petak, 16. rujna 2011.

Zaseok na Vlaci - Glave porodica

U zaseoku, selima oko Kistanja, pa i samim Kistanjama, porodice su imale jednog člana koji je bio glavni u kući, pa se po njemu familija i zvala. Nisu to bile starješine porodičnih zadruga ka u stara vremena, pošto takvih zadruga u ovom kraju odavno nije bilo. Sestre su se udavale, a braća bi se ubrzo po ženidbi djelila. Rjetko je to išlo mirno i u jedan dan, obično bi nastala pobuna mlađe snaje i brata, pa bi verbalni dueli počinjali potiho u kući, pa u avliji, onda želopojke kod komšija, dok konačno nebi puklo i počelo s glavnom svađom, bez ustezanja od komšiluka, ne obazirući se na to šta će ljudi o njima misliti. Nevolja zbliži ljude, zaborave se svakodnevne sitnice i nastoji se zajednički problem rješiti. Tako i kod diobe, kad dođe do usijanja, priskoče glave porodica iz komšiluka, spuste vatru, i nastoje objektivno podjeliti kuće, pojate, avliju, njive i ograde, ovce, krupnu stoku i ostalo ako se šta ima djeliti. Starčad, koja su tada postala svjesna da je njihovo gazdovanje prošlo, pripadne na brigu jednom od sinova i snaja po njihovoj ženji. To donosi povlastice ovom sinu, jer ima pravo da prvi bira od onoga šta se djeli, a to pokriva trud koji će uložiti za brigu oko njih dok su živi. Tada nastupa hladno zatišje i kajanje za izneseni prljavi veš pred komšiluk, ali vreme, taj univerzalni i efikasni ljek, lječi sve rane, pa se to ubrzo zaboravi i pretvori u smješnu dogodovštinu, kojoj se smiju učesnici i slušaoci.

Tako bi umjesto jedne glave porodice postale dvije. Stare bi još pajdaši iz generacije radi solidarnosti računali kao glave porodica ili nešto po njima zvali, ali je od toga bilo za nji malo vajde.

Glava familije bi obično bio muškarac u punoj snazi, potpomognut svojom ženom, pa bio i u krivu, okružen dječurlijom razna uzrasta i sa po jednim ili oba stara nemoćna roditelja. Pošto su starčad i djeca bili jednako nemoćni, pazili su jedni na druge. Starčad, da djeca puno ne divljaju, a djeca, da se oni ne zapale od vatre s ognjišta uz koje su najviše vremena provodili. Dotle su glava porodice i njegova družica obrađivali polje, čuvali stoku i obavljali druge teže poslove. Kako su djeca pristizala, tako su i ona dobijala zaduženja da im pomognu, a usput i nauče kako se ti poslovi obavljaju. Počinjalo je od kokoši i avlije, a završavalo najtežim fizičkim poslovima đe je trebala snaga i vještina, na oranju i kopanju njiva i vinograda.

Glava porodice je snosila odgovornost za porodicu prema državi, crkvi i ostalom familijama. Ako bi djeca nešto zgrešila na njemu je bilo da ih kazni prema zasluzi. Njegovo je bilo da organizira rad i svakodnevni život porodice, tako da svi budu preuba zadovoljni, a to se rjetko dešavalo, da osigura kontrolu i da nauči, pokaže i ocjeni obavljeno. Po svaku cjenu trebalo je održati harmoniju i ugled porodice. Čini se da je to lako, možda i jeste kad ima, ali kad nema, to je prava muka i umjetnost. Greške se plaćaju odma, cvilenjem gladne dječurlije i ronjanjem starih roditelja, čije se svjetovanje nije slušalo.

Po glavi porodice su zvane pokretne i nepokretne stvari i živa bića. Imalo je to sve svoje ime i prezime, obavezno i nadimak, ali nije to ništa. Kad se kaže: "Aničina ulica", "Marišin Sivac", "Perina Lajka", "Zorkin okrajak", "Ćilitov oras", "Curičina bašča", "Brčinova pojata", "Ćubanova kuća", "Stevičino guvno", "Đurin vinograd", "Mile Marišin", "Stevo Jolin", "Braco Mirin", "Jokina grumila", odma se znalo šta je, ko je i đe je. Takav naziv bi se koristio za života onog čije je ime nosio, a često i vječno, ako bi ga usvojila cjela okolina ili država upisala u svoje knjige. To je bila jedina privilegija koju je glava porodice za života sticala.

Nerjetko, glava familije je bila žensko. Umre ili pogine muž, ostane udovica sa čoporom djece, i eto ti novog zaduženja. Udati se ne mure, ko će je sa toliko djece, stara za momka, a udovaca baš i nije bilo, a ako jeste uzimali su cure, i nema druge nego natovariti novo breme na glavu i nositi ga kako znaš i umiješ. Tako su je i drugi prihvatali i po ničemu nije bila podređena muškim glavama familija, prilikom dogovaranja o zajedničkim poslovima cjelog zaseoka ili okline.

Tako je bilo i u našem zaseoku.

***

MARIŠA

Iako je bio pritisnut autoritetom ćaće, koji bijaše agilan i poduzetan, Marko Mažibrada je istovremeno bio i razmićen od matere i starijih sestara. Ćaća mu, Jandrija, je o svemu odlučiva i njegova je bila zadnja. Od Marka se tražila poslušnost, kao i od ostale djece, ali kao muško, uz to najmlađi, dugo čekani nasljednik, poslije četri ćeri, imao je privilegiju da mu se progleda kroz prste. Radi toga mu je dopušteno da ide u osnovnu školu, da nauči čitati i pisati, a Jandrija je zna šta to znači, jer je radeći sa trgovcima uvidio da se bez toga ne mure. S druge strane to je povećalo njegov ugled među ljudima: "Ta njegov sin sjedi u školi s trgovačkom i gospodskom djecom!" i davalo im do znanja da je sposobniji i bogatiji od nji.

Marko, nazvaše ga od milja Mariša, je bio dobar u školi, možda najbolji, ali se to nikako nije smjelo javno priznati. Pored toliko činovničke i trgovačke djece da najbolji bude seljački sin! Tu nepravdu je djete osjetilo odma, po prvim ocjenama, ali ga je tješilo saznanje da on neće mući na daljnje školovanje, već će nastaviti tamo đe ćaća stane. Držaće stoku, obrađivati desetak dana oranja, sjeći drva u Gradini i Laškovici, imati svoju ženu i djecu, prevoziti trgovcima robu karom i konjima i na tome zarađivati i neće biti gladi. Neće se ni fizički satrati kopanjem i oranjem, moći će platiti nadničare i to je to, vidiće se šta život donosi, pa se tome prilagođavati. Za ovdašnje prilike je dobrostojeći, sestre će se udati, a on jedinac nema s kim djeliti imanje, sve ostaje njemu.

Nesreća šta se desi oko Božića, kad mu je bilo dvanaestak godina, kad izgubi oko od puškarice, prisili i njega i roditenje mu da ga se ne izlaže poslovima koji bi mu ugrozili drugo oko ili ispadanje proteze iz nastradalog. Tako je on sve fizičke poslove obavlja pažljivo i sporo u odnosu na svoj razum i stas.

Bio je to visok, okošt čojek, visoka čela, svjetlosmeđe oštre kose, duga lica i muževna nosa. Brada i brkovi su mu bili oštri, prorjetki i nakostrešeni, tako da se izbrijava ki fratar, ne ostavljajući nikakve brkove ili bafe poslije prvog pokušaja odma po ženidbi, a markantnost licu davale su mu naglašene crte oko usta i na čelu. Kao i ostalim ljudima iz tog kraja koža mu je bila opaljena suncem i burom, inače je imao ten bjel ki sir. Bio je dobar govornik, a pošto je čita sve šta mu stigne pod ruku, rječnik mu je bio bogat i osavremenjen. Radi toga je izvodio specifičnu podrugljivu vrstu humora na račun sebe i drugih, namještajući poluozbiljni izraz lica, ne izazivajući ljuću reakciju kod sagovornika, već dobroćudno prihvaćanje šale.

Kad mu naglo ćaća umre cjelo breme nevolja sruši mu se na nepripremljena pleća. Rat je bio tu, trebalo je brzo odlučivati, a on brzini nije bio sklon. "Brzo-kuso", govorio bi. Ali tu je bila mater, baba Anica. Živeći sa agilnim i poduzetnim mužem naučila je donositi brze i promišljene odluke, te ga, kao šta samo žensko zna, podstače. On se oženi Ružicom Štrbac iz Mjerkača, Mirkanovom ćeri, koju je bio odranije primjetio, a i najviše mu se sviđala, od sviju koje je poznava.

Rat je bio tu, trebalo se opredjeljivati, a ništa se pouzdano nije znalo. Poslušao je mater, a i sam je bio take naravi, da se ne istrčava. "Sa svima ljepo, kad traže daj, ćio ne ćio, uni će ionako uzeti, a nećeš im se bar zamjeriti." – odzvanjali su mu u glavi materini savjeti. "Pomiri se unapred s tim da ćemo patiti od stra od sviju, a na neimaštinu treba biti spreman, glavu treba sačuvati. Glavu, to je najvažnije, una se nemure nadoknaditi, a ovo će protutnjati ki sve nevonje, pa će život krnuti svojim tokom, kao i dosad, kako drugi i jači odluče."

Talijani su ubrzo uveli red, samo se glavešine promjenile, a oni se komotno šetali krajem u malobrojnim patrolama, lako naoružani, a vojni intendanti dolazili su po selima bez oružja i kupovali ovce, kokoši i jaja. Djeca su im bila omiljena publika, učila su "prkeleti" talijanski i dobijala bombone. I neke gradske djevojke nisu im izmicale pažnji. Ljudi su iščekivali, osjećali su da tako neće dugo trajati. Počeli su stizati glasi o pokoljima Srba po Lici i Bosni, a onad i o nestanku viđenijih Srba iz Knina i okoline, Drniša i Petrova polja, koji su bili pod vlašću nekakve Pavelićeve nezavisne države Hrvatske. Stigoše i prve izbjeglice, cjele porodice sa robom na sebi, dušom u nosu i ponekim malim zavežljajem u rukama i strašnim, nevjerojatnim pričama o paljevini, mučenjima i klanju srpske čeljadi bez obzira na pol, dob, stanje i zvanje. Tu su bili ljudi i žene sviju staleža i dobi iz Knina i okoline, Drniša i okolnih srpskih sela, gdje god su na vlast došle ustaše, koji od jučerašnjih komšija postaše najljući bikari. Smjestiše ih ljudi u Manastir i u boljestojeće kuće po Kistanjama, Talijana baš nije bilo puno briga. Domaći narod je zahvaljiva Bogu, poslije izbjegličkih priča, što je kod njih talijanska vojska i uprava, samar je samar, ali ovaj manje žulja, sadno sporije izbija.

Nekako u to vreme se poče govoriti da pop Đujić sa učiteljom Vladom osniva nekakav četnički odred za odbranu srpskog življa u kninskoj i drniškoj okolini, tamo đe od pamtivjeka žive. Skupovi sa grupicama mlađih ljudi, kojima mutika baš nije bila draga i koji počeše puštati kosu i bradu, održavali su se po kistanjskim gostionama, na teret gazde, a domaćina je izigrava pop Momčilo.

Nekako istovremeno, po selima su se viđali nepoznati ljudi u društvu školovanih trgovačkih sinova iz Kistanja, koji ljudima govoraše druge priče. Bilo je među njima školovanih i običnih ljudi iz Šibenika, Vodica, Skradina, Biograda i zadarskog kraja. Govorili su da je sve kralj izda i spasio sebi i svojoj kamarili guzicu, a narod ostavio na milost i nemilost okupatoru, neka se sam snalazi. A kad je tako, mi ćemo se snaći i bez njega i njegove podrepaške klike, koja je do sada pila krv i znoj radnika i težaka, šta danas čini okupator, ali nek ne misli da ćemo ga primiti nazad na gotovo. Raspopu Đujiću su poručivali da se pridruži njima, ako želi slobodnu zemlju, a na da loče po gostionama s talijanskim podoficirima. Što se tiče njegovog vojvodstva, priznaće mu, ako kaže koji ga je to narod i vojska izabrala za taj čin, ako ne misli da je taj narod ono par propalica što sjedi s njim povazda u gostioni i troši tuđu imovinu. Da se išćera okupator treba uzeti pušku i u šumu, potamaniti domaće izrode ustaše i oćerati Talijane i Švabe, kao i njihove podrepaše, jer svi oni oće da nam piju krv, za njiovu pokvarenu gospoštinu i kulturu.

Marko je ču od pouzdanih ljudi da o bivšem popu Đujiću ne misle dobro ni kaluđeri, da mu nisu mrske ženske, da on igra neku čudnu igru ni tamo ni amo, sve u svoju korist, bogato živiti i iz toplog upravljati, a to je prefrigana popovska igra, slatkorječiva, a koja traži samo tuđe žrtve, a kao i uvjek, sebe dobro osiguravaju i dobro zaštite svoju guzičinu, te dok drugi pate i ginu oni se bogate. Reče mu u povjerenju i iguman Nikodim, da radi svoj posa, a krenuće tamo đe i kad i ostali krenu. "Svi sad obećavaju raj zemaljski, a njega neće biti niti ga oni mogu stvoriti. Ti za vojsku nisi, imaš izgovor zbog oka, a politike se mani, slušaj, a ne govori dok je ova mutljavina, pomozi koliko mureš sirotinji, nje će biti i previše." – posavjetova ga iguman.

Talijani otjeraše raspopa Đujića, počeše učestalo obilaziti krajem tražeći ove druge gerilce koji se nazvaše partizani, pohapsiše sumnjive, zatvoriše neke u Šeganov mlin, dugo ih mučiše i na kraju pobiše u Devorovoj dolini. Narodu bi jasno šta je šta, ko je ko, i kuda treba krenuti.

Partizani dočekaše u zasjedi jednu talijansku kolonu, osvetiše pogubljene simpatizere i sad je bilo svakomu jasno ko je ko i zašto se bori.

Preko noći nestade talijanske latinske galantnosti, sada pokazaše pravo lice. Da bi nekako povratili ugled kod srpskog naroda u kraju protjeraše ustaše i NDH iz Knina, ali je bilo kasno. Puške su progovorile, krv je pala, svak je svoju krvavu igru zaigrao, na istome terenu nije bilo mjesta za dvije vojske. Talijani se ogradiše bodljikavom žicom u Kistanjama i odatle, naročito noću, pucaše panično na svaki šušanj. Partizani ovladaše krajem, manevrišući Odredom čas tamo, čas amo,ne usuđujući se još da istjeraju Talijane iz Kistanja. Preko Bukovice, uz kanjon Krke i Zrmanje, kloneći se glavnih puteva, iz Šibenskog, Vodičkog, Biogradskog i Zadarskog kraja, prebacivale su se grupice Bodula, do Odreda, a odatle dalje za Liku, Krajinu i Bosnu, u veće partizanske jedinice. Mnogi od njih se odmoriše u zaseoku, snabdješe se hranom i odjećom i odoše dalje, blagosiljajući domaćine.

Po dogovoru, bolje reći direktivi, sa Pićinom, Špirom Mažibradom, bratom od strica, Marko je predano skuplja oružje, sakriva ga u Gradini, što ga odbaci kraljevska vojska u povlačenju od Zadra, i nastavljao je pomagati hranom i odjećom partizane. I sve drugo što su tražili,te prihvati na noćenje, pokaži put, obavjesti šta se dešavau u zaseoku i okolini, a da to neznaju komšije, akamoli neko drugi.

Od svojih doušnika Talijani su saznali ko se odmetnu u partizane i da zastraše narod popališe u Mažibradama nekoliko kuća, većinu od njegove braće od strica. Sve ih on primi kod sebe na Vlaku, na stan i hranu, te su zajednički obrađivali svoju i njihovu zemlju i čuvali blago. Poslije par mjeseci iz talijanskog zatvora se vrati Sava Mažibrada, Marketin sin, više djete nego momak, obrastao kosom i pun ušiju i buva, sama kost i koža. Okupaše ga , potpariše i obukoše, on se malo oporavi i ode u Odred. O zatvoru i Talijanima nije puno pričao, samo toliko da su ga učili plivati vežući ga za noge i spuštajući u bunar usred ciče zime, te da ga nisu pustili, nego da je pobjega iz transporta za Jasenovac, tamo negdje u kanjonu Une, kad su ih sve predavali kao poklon ustašama, kad su ocjenili da je đavo odnjo šalu.

Kapitulira Italija, vojska im u rasulu pobježe prema Zadru, ostavljajući objekte, opremu i otužje, a u Kistanje skoro istovremeno uđoše partizani i organiziraše narodnu vlast. Talijanske saradnike kazniše, one koji ne pobjegoše s njima, odrediše narodu obaveze za ishranu vojske, imenovaše organe vlasti, mobiliziraše preostale sposobne za vojsku, porušiše talijanske bunkere i mitraljeska gnjezda i počeše štošta drugo, ali se ubrzo moradoše povući u šumu pred Švabama.

Švabe popraviše bunkere i zaposješe objekte koje su ranije izgradili i koristili Talijani. I sve poče ponovo, samo još gore. Iznenada su upadali u sela i zaseoke i izvvodili sumnjive i vodili na ispitivanje u komandu u Kistanjama.

Tako banuše u zaseok i presreše Marka u Perinoj ulici, taman se vraća iz Laškovice gdje je oćera na magaretu dvije vreće brašna partizanima. Uspije mu neopazice baciti prazne vreće preko zida u Pavlinov okrajak i naoko mirno krenu prema njima. Poče odmah ispitivanje preko tumača u švapskoj uniformi, kako je kasnije razumio nekog našeg Švabe iz Banata, gdje je bio, šta je radio, gdje mu je kuća i sve šta vojska u takvim prilikama pita.

Povedoše ga u njegovu avliju, gdje su okupili sve komšije, odvojiše ga i zapovjediše da krene s njima. Pope se u njihov kamion i okolo preko Kule odvezoše ga u Kistanje. Bilo je to u rano popodne, a tamo u zgradi Općine strpaše ga sa ostalima u jednu malu prostoriju i ostaviše bez rječi. Čekao je do zore, tek tada ga pozvaše na ispitivanje. Nije znao šta će ga pitati, o nekima iz grupe nešto su znali, o nekima ništa, ali nikad se nezna šta će ko izlajati. To je zaključio po ostalima iz grupe, neke bi vraćali, pa ponovo ispitivali, neke nisu, a šta je sa njima bilo, moglo se samo nagađati.

Laknu mu kad spozna da će ga ispitivati oficir redovne švapske vojske i da je prevodioc neki bivši činovnik iz općine, kojeg je zna po viđenju.

Poslije ličnih podataka, koje Švabo pedantno upisa u svoju knjigu, kao grom iz vedra neba, ošinu ga pitanje:

- "Viđaš li partizane ?"

U trenutku odluči da treba potvrđivati činjenice, a negirati veze sa njima:

- "Da, viđam." - odgovori bez okljevanja.

- "Koliko ih ima u ovom kraju ?" - Švabo pomalo iznenađen odgovorom.

- "Govore da ih je puno." - odgovori on.

- "Jesi li ih ti puno vidio ?" - pita Švabo.

- "Da, u Kistanjama, kad su otišli Talijani." - odgovara on u istom tonu.

- "A sada?" - dade do znanja Švabo da ga se ne tiče lanjski snjeg.

- "Naiđe neka grupica, od dva tri člana." - govori im ono što i sami znaju.

- "Jesu li naoružani?" - nastavlja Švabo.

- "Jesu, dobro su naoružani." - potvrdi Marko.

- "Kako dobro ?" - začudi se Švabo.

- "Ovi koje sam vidio prije desetak dana imali su puškomitraljez, mašinke, puške i bombe." - opisa Marko.

- "Čije su proizvodnje, to oružje?" - detaljiše Švabo.

- "U to se, Boga mi, ja ne razumijem. Mugu biti Talijanski, Jugoslavenski, Njemački, Ingleski, to je meni sve isto." - povlači se Marko.

- "Znaš li ti pucati ?" - okrenu Švabo temu i doda – "Okreni dlanove!"

- "Neznam, gleda sam druge, ali ja neznam." - odgovori Marko pokazujući žuljevute dlanove.

- "Po godinama ti si trebao služiti vojsku!" - strože će švapski oficir.

- "Njesam regrutovan, njesam sposoban." – Marko će i pokaza na umjetno oko.

- "Was!?" - ustade Švabo i okrenu mu lice prema svjetlu.

- "Umjetno je, iz Beča." - odgovori Marko.

- "Od koje godine, kad si to oko izgubio!?" - ublaži Švabo i pogleda tumača.

- "Od 1933.godine, zimi, kao djete," - objasni Marko.

- "Pomažeš li partizane ?" - nastavi Švabo.

- "Da, muram! Uzimaju sami." - Marko se malo oslobodi.

- "Ich verstehe!" - kimnu glavom švapski oficir i nastavi nešto zapisivati u svoju knjigu i reče mu kad završi:

- "Gut, gehen Sie zu Haus! Passen Sie auf!" - i pruži mu ruku.

Prevodilac mu reče da je slobodan i da ide pravo kući i da se čuva kad izađe kroz stražarski punkt, da ne skreće s puta bar jedan kilometar, inače će straža pucati i doda malo tiše :

- "Imaš sreće što se Švabo umorio."

Izvede ga iz zgrade i pozva jednog vojnika kojem nešto izgrakta na njemačkom.

Ovaj ga povede kroz Mažibrade do stražarskog punkta. Jedan od stražara čizmom zgazi bodljikavu žicu na ogradi pored kapije i pokaza mu gestom da se provuče kroz napravljenu rupu u ogradi.

- "Forverz!" - pokaza rukom prvo niz Manastirsku cestu i doda – "Ein kilometer!"

Marko ujednači korak suzbijajući nagon da poleti i tek kod Orasa skrenu u Prigredu i dođe kući. Zateče mater i ženu budne i samo im reče:

- "Ajmo spavati."

Zaspao je isti čas dubokim snom bez snova.

Dalje se nastavilo po starom. Nosio je hranu i odjeću kad su tražili partizani, a kad bi naišle Švabe, nabacali bi zelene smrekove grane na ognjište, stavili peku i tako zadimili kuću, a oni bi kraće boravili i psovali, ali bi ipak sa prlja poskidali sve suvo meso šta bi našli i strpali ispod šinjela.

Iz Kistanja se Švabe povukoše u Knin bez borbe. Za njima su preko Roškog slapa i Brljana išli partizani. Imali su sada topove, kamione i tenkove. Nastade bitka za Knin.

Skloniše se žena i dječurlija u Brinu, ispod Pištavaca, da se zaštite od nasumičnih topovskih i minobacačkih granata kojima su Švabe unosile nesigurnost u pozadinu fronta i ispaljivali ih sa svojih položaja oko Pađena, Oćestova i Stare Straže. Kad se narod uvjeri da od toga ne preti neposredna opasnost, vrati se kući, pa šta Bog da. I djeca su toliko galamila, a Brina od toga odjekivala da to i nije bilo nikakvo skrivanje.

Marko u petak, u pazarni dan, ode na Kistanje i vidi da se organizira nova vlast, ali i da partizani sprovode švapske zarobljenike u Talijanske barake. Kako mu rekoše, dovode ih svaki dan, umorne i prašnjave, slomljena duha i poderanih uniformi. Ko bi reka da su to oni bahati, uglancani i arogantni vojnici koji su tu do skoro čizmama prevrtali brunzine na ognjištu i derali se "Scheise!" Narod ih je poizdaljega gleda, sjećao se svoje djece koja su tamo ko zna gdje, ne zna se živa ili mrtva, krstio se i odlazio pomješanih osjećanja: "Šta ima koristi da se ovi nesrećnici pobiju? Oće li to vratiti naše sinove i ćeri? E, da su onako izglancani i napuvani, pobiti i' nego šta! Ali ovako dronjave jadnike!? Ne vredi ruke prljati njihovom krvlju!"

Kad završi pucnjava oko Knina, postrojiše zarobljene švapske vojnike, prozvaše manji dio njih i vratiše u barake, a ostale postrojiše i otpremiše pod stražom pješke put Zadra. Sutradan je zasjeda vojni sud i javno, pred narodom, sudio onima iz baraka. Ko bi i pomislio koliko je zla počinila ta šačica ljudi! Naredne noći odvedoše ih u Jasenovac, kod golubinke i izvršiše presude. Cjelu noć čulo se štektanje mitranjeza.

A onda nasta tišina. Narod shvati da je za njih ovdje rat završen.

Ali zemlja još nije slobodna. Borbe su se prenjele tamo dalje, a ovdje je počinjala obnova. Iz partizana su se vraćali ranjeni, dolazile vjeti o pogibiji nekih, a o nekima se ništa nije znalo.

Marka mobiliziraše! Kad je stiga u štab, ovi se začudiše:

- "Ko te posla ?"- upitaše i opsovaše blesavu mater i ćaću i napisaše nešto na komad papira, zaljepiše u kuvertu i rekoše mu da to preda onome ko ga je posla i da ide kući. Tamo je potrebniji, a ovdje je u vojsci bez oka neskoristan.

Idući nazad on shvati o čemu se radi. Trebalo ga je skloniti iz Kistanja, poslati ga da se popuni broj, a nekoga radi toga zaštititi u pozadini. Oni koji odoše u partizane na početku rata sada su bili daleko ili su poginuli, a ovi "terenci" koji nisu ni omirisali barut ni vidjeli borbi sada su zauzimali položaje u novoj vlasti. Dok se vrate glavni organizatori i prvi ustanički borci, ako se vrate i ako su živi, ovi će se već rasporediti na pravim mjestima u vlasti, veličajući svoje a umanjujući tuđe zasluge. Uz to, on je koliko toliko pismen, angažiran cjelo vreme rata u pozadinskom radu, što njima fali, pa ga treba skloniti da im ne bi slučajno bio smetnja na putu za položaj, a i živi je svjedok njihovog angažiranja u pokretu, a što se svodilo na skrivanje od okupatora ali i partizana, sve dok se ne vidi koja će strana pobjediti. Sada mu napamet dođe sve učestalije oslovljavanje sa nadimkom iz djetinjstva "Srbine", iako ga već dugo prije rata i u ratu tako niko nije zvao. Dječečki nadimak iz škole kojeg zaradi što je dobro zna narodne epske pjesme i istoriju i što ga je učitelj pohvalio "da tako treba znati pravi Srbin", sada je izronio iz zaborava u druge svrhe. "Opasne svrhe", razmišljao je koračajući preko kuvina "da sve ovo šta sam pomaga neće koristiti." Donese odluku da su njemu kuća i porodica: stara mater, žena Ruža koja čeka drugo djete, sin Dušan sada najvažniji i da se treba kloniti njihove igre i da treba raditi svoj posa. "Ako budu dali?" - upita se i utješi ga pomisa da će od onih s početka rata dobiti zaštitu.

Konačno rat završi, počeše se brojati mrtvi i utvrđivati štete i obnavljati porušeno.

Iako se o tome već dugo govorilo sad je bilo jasno da Kraljevine više nema. Stari nisu mogli shvatiti kakva je to država bez kralja, bana, ćesara ili kako mu već drago, a objašnjavati im da je ovo sada narodna država nije imalo smisla. "Jadno je stado bez ovna klepčara!" zaključivali su oni poslije slušanja objašnjavanja nadugačko i naširoko. Mlađi su ih opominjali da svoje podaničko ponašanje ne iznose javno na šta bi se oni nasmijali: "Mi smo stari, osim smrti nas ništa drugo ne mure zadesiti!" i nastavljali prebirati uspomene iz svog takoreći prohujalog života – "Vlast će uvjek biti vlast, a narod će ostati narod, govorite vi šta oćete, tako je bilo prije, biće i sada, sačekajte malo, mi znamo ko će plaćati."

Ni Marku mnoge stvari nisu bile jasne, ali se nastoja držati po strani. Vidio je da su na vlast zasjeli neki koji se na pušci nisu pokazali, a oni prvi i pravi koji pokrenuše otpor i organizovaše pokret poginuše diljem zemlje, a rjetki preostali ostaše na dužnosti po većim gradovima. Nije vjerovao "da će se na bjelušiku navrtati šenica, na kupinu loza, na draču pitoma drača, na trninu šljive, da će raditi svako koliko oće i mure, a uzimati koliko mu treba i šta treba", ali je smatra dobrim "da sva djeca idu u školu, da odlazak doktoru i lječenje bude besplatno i da niko ne smije biti gladan" i druge slične parole koje se mogu naći i u učenju Isusa Hrista. Ali je nezgodno bilo to što se na sve moralo čekati, jedino su djeca počela ići u školu i moglo se besplatno ići kod "doktora Rusa". Znao je da će biti gladi, jer ove godine nije rodilo, i da će biti puno posla na obnovi.

Rodi mu Ruža opet sina, Stevana.

Počeše dolaziti, najprije rodbina i komšije:

- "Marko, uzori mi ovo, adj prevezi ovo ili ono.", a niko niti plaća niti hrani konje i volove, niti se obavezuje da će nadnicom odraditi ili novcem platiti, a kad se on pobuni da je stoka iscrpljena i da ni on ni stoka ne mogu svaki dan tako nekome raditi, stiže naredba od vlasti "da nema odmora dok je obnova" i onda još više ih poče dolaziti po konje i volove, kar ili plug, i sami ih koristiše, a naveče ih izmučene vraćaše njemu na hranjenje.

Prezbroji se Marko: "Ostado na malo ovaca, koza, jedenoj kravi, nešto kokošiju, magaretu, ova dva stara vola i još sarija dva kljuseta. Ako se ovako nastavi i budu ih raubovali svaki dan, uz slabu ishranu, i bez nji ću ostati, a šta ću tada?" Odluči da proda volove i jednog konja, a sa drugim će u suvez, da poore svoje i suveznikovo polje, a lakše će biti ishraniti svu stoku. Vrati kar Duji "Kovaču", zetu, da ga rastavi i popravlja i da ne žuri, dok se ne vidi šta će i kako će biti. Znao je da će on i Ruža svojim leđima plaćati takav potez, ali neka, bar će se mučiti na svome, a ne kao sada, kako kome padne napamet. Čuo je da tako rade i drugi, pa neće se okomiti na samog njega. Ali nije on sam čuo, čuli su i oni "odozgo" te smjeniše bahatog Crnog Iliju, koji je znao samo "navrtati kupinu" i istjeraše iz škole Božu Vilića, priučenog učitelja, koji je bio umislio da se već živi u komunističkom blagostanju, te da djeca u školu dolaze bez knjiga i zadaća zato što neće, a ne zato šta nemaju, pa ih šibom tjeraše kući.

Dođoše školovaniji ljudi iz gradova, rodom iz kraja, uposliše prijeratne činovnike, osnovaše Zadrugu da radi na otkupu i snabdjevanju stanovništva u bivšim gazdinskim dućanima, te krenu život nešto smirenije i bolje. Omladinu angažiraše da sadi novo Borje, popravlja ceste i putine i u ratu popaljene kuće, druži se kroz razna sportska takmičenja i kulturne priredbe, koliko da im se osigura jedan dnevni obrok toliko da ih se ne prepusti stihiji.

- "Ako ovako nastave, muremo se nečemu nadati "- govorili su ljudi- "i treba to podržati." Tako je mislio i Marko.

Tada mu se rodi i treći sin, Jandrija.

Mirovalo je tako neko vreme, govorilo se o nekakvoj svađi sa Amerikom, o Trstu, a sad odjednom, kao grom iz vedra neba, o raskidu sa Sovjetima i Staljinom. Šta je sad to?

Koliko do juče, nije bilo skupa gdje se nije kovao u zvjezde, a sada najljući neprijatelj! Doduše, to se Marka nije puno ticalo, on nije bio Partijac, niti su mu nudili da uđe u Partiju, niti je on to tražio. Ali ču da pohapsiše preko noći istaknute bivše partizane, od kojih je neke i lično poznava. On im nije ni u čemu moga naći zamjerku kao ljudima, većina se vratila kući iz rata i nastavila raditi ono što je radila i prije rata. Nisu se busali u prsa hvaleći se svojim zaslugama niti su se otimali za položaje u novoj vlasti. A zašto, nije moga dokučiti. Potajno sazna da se radi o Partijskim stvarima i neslaganjima, a da su opet umješani oni koji su poslije rata zauzeli pozicije u vlasti da bi otklonili "konkurenciju" u zaslugama, optuživši ove da potajno rovare protiv Partije, te se na ovaj način uzdigoše još više i pripisaše još jednu "zaslugu"u svoju korist. Od pohapšenih neko se vrati nakon godinu, a neki, većina, nakon više godina robije, slomljeni i tajnoviti, povučeni u sebe, ne izlazeći među ljude.

A njemu Ruža rodi i četvrtog sina zaredom, Milu.

***

JOŠO

Jovan Lalić, Jole, Jošo, Perin sin, osta pred rat bez ćaće, ka klapac. Sestra mu Janja se pred rat udade za Obrada Krnetu iz Krneta u Polju. Ostadoše u kući mater Pera i mlađi brat Špiro- Leso. Mater Pera je od djetinjstva colava i nije bila za neki teži fizički posa. Sve su to on i brat mu morali obaviti, iako momčići, ni djeca ni zreli ljudi. Rano je bilo za ženidbu, a i rat je tu, ko zna šta će on donjeti, dobra sigurno neće. I on i brat mu išli su nešto malo u školu, tek da nauče čitati i pisati, i da se državi ne plaćaju globe, a sve ostalo je bilo rad na polju i oko nešto blaga. Sve bi se nekako podnosilo da je hrane dovoljno. I pored sva truda i rada od kad zna za sebe, zna je i za stalnu glad, od jutra do mraka, od Božića do Božića. Znao je on da nije bolje ni kod komšija, ni u drugim selima, ali slaba je to bila utjeha.

Takvo stanje stvari stvori od Jole zatvorena čovjeka od malo rječi. Visok, okošt, crnomanjast, oštra mrka pogleda, koračao je on dugim oštrim korakom, s visoka gledajući pravo preda se u daljinu. Nije on bježa od druženja, samo je on malo više od ostalih bio svoj, o svemu bi sa par škrtih rječi da svoj sud i gotovo, nema obrazloženja, nema odstupanja ili promjene mišljenja. Tako klapci iz zaseoka odu na kupanje na Krku kod Gornje bašče, ne zna niko od njih plivati, a Jošo kaže da zna i gotovo. Ostali se pljuskaju uz obalu, ulaze u kosu i sklisku plićinu do ševara i izazivaju Jošu :

- "Lako je tebi, ti znaš plivati, mureš i u duboku vodu!"

A Jošo uđe u vodu, nema se kud, obača se jednom nogom o tvrdo dno i vinta plivanje, ali zavraga, pokliznu mu se noga na kosoj skliskoj plićini i Jošo završi u dubanac iza ševara. Mlati on rukama i nogama iz sve snage i poče da viče, ispočetka tiše, pa sve jače:

- "'Em ti, jebem ti, jebem ti ... !" - dok društvo ne uvidi da se on ustvari davi, te mu nekako sa nekom štapinom pomogoše da izađe iz vode, a on kad se dočepa travnate i tvrde obale dovrši psovku koju započe u vodi, a bojeći se izgovoriti:

- " ... Svetu Neđelju!"

Kad ga upitaše zašto sad psuje, zašto nije u vodi, prizna da se boja da ga "Sveta Neđelja" ne povuče na dno.

Nije dobro kad mladić ima osamnajst godina a rat počinje. Svi ga mame na svoju stranu, a neprijatelj podozrivo gleda i prati neće li napraviti pogrešan korak, da ga na najmanju sumnju ščepaju. Uvidi Jole da nema šale kad nastrada Peja i prva mu komšinica Anka – Rodeška i krenu kud i većina ostalih, u partizane. Brat mu Špiro-Leso, kao "mlađi i luđi", ne htjede ostati sa starom materom Perom, nego pobježe i on za bratom i nije bilo sile koja ga mogla vratiti kući, nekako mu puška bijaše lakša od mutike, a i hrana je bila bolja nego kod kuće.

Odslužio je Jole svoje do kraja i vratio se kući. Špiro-Leso odabra svoj put, osta je u Mariboru i tamo se oženio Slovenkom, zaposlio u fabrici kamiona TAM i nije nikako dolazio kod matere. Pisa bi povremeno, na sve lošijem srpskom, ali nikakvu pomoć materi nije sla, niti je šta od rodne kuće tražio. Oboje je znalo koja je ura, nije se imalo odvojiti od čega.

Jole se odma po svršetku Drugog rata oženi Savom, iz Vujasinovića, zelenookom mirnom ženom, koja je šepuckala nešto manje nego mater mu. To njemu nije smetalo, ta već se od djetinjstva na to navika, a Sava je sve radila ki ostale žene. Od ono malo zemlje i stoke nije bilo puno vajde, te se zaposli kao zidar na obnovi centrale u Manajlovcu. Poznanici se začudiše otkud njemu zidarsko zvanje, kad nigdje za to nije završio zanat, niti se moga pohvaliti nekom gradnjom, ali je on smatra da svako ko je rođen u kamenu zna sve oko kamena, pa se tu nema šta učiti. Ta i ženske u kraju znaju zidati i zaškaljavati suvozidine, dovoljna je samo jaka volja i magareća izdržljivost. I tako Jošo martelinom i špicom oblikuje ivicu kantunčine, vidi da mu bježi pravac i da ne ide kako je zamislio, ali neće da prizna da tako nije dobro, iako mu stari majstori govore:

- "Jošo, ode ubalot!",

već odgovara da će se u tako velikoj zidini naći mjesta i za njegova kresanca.

I tako s građevine na građevinu poče Joši novi život, a Sava, baba Pera i nešto kasnije djeca obrađivaše ono malo prljuše i čuvaše kravu i nešto vunjači.

***

ILE

Ilija Krneta, Ile, bijaše stariji Ćilitov sin. Rodio se tu u zaseoku i odrastao u društvu Joše, Špire-Lese, Draginje-Draše, Kose i Mike – Bršine Maričine i Anke – Rodeške. Svi mu oni i one bijaše bliža ili daljnja rodbina i bili su sličnih godina. S njima je odmalena čuva ovce, žeo žito i trošio svakodnevnicu. Ćaća mu je bio invalid iz Prvog rata, pa je Ile odmalena morao preuzeti dio njegovih muških poslova. To ga je rano osamostalilo i uozbiljilo, a silno ga je vukla želja da bude majstor zidar. To bi on moga raditi dan-noć, da se ne umori, a sama pomisa na njive, kopanje, oranje, a naročito ovce bila mu je mrska. Gdje god bi moga nešto bi ziduckao, kresa kamen i tako vježba da bi nekad, kad mu se ukaže prilika, moga na tom nešto zarađivati. Sam je za svoje potrebe zida kuće, pojate, svinjčiće i druge ogradne zidove, oko bašče, oko gore, tamo gdje je trebalo, ali i gdje nije bila neka nužda. Dok se drugima ježila koža od škripe kamena, on je to doživljava ka najljepšu muziku.

Jednostavno, Ile je volio kamen.

I izgled njegov je na to upućiva. Osrednje visine, okošto ljepa lica, jaki mišica i uvjek od kamene prašine zabjeljenih radničkih gaća. Svjestan toga, kicošio se, uvjek izbrijana lica i titovke nakrivljene na jednu stranu.

Rat i okupacija zatekoše ga ka klapca, u godinama kad tjelo ne da mira, teži stalnom kretanju, ne obazirući se na upozorenja razuma, da treba prije razmisliti, pa onda učiniti. Kakav razum, kad je i duša sva u oblacima!

Takog ga uhvatiše stariji i promišljeniji u svoje kolo i uključiše u svoje ilegalne djelatnosti oko pripreme ustanka. Ili porastoše krila, sve je više noći boravio van kuće nego u kući. Džabe je ćaća govorio da je rat velika patnja i rušenje duše i tjela, da ne treba srljati ki muva bez glave, pokazujući pritom svoju kljastu ruku i nogu. Ni materine staračke suze nisu pomagale. Ili to nije dolazilo do pameti, a i kako bi kad je napolju ljepše spavati po ovim ljetnim vrućinama, a danju ladovati po stanovima u Laškovici ili u Dubravi i Roli ispod gustih krošanja rastovine. Pa i hrana je bolja nego kod kuće, uvjek se nađe nekog mrsa.

Kad se oformi Odred bi još ljepše. Školovani trgovački gradski momci su opisivali budućnost kao raj na zemlji za koji se isplati patiti nešto malo, ako se može reći da je ovo patnja, jer je gore kod kuće povazdan kopati i jednom dnevno kusati kašu i puru. Stalno se patiš i mučiš, a od toga ti za života neće biti bolje. Uostalom, kad mogu oni kojima ni do sada ništa nije falilo, čiji su očevi bili bogati i omogućili im lagodan život i škole i ljepu budućnost, biti partizani i boriti se za ljepšu budućnost, zašto nebi moga i on koji nema Bog zna šta, osim gole kože, izgubiti. Ali dođe jesen i kiše povazdan, pa zima i buretina, pa prvi borbeni okršaji i stra, te se Ile pokoleba, ali nema sada odustajanja, sve i da oćeš. Posijano sjeme je pustilo klicu, neka drvo raste, pa šta bude drugima biće i njemu.

Tamo dolje kod Lišana prvi put je osjetio stra. Osokolile se ustaše i počele napadati i pljačkati okolna srpska sela, ne libeći se zločina i paljevina. Talijani se pravili nevješti, govoreći da su to sporadični incidenti i obećavajući da će to oni srediti. No, ništa od toga. Iz Odreda im poslaše poruku da za njih tu nema mjesta i da će im biti oprošteno ako se predaju i stupe u partizane, a kaznu za krvnike neka odrede i izvrše sami ili će to u suprotnom partizani izvršiti. Neki od njih prosudiše da je za njih pametnije da poslušaju partizane, pošto im je u partizanima bilo nekoliko komšija i koji su im jamčili sigurnost i oprost, te dođoše u Odred sa oružjem i municijom, ali grupa krvnika sokoljena fratrom i pasivnošću Talijana nastavi po starom. Jedne ljetne zore, kad izmaglica puši iz krša, opkoliše u tišini partizani ustaško leglo i iznenadiše ustaše. U toj strci, u onoj izmaglici, ugleda Ile neku cjevčinu kako viri sa prozora prvog sprata neke kamene kuće uz crkvu i onako u trku, prazne glave, zaskoči se i objesi o nju. Ni u snu mu nije bilo da je to mitraljez. Kad poče iz cjevi sjevati, a ona peći dlan, htjede se otkačiti, ali u trenu prosudi da bi ga rafal presjeka napola kad padne na zemlju. Cjev se užarila, dlan zmirisa na pečeno meso, a on ne zna šta bi. Mahinalno mu druga ruka zgrabi bombu za pasom, zubima je aktivira i ubaci pored cjevi u prozor. Istovremeno padoše na zemlju i on i mitraljez i dvojica iskasapljenih ustaša. On se pridiže, zakašlja da odglumi uši, i pogleda izgorjeli dlan, dok ostalo osta ležati. Pritrčaše mu saborci:

- "Bravo Ile, mislili smo da te đavo liznu!", a njemu se zamagli pred očima i on svom težinom ka balvan tresnu na zemlju. Osjeti kapljice vode na vrelu licu i poželi "još,još" i dođe sebi.

- "Dobro je, nije mu ništa, daj zovi bolničara da mu previje ruku, ostalo je cjelo." – ču kako neko govori, ali je odmah zna da nije više onaj stari Ile. Poslije nekoliko dana, kad se brija, ugleda da su mu zalisci pobjelili.

U Odred su pristizali u sve većem broju momci i cure i mlađi oženjeni ljudi. Od više komande je zatraženo da se tu obuče i šalju dalje gdje se odredi. Poželi i Ile da ide dalje u brigadu, ali mu komadant neda, kaže:

-"Nama u Odredu trebaju takvi ka šta si ti. Poznaješ teren i ljude, vidiš i sam da se stalno premještamo, jer nas je malo, koliko ovaj narod može hraniti, a tamo u većoj jedinici ti bi bio samo puška, tamo se drugačije ratuje. Zato ostaješ ovdje, tu si najkorisniji."

I osta on u Odredu do kraja rata.

Vrati se kući, mater umrla, sami ćaća i mlađi brat Mirko-Mire, muku muče. Poče orati i kopati, starati se o ovcama i odluči da se oženi. Njima trojici trebalo je žensko u kući, da pere, kuva, čisti i okrpa.

Stevica, sada udovica, odavno mu je upala u oko. Natuknu on o tome ćaći Ćilitu. Ovaj ni da čuje. Nije ta za njegovu kuću, ona je već naučila sama živiti, pa neće nikoga slušati i donjeće nemir u kuću, a njemu trba mirna, vredna i kućevna žena. Nije se Ile lako pomirio s tim, zajogunio i neće drugu, ali Ćilit ne popušta. Trajalo to godinu-dvije i Ile morade popustiti.

I oženi se Ružom Burzom iz Radučića, a tada posta svjestan da je on sada glava porodice i da je na njemu da se stara o svemu.

Sljedeće godine rodi mu se sin, Milan.

***

ĐURO S VLAKE

Đuro Bezbradica je bio stariji Maričin sin. Starije od njega su bile sestre Kosa i Milica, a mlađe Rosa i brat Dušan. Kao prvo muško djete u porodici, a još mršav i boležljiv dobijao je veću pažnju od matere i starijih sestara nego što uobičajeno dobijaju ostala djeca. Rasta je u visinu ki iz vode, lagan ki perce i u stalnom pokretu. Štedili su ga od fizičkog rada sve dok se nije zamomčio i malo popunio. Rastući više u ženskom negoli u muškom društvu, nešto je od tog druženja i poprimio. Razgovorljiv ki žensko, zna je sve ženske poslove: plesti, presti, prepredati, tkati, a šta je najvažnije i sve njihove ljubavne tajne, koje se za ništa ne bi pred drugim muškarcima govorile. Dok bi se od muška očekivalo da uči i zna junačke narodne pjesme, Đuro je više volio liriku, napamet je zna bezbroj tih pjesama, a nešto je i zapisa što je sam izmislio. Tu su bila i ljubavna pisma, sva u stihovima.

Izraste Đuro u visoka koštunjava momka, malo se popuni, pusti brkove koje je nad usnom potkresiva i vrlo rano preuze voditi briguo porodici. Bila je tu i Marica da posavjetuje, da je se priupita, ali je odluke donosio on.

Đuro, gorštačkog muškog izgleda i stasa, imao je lirsku dušu. Volio je i zna je pjevati, a igra je kola ki niko u kraju. Samo po sebi dođe da je kolo koje vodi Đuro najveće, da su u tom kolu najljepše cure i momci i da se tu pjevaju najljepše i uvjek nove pjesme.

A Đuro je sve radio sa lakoćom, koja se ne može naučiti, već se sa njom čovjek rodi ili ne rodi.

Ako treba zaklati i odrati bravče, tu je Đuro. Što bi drugi petljali satima, progrizli drob na par mjesta, te zadlakavili meso, Đuro šaleći se, kao da se to njega ne tiče, sredi to učas i čisto. Tako i u kopanju kuruza ili vinograda: teško kopačima gdje je Đuro prvi, gdje on vodi. Njegova se motika ne čuje, a on ode i druge vuče za sobom, a ovi se zapuvali i opotili, pa ga mole da uspori, a on pita: "Ko preši!?" Takav mu je tempo, šta on tu može!

I muško i žensko zbog takve njegove naravi poče pjevušiti što javno, uglas, što tajno, potiho: "Đuro s Vlake, voli pičke mlake." po cjeloj Bukovici.

Uda mu se sestra Rosa u Krnete u Polju za Nikolu Švikalova i dođe red na njega da od mnogobrojnih, koje bi bez razmišljanja pošle za njega, odabere svoju dragu.

I odabra on: Ljubu Vajkarinu iz Drage.

***

MIRE

Mirko Krneta, Mire, bio je drugi, mlađi Ćilitov sin. Bio je podosta mlađi od Ile, starijeg brata mu. Rat ga zateče ka djete, umre mu tad i mater, Ile ode u partizane i on sa ćaćom Ćilitom nekako progura rat. Kad se Ile po ratu oženi, on je bio klapčić, a Ruža Ilina, snaja mu, tetošila ga je kao mlađeg brata. Prala je ona njemu robu, bolju hranu mu namicala, štedila ga od teških poslova i branila ga od ćaće i starijeg brata kad bi odskita od kuće.

Mire, kako su ga tada zvali ostali, a snaja Ruža Braco, bio je nalik na ćaću, mada nešto rastom niži od njega, crn, srednje visine, sjajne gavranaste valovite kose i bjelih zuba na pravilnom licu. Nauči nešto čitati i pisati poslije rata, a njmu baš i nije puno bilo stalo do škole. Više je on volio momkovati, a kad god bi stiga bježa je curama u kuvin, da nebi bio pri ruci ćaći ili Ili za neki posa. Sve je on nekako volio raditi, ali ovce čuvati, to nikako: "Šta se mene tiče, dabogda ih vuk podavio, sve i jednu na kugli zemaljskoj!", najsažetije bi on opisa svoju "ljubav" prema ovcama i čobanstvu. Tako, do mog rođenja, Mire je još bio momak, a o ostalome ćemo drugi put.

***

DRAŠA

Draginja ili, kako su je zvali, Draša Krneta, Jokina je starija ćer. Omalena, crne kose i očiju i puti, muških crta lica i krivih nogu, ka da je na bačvi jašila, tek što se zacuri osta bez ćaće. Sirotinja, muški poslovi i brige o familiji načiniše je još više muškobanjastom, tako da o udaji nije ni mislila. Nadala se da će se mlađa sestra Đuka udati, koja je bila sušta suprotnost njoj, plave kose i finijih ženskih crta lica, pa je kitila šarenim veštama i bluzama, dok se ona oblačila u tamniju odjeću kao starije i udate žene. Zaposliše je u Zadruzi da čuva ovce i krave i tako je zarađivala neku crkavicu, što je pomoglo da nji tri ženska bića nekako prežive, jer je njiva bilo malo, a od ono nešto vunjači malo vajde. Na mater, babu Joku, se nije mogla osloniti koja rano osta nagluva, a Đuka je bila zadužena za ono malo ovaca, dok bi zajednički okopale ono malo bašči i uzorale jedinu njivu. Prema komšijama i svjetu nastupala je ona kao glava porodice, ne dajući da joj nametnu nešto što nije pravo, ali ne izbjegavajući i ne umanjujući svoje obaveze na račun toga što je žensko.

***

ZORKA

Na početku zaseoka bila je Zorkina kuća. Tu su joj se svekar Jošica i svekrva Božica i muž doselili iz Mažibrada, otud joj i to prezime. Rodom je bila iz Bjeljine, hitra i uredna žena. Osta udovica sa dva sina: Stevom i Jovom, ratnom djecom, a na glavi su joj još bili svekar i svekrva, stari i nemoćni. Oboje umreše po svršetku Drugog rata, što od starosti, još više od žalosti za jedincem sinom, koji pogibe na četničkoj strani. Podnosila je Zorka stoički svoje nevolje, djeca mala, starčad nemoćna, obrađujući nešto polja i držeći dvadesetak ovaca. Trpila ona tako, trpila, pa kad pomre starčad, uda se za Milošoća Krnetu, starog momka, te prodaše imanje i odseliše u selo Mačkovac kod Voćina u Slavoniji. Miško Bjelanović iz Jasenovca kupi tu kuću i imanje, ali se ne doseli tu, pa se malo po malo kuće urušiše, a osta uspomena na Zorku, koja je znala svojim ključem lječiti čireve i naboje.

***

CURICA

Joka Krneta, Curica, je rođena u Mažibradama i tu se udala za Čovinu, koji se poslije Drugog rata iz partizana ne vrati kući. Ni glasa o njemu, ni da je mrtav ni da je živ. Dugo je tako trajalo, ona se pomiri s tim i natovari na sebe breme koje joj sudbina dodjeli. Imala je ćer Mandu i nji dvije se organiziraše i podjeliše teret. Manda je bila curetak, visoka, blaga i nježna lika, isto take naravi i govora, dok joj je mater bila srednje visine, okošta i žilava tjela, vesele naravi i zvonka glasa. Baci ona brigu na veselje, a kad treba izviče se na Mandu, a ova nato navikla, pa sve prođe kako treba. Šalila se ona na račun svoje neimaštine: "A da imam više zemnje i stoke, samo bi se leđa više derala, a vajda mi ista, sažeže suša ili odnese mraz, podavi vuk i meni isto pripadne kao i sada: bota pure, struk kapule i ćikara varenike."

***

RODEŠKA

Anka Krneta, Rodeška, kako su je zvali, tu se u zaseoku i rodila. Osta sirota kao curetak, umreše roditelji, pa je na preporuku zaposliše kao sluškinju u Šibeniku. Kućica pod pločom joj je bila ispred baba Perine avlije. Početkom rata vrati se iz Šibenika i za koru kruva pomagaše u Kistanjama kod bogatijih familija. Počela se nositi po gradski, kako je naučiše u Šibeniku, pa je već time odudarala od okoline. Mater joj je bila Bunjevka iz Rupa, a ćaća tu iz zaseoka, daljnji Ćilitov rod.

Posumnjaše i optužiše je da špijunira za Talijane i jedne tople ljetne noći, na prevaru da idu u Prigredu kod ovaca na prelo, gdje su svi ostali momci i cure, odvedoše je u Jasenovac, ubiše i baciše u golubinku. Na po puta se dosjetila da joj se zlo sprema i zvala pomoć po imenu, ali se pomoći nije moglo. Stariji su pričali da se i sada kao i one noći čuje njeno zapomaganje i puščana paljba i da im se koža ježi.

Tko je optuži, odvede i ubi ni danas se nezna, striji bi odgovarali:

- "Sumnja se na neke, ali i ti su na onom svjetu, ako ima pravde, tamo će im se suditi."

Ako za nemoćnu sirotinju igdje ima pravde.

***

STEVICA

Stevanija Stupar, Steevica, udala se iz Macura za Savu Stupara – Sajuna pred Drugi rat. Stupari su tada Živili na Kuli, čuvali Manastirsku stoku i obrađivali kaluđerska polja. Sajun od Krneta kupi dio dugačke pločane kuće i avlije iznad Dolova i nešto polja i tu se skući. Ostali Stupari se vratiše u Rudele, gdje su im inače bile rodne kuće i polja, pred Drugi rat, raskinuvši u tim vanrednim okolnostima pogodbu sa igumanom. Na Kulu tada doseli Obre Bjelanović sa ženom Bosom i djecom da zamjeni Stupare.

Stevka ili Stevica bijaše srčana žena, zdrava i jaka, jedra tjela, vesele prirode, punih sočnih usana i rumena lica, sjajnih zelenih očiju i bujne nemirne svjetlosmeđe kose. Rodi ćer Maru početkom rata, a Ljubu krajem rata. Muž joj Sajun, srčan čovjek i nemirna duha među prvima ode u partizane, a pred kraj rata, poslije bitke za Knin, produži da goni Švabe, ustaše i četnike kroz Sloveniju. Napredova je u vojničkoj karijeri do čina kapetana i Stevica se već osjećala kao oficiruša koja će krenuti za mužem tamo gdje bude službovao. Ošiša ona i kosu po gradski, ali ne lezi vraže, poginu Sajun tamo u Sloveniji u zadnjim danima rata. Svi joj se snovi srušiše u dubanac, u najljepšim godinama osta udovica, tu na škrtoj zemlji, koja više uzima nego daje, u kući pod pločanim krovom, sa desetak ovaca i dvije nejake curice. Nije se smjelo dugo tugovati, trebalo je prehraniti djecu i nema druge nego u njivu i bašču, k ovcama, u drva i prtiti breme. A mlada i punokrvna udovica bila je na udaru mnogih muških pogleda.

I rodi se ljubav. Saleta je Ile Ćilitov, još momak, i ona popusti. Ali Ćilit ni da čuje, u kuću mu neće, a Ile neka čini šta mu drago. Bio bi se Ile usprotivio ćaći i otišao pod Stevičin krov, ali ona nije htjela. Ubjedila ga je da ne treba ni započinjati ono što je od početka prokleto i osuđeno na propast. Ona se neće udavati, a on neka se ženi, kako bi bio mir i u njegovoj i njenoj kući, sa onom koju mu ćaća prihvaća. Ta ima cura i viška poslije rata, može da bira.

Oženi se Ile, Stevica osta udovica, ali je veza ostala, tobože tajna, iako su za to svi znali. Samo se pred njima i njihovima o tome nije govorilo.

***

Tako bijaše stanje u zaseoku u vreme moga rođenja, kada je poslije Drugog rata nastajala nova država, sa novim ljudima, sa novim državnim uređenjem od koga su bila opipivljiva samo Partija, siromaštvo, obećanja i velika želja da se ta obećanja ostvare.

I sreća, velika sreća što više nema rata i straha.

Nema komentara:

Objavi komentar