza sebe ostavi posječeno Borje na Vlačinama i dosta vojne opreme. Dođoše partizani i to pokupiše i za svaki slučaj skloniše na sigurna mjesta po selima, srušiše Lazinu vjetrenjaču i talijanske bunkere, mobiliziraše preostale mladiće za odred da zamjene one koji odoše sa proleterima, a njenog Marka zadužiše da radi u Odboru.

Ne potraja dugo, donese vrag Švabe. Gori od Talijana. S tenkovima obilaze sela i zaseoke i sve pretresaju. Marka joj sretoše u Perinoj ulici s praznim vrećama, koje on neprimjetno prebaci preko zida u Pavlinov okrajak, i odvedoše sa sobom u Kistanje. Taj dan joj se oduži kao vječnost, a noć pogotovu. Dođe sebi kad on stiže u zoru.

- "Ja te već pregorila." - zajeca.

- "Spasilo me oko." - odgovori on umorno i leže.

Malo, pa malo, pa skoro svakodnevno eto ti Švaba. Nekad protutnje tenkovima pravo do Brine, pa udri topovima i mitraljezima nasumice. Anica se sjeti, pa kad ih čuju da dolaze, oni nabacaju zelene smrekove grane na ognjište, da zadimi, a onda oni nešto psuju na švapskom dok im suze oči, pa brzo odlaze preteći. Ipak im to nije smetalo da skinu pancetu sa prlja: "Speck,gut!" i odnesu je, ali zato ne nađoše Mirka, Ružinog brata, partizana, zatrpanog u pljevi u pojati.

Dođe i kraj rata, bar za taj kraj. Iz Kistanja se na brzinu pokupiše Švabe i odoše prema Kninu. Ostadoše uništena škola i mnoge druge kuće, Švabe popališe sav namještaj i drvene podove za kuvanje i grijanje. Za njima su nastupali partizani sa svih strana, ali vremena za slavlje nije bilo. Čula se topovska rika od Pađena, Stare Straže i Knina i noću i danju. Marko je skoro svakodnevno iz kuće odnosio po nešto; brašno, žito, ovcu ili kozu. Sreća, godina je bila rodna.

A onda Ruža rodi opet sina. Dadoše mu ime Stevan. Babi Anici puno srce. Rađale su joj i ćeri: Milica rodila Stevu, Pešu, Iću, Dušku i Milana; Sava u Bezbradicama: Mandu i Maricu, Špiru i Ružu; Ruža u Nuniću: Mirka, pa dvije ćeri; Manda u Rudelama: Jovu, Ružu, Milana i Mirka; ali sve je to napose. Ovo je u njenoj kući na njenom ognjištu, njeno prezime i nasljednici.

Proglasiše da je rat konačno gotov. Mnogi se ne vratiše iz partizana i logora po Njemačkoj. Na Raskršću u Kistanjama napraviše spomenik kosturnicu i sahraniše prikupljene kosti iz privremenih grobova po kraju i upisaše u bjeli kamen ispod kamene zvjezde petokrake na hiljade imena, cvjeta ovog kraja, momaka i djevojaka. Počeše radne akcije da se obnovi porušeno i zasadi novo Borje. Osnova se zadruga i pruze dućane bivših trgovaca. Godina ne rodi, zavlada suša, a pojaviše se i vukovi. Prezbrojiše stoku i vidiše da je sve spalo na malo. Od stotine ovaca, jedva da osta desetak, od trideset koza ostade pet, od krupne stoke krava Zekulja i konj Sivac, staro kljuse. Magare se ne računa.

A onda se rodi treći unuk, Jandrija. Baba Anica zaboravi sve muke. Neka muškića. Izdržaće se. Sve je u Božjim rukama, nek su mi oni živi i zdravi, rodiće iduća godina, preživiće se.

Progura se nekako ova godina, pa još jedno sušno ljeto i loš rod, nasječe Marko ujesen jasenovih grana i sadi lišnjake u Dolu, Guvnu i Gradini da preko zime prehrani ono stoke, ode i u Miljacku u Pešinu vodenicu i samlje korune, nasječe u Gradini drva i doveze u avliju da dočeka spremno zimu.

Prođe posna zima i peti dan po Đurđevdanu rodi Ruža četvrtog unuka, Milu. Baba Anica zaboravi sve muke i neimaštinu i blagosiljaše Boga za udarenu joj sreću.



***

BABA MARICA se rodila tu u zaseoku, krajem devetnaestog vjeka. Tu je provela djetinjstvo i curstvo, pa je udaše dolje u Varivode, ali ona poslije kratka vremena pobježe nazad roditeljima. Rugali su joj se: "Vidila Marija varivodsko polje, pa kad se sagla da kopa kuruze i nije vidila uvrati njivi, ona baci mutiku i posla kvragu nji i njihove njive govoreći da će radije biti malo gladnija i slobodnija, nego mrtva umorna i sita, vječno zabijene glave u razo." Ona se tome smijala: "Lako je vama današnjim ženama. Muja pokojna mater nije ćaću smila imenom zvati. Takav je bio adet. Jednom un iša kopati na Manastirsku luku za nadnicu, a una ga zvala na ručak sa Pištavaca: "Oj, ti na Luci, mutika ti u ruci, ajde kući ručati, pure i kapule!", a un doša kući pa je prebio držalicom od mutike: "Zašto si me tako zvala da mi se svjet ruga!?" Eto, žensko uvjek krivo!"

Za malo vremena u laštvo joj dođe Ilija Bezbradica – "Peja", i sa njim se dobro slagala i izrodila Kosu, Milicu-Miku, Đuru, Rosu i Dušana – Ducu, Dulu. Peja je pored obrađivanja svoje potrepštine obavljao i posao poljara za Kistanjske gazde-trgovce, čuvajući im polja i ograde. Podnoseći izvještaje gazdama znao bi zasjesti u gostioni, a priznavali su mu da mure dobro povući iz bukare. Jednom zgodom se okladio u gostioni da će pojesti sto slanih srdela, onako iz bačve bez čišćenja, uz dvolitraš vina i kad je preša polovinu oklade, priznaše mu okladu bojeći se da ne crkne. On ih utješi rekavši im da ide obići Dubravu i Rolu, ograde udaljene oko pet kilometara, pa će ostatak dovršiti po povratku.

Babu Maricu su zvali i baba Drama. Ni ona ni oni koji su je tako nazvali i zvali nisu znali odakle taj nadimak i šta znači. Ona ga je nosila kao rođeno ime i nije se zbog toga na nikoga naljutila. Bila je to visoka, okošta žena, lakog koraka pa se činilo da leti a ne da hoda. Sva u crnini, osim prosjede kose i bjele povezače, duga ljepa lica i sjajnih očiju, smješeći se stalno ne skrivajući svoja krezuba usta, obilazila je sve svoje komšije, posjela bi malo i prozborila po koju novost i otišla dalje. Često bi skoknula do svoje Kose udate za Obru Crnog u Mažibrade, Rose udate u Krnete u Polju za Nikalu Švikalovog ili najčešće kod Mike udate za penzionisanog milicionera Nikolu Šegana, čija je kuća bila odma ispod Placa, nasuprot Veterinarskoj stanici.

Peju joj početkom rata ubiše ustanici, po noći, u vlastitoj kući izbodoše ga noževima, pa ona izgura rat sa nejakom djecom, obrađujući ono nešto njiva u Njivici, Njivama i bašču u Dočoću, te držeći nešto ovaca, koza, kokoši i magare, napose kuju Banjaru. Dočekala je da joj se ćeri poudaju, Đuro oženi i uveseli joj stare dane unučadi Rosom i Ilijom – Ićom. Dušan se ne oženi, ostade momak koji ju je obožavao i pomagao. Đuro, uvjek boležljiv, umre iznenada, u srednjim godinama. Baba Marica se povuče u sebe i ugasi se tiho kao dogorjela svjeća, nedugo poslije svog Đure.



***

ĆILIT KRNETA, đed, je rođen kao i ostala starčad krajem devetnaestog vjeka i bijaše tada jedini đed u zaseoku, oću reći đed svoj djeci. On je bio Maričin mlađi brat. Bio je to okošt starac sa hajdučkim brkovima, velikom bradavicom na vr nosa, koja začudo nije mu ružila lice. Kao pravi đed imao je štap i cotao je.

Đed Ćilit, skraćeno đed Ćiko, je bio invalid iz Prvog rata. Vraćajući se kući poslije raspada crno-žute monarhije, negdje u Ljubljani, u gužvi, pade pod voz koji mu osakati nogu i ruku, noga osta kraća, a ruka bez pola prstiju. Zato je od države dobija specijalne ortopedske cipele i štap. Pa i pored toga nije mogao dugo pješačiti, već bi na malo duži put iša sjedeći postranice na zasamarenu magaretu. A to je bilo jednom nedjeljno, petkom, do Brice, jer se sam nije moga ustrom obrijati, zbog nedostatka onih pola prstiju na šaci, koja nastrada kad i noga "u toj nesretnoj Ljubljani."

Za Kraljevine prima je nešto invalidnine, ali to bijaše jadno malo, pa se moralo u Brinu po drva, na magare, pa u Kistanje za oku pure. Oženi se, rodiše se Ilija i Mirko, još se ne zamomčiše, u Drugom ratu umre im mater. Ilija ode onako nejak u partizane, pa ostaše sami on i Mire, da se snalaze kako znaju. Došli tako Talijani, pa ga pitaju gdje je ranjen, a on slaga: "U Rusiji." Oni nešto traže po avliji, a on misli da oni znaju da je on ratova na Pjavi, pa privuče neopazice cjepanicu bliže zdravoj ruci, pa šta bude. Konačno nađoše šta su tražili, skidoše uže sa samara pa prave omču, on protrnu, pogleda cjepanicu pa odluči u sebi: "E, neće me se mukte dočepati, lupiću bar jednoga, pa unda radite šta oćete." Trajalo je to poduže, Talijanima se ne žuri, a on se već skamenio. Konačno baciše uže preko grane murve u avliji, zavezaše omču i objesiše antenu radiostanice, pa počeše nešto prkelati, a njemu laknu. Tek sad osjeti da mu je košulja na leđima ladna i mokra. Molio se i hvalio u sebi Bogu: "Hvala Ti, Bože, da je krenu samo korak prema meni, ja ga lupi cjepanicom, a sada bi sigurno letio Tebi na orlovskim krilima."

Po svršetku Drugog rata oženi se Ile i đed Ćilit se obradova unuku Milanu i unuci Milici. Sad su unučad bila radost i zabava i na nji se nije smjelo zavikati, akamoli ih tući. Tako je štitio i snaju Ružu, mirnu i vrednu ženu, koja se starala o njemu bolje nego da mu je rođena ćer. Titova država mu dade invalidsku penziju, a Ile se baci na zidanje kuća, tako da su za one prilike i vremena u zaseoku najbolje stajali, naročito kada se Mire oženi i odjeli od Ile. Đed pođe sa Ilom i oni ozidaše novu kuću na sprat, novu vatrenicu, iskopaju u avliji gusternu, zasadiše ispred kuće voće i cvjeće, a malo odalje napraviše pojatu, svinjac i garažu. Đed je spavao u prizemlju na gvozdenom vojničkom krevetu, a za ljepa vremena sjedio bi ispred kuće ispod terase, pušio "Dravu" i uvjek bio u društvu, starijih ili mlađih komšija. Kad prestari nije više odlazio na magaretu u Kistanje, već ja Brico dolazio njemu, što iz poštovanja prema starom mušteriji, što zbog dobrog crnjaka, što se primjećivalo po cik-cak vožnjni bicikla u povratku.

Tu, na drvenoj katrigi, ispod terase sjedio je đed Ćilit sa prebačenim štapom preko krila, poslije uobičajenog doručka od udrobljenog kruva u vareniku, kad mu Anđel preleti ispred očiju i šapnu Božju poruku. On pozva unuka Milana, koji je tu ispred avlije meštra oko nekog auta, da mu pomogne doći do kreveta u kužini. Ovaj se začudi što đed ide ranije na podnevno dremanje i upita ga da li mu je dobro, treba li mu nešto. Đed odgovori da je sve u redu, da je došao njegov red za vječno putovanje i da od toga ne treba praviti cirkus. Milanu trgoše suze krupne ka orasi i brzo dozva ostale ukućane i autom dovezoše doktora, ali nije bilo pomoći. Doktor potpisa umrlicu i reče za utjehu da se đed nije patio i da sam sebi želi taku smrt, od starosti. I tako mi, već poodrasli, neki i oženjeni, ostašmo bez đeda Ćilita. A otkud mu ime Ćilit, to ni sam nije zna objasniti. Govorio je da mu je to ime zadalo dosta problema, prvo što niko nije vjerova da mu je to pravo ime, pa da za takvo ime nikada nisu čuli, da ga ni u knjigama nisu pročitali, te je mora nositi stalno uzase krštenicu iz Manastira, da ih uvjeri da je to on i njegovo ime.

A mi, mlađi, smo ga zvali đed Ćiko, onako od milja, ta drugog đeda u zaseoku nije bilo.



***

BABA JOKA, Krneta, je došla u zaseok iz Bjelaniovića drage. Udala se za Vasu Krnetu-Vasilja, koji bijaše u srodstvu sa babom Maricom i đedom Ćilitom. Bila je to sitna, mršava, sjeda i nagluva starica, čeličena sirotinjom, glađu i teškim radom. Rodila je dvije ćeri: Draginju – "Drašu" i Đuju. Draša je preuzela ulogu domaćina od stare Joke, kad joj je ćaća pred Drugi rat umro, a babe Joke obaveze su se svele na kuvanje pure, čuvanje kokošiju, te se po cjeli dan čulo ajkanje iz njene avlije ili oko nje.Ona je to nasumice vikala, jer je nagluve uši nisu mogle upozoriti kad se privlači ora ili šulja lisica. Često su je radi toga komšije slale kvragu, jer nije poštivala podnevnu pauzu, koju ona nije koristila govoreći da đavlina nikad ne spava. Kao i ostala starčad nije znala ni čitati ni pisati, ali za razliku od drugih ona se iz zaseoka za života nije nigdje micala. Bliža rodbina u Bjelanovića dragi je odavno izumrla, tako da joj nije ima ko doći, niti ona kamo otići. Neznanje čitanja i pisanja i računanja je nadoknadila tako što je sve i svašta zavala po imenu, tako je svakoj ovci dala ime: Vrba, Gala, Lisa, Žuna i druga, kokošima: Pirga, Bjela, Talijanka, dok je ovnovima i pjevcima davala ljudska muška imena i tako ih naglas zvala. Jadan onaj ko joj se zamjeri: bilo muško ili žensko dobilo bi svog imenjaka ili imenjakinju u njenom stadu odnosno kokošjem jatu. Kad su počele držati posjeka, poslije Drugog rata, najpoznatije ime u kraju od novopečenih funkcionera dopalo bi njega. Mada se moglo pomisliti da je ona time glavešinu do zla degradirala, bilo je to u Jokinim očima najveće priznanje koje mu se moglo dodjeliti. Kada je malo to da ti se čuje ime po cjeloj Vlaci od jutra do mraka, što u glavi Babe Joke znači pravo blagostanje, poslije cjelog posnog života, na puri i kapuli.

Ne dočeka baba Joka zeta, otputova ona u najbliži komšiluk, Manastirsko groblje, i odjednom u zaseoku i na Vlaci zavlada tišina, čudna neka tišina novog doba, nagrđena zvučnicima radioaparata i bukom auta.



***

BABA PERA, Lalić, je pripadala toj generaciji rođenoj krajem devetnaestog vjeka. Rodila se tu, u svojoj kući, prezimena Krneta, a kad joj dođe čojek u laštvo iz Lalića drage, posta i ona Lalić.

Bila je to sitna, mršava, crne kose i očiju, cotava žena, prodorna i zvonka glasa. Obučena kao i sve ostale, u crno sa bjelom povezačom, poštapala se po avliji i oko nje, prvim zgodnim matrakom koji bi joj bio pri ruci. Često je to bio neki suvarak sa drva, ali i kolac od kojeg bi se moglo izđeljati dobra držalica za badilj. Kako se otežano kretala, to je nadoknađivala jakim i zvonkim glasom, bilo da je ćerala orla ili lisicu, ili zvala ukućane ili imala šta poručiti komšijama. Ostala je udovica pred Drugi rat sa ćeri Janjom, koja se uda u Krnete u Polju, sinovima Jovanom – "Jošom", "Jolom" i Špirom"Lesom". Obojica odoše u partizane, Jole se vrati i oženi Savom iz Vujasinovića, koja je isto malo šepuckala, ki i svekrva joj, ali nije nosila štapinu ki ona. Rodiše se unuci: Stevan, Jovan, Rajko,unuka Ruža, pa opet unuci Špiro i Milan. Tako se kuća napuni čeljadi i baba Pera zaboravi ratnu samoću i strepnju za sinovima, tamo negdje u partizanima. Špiro "Leso" se skrasi u Mariboru i dobi i on čopor djece, ali zadugo nije dolazio u posjet materi, tek po koje pismo da je živ i zdrav.

Pošto se Jošo da u građevinu, na babi Peri je ostalo da se stara o domaćinstvu. Nije joj padalo napamet da komandu da Savi, njoj je prepustila da obavlja vanjske radove, a ona je kuvala i raspoređivala unučadi obroke, nije se imalo koliko je ko ćio i moga, nego koliko baba dade. Djeca, ki djeca, radije bi radila svoje dječje poslove, razne igre, ali se moralo čuvati ovce, kravu, kopati kuruze i žeti bjelo žito i kuruzi, ali je tu bila baba Pera da određuje prioritet, a neslušanje babe je podrazumjevalo kaznu koja se sastojala u zaključavanju kašunića za taj obrok, možda i na cjeli dan. Nije bilo druge, djeca su brzo rasla i sve brže bježala ispred babine štapine, pa joj nije drugo preostajalo nego da im preti svojim zvonkim glasom i javnom objavom da je za taj dan, što se tiče jela, za tog i tog gotovo.

Sava je morala slušati kao i djeca joj, a baba Pera nije skrivala da je Jošo pošteđen gdje god je mogao biti. Pričalo se da se tako jednom Jošo popeo na veliku murvu u avliji da nabere i natrese murava djeci, a kad je to vidila baba Pera strogo zapovjedi da silazi s murve, a Savi da se penje, jer nedaj Bože ako se padne i slomije vrat, bolje da se to desi Savi nego Joši. Ta ona je žensko, a ne muškarac, zna se ko više vredi. No, to nije bilo samo babino mišljenje, tako su vrednovali muško i žensko svi iz njene generacije u cjelom kraju, a bogme i mlađi.

Kad je prvi Ruski satelit krenu ka nebu sa živim stvorenjem kujicom Lajkom, čula zato baba Pera, pa svom ženskom štenetu da ime Lajka. Dugo je Lajka pratila babu Peru kud god krene i donjela na svjet nebrojeno štenadi, a kada bi ona vikala ili zvala, Lajka joj je zdušno pomagala svojim lavežom, nastojeći da oponaša gazdaricu.

Odraste unučad, rasu se po svjetu, pooženiše i Ruža udade, dođoše praunuci i praunuke, sve to baba Pera doživi. Doživi i Savinu preranu smrt i oplakivaše je kao ćer, a onada i ona pođe svome društvu i komšijama na groblje kod Manastira Svetog Aranđela, da vječno sluša šum Krke, žubor Starog Vrela, pojanje kaluđera i zvonjavu velikih Manastirskih zvona.

***

Tako su ta starčad, nama, kao živi svjedoci i učesnici, prenjeli svoja znanja i običaje iz prve ruke iz devetnaestog vjeka i ranijih pokoljenja, što im njihovi stari ostaviše, a sve se svodilo nato da se treba puno raditi, biti pošten prema sebi i drugome, pomoći kad mureš i koliko mureš, a odmagati i ne činiti zlo ni u snu. Iako nepismeni znali su kad su koji sveci i kad se ne smije raditi, znali su da se mura poštivati deset Božjih zapovjedi i muliti očenaš. Iako u crkvu nisu išli bez ljute potrebe, što zbog obaveza, što zbog starosti, sa pobožnošću su dočekivali kaluđere na slavama i od srca darivali njih i Manastir, sa čim su mogli i koliko su mogli: "Ta Bog je svuda, čuće te ako ga iz srca muliš, pa đe bio i uslišiće te, ako ne tražiš uno što ne priliči zemaljskom stvoru i šta je nepošteno."

Nema komentara:

Objavi komentar