- 1 -
Tog septembra 1955. godine bio je moj prvi
školski dan, prvi u nizu od mnogih koji će doći. Braco, koji je dobio zaduženje
da me dovede u razred, polazio je u treći, a Stevo u četvrti razred. Dušan je
pohađa sedmi razred i na nas nije čeka, već je otiša sam u školu, kako je i
dosada činio. Kad smo se obukli i spremili, nas trojicu je mater dobro
pregledala i prikričila nam da vodimo računa da se usput ne isprljamo. Stevo je
na sve to ravnodušno gleda, Braco se po običaju uzvrtio, a ja sam bio na
žeravici. Kad je na Svetom Ćirilu i Metodiju otkucalo osam sati krenuli smo
prema ravnici i gledali gdje su druga djeca. Braco glasno pozva Stevu Jolinog i
ovaj dotrča uz Perinu ulicu i reče da su Mara i Ljuba Stevičina već otišle, ali
nije bilo Milana Ilinog, koji je treba ići samnom. Otrčim da vidim šta je sa
njim, a đed Ćilit mi reče da je on već otiša sa materom. Nas četvorica prođošmo
kraj nekadašnje Zorkine kuće u kojoj sada niko nije živio otkako je otkupio
Miško Bjelanović iz jasenovca i ona nas podsjeti na Stevu i Jovu Zorkinog:
- "Sad bi oni s nama išli. Ko zna kako im
je tamo?" - reče Stevo Jolin gledajući u avlijska vrata i izraslu koprivu
na nekadašnjem đubru.
- "Bog zna, valjda dobro." - lakonski
doda Braco.
Prođošmo Tuminu jaru, pa Nikoletine Ćubana
kuću. Kod Panine vinogradine se dogovorimo da idemo preko Perićinke, bliže nam
je nego ispod Placa. To mi je do Perićinke sve bilo poznato, ali do sada dalje
nisam samostalno iša. Uđošmo u neku ulicu između njiva i objasniše mi da put
kroz ulicu ljevo vodi na brestovaču, pravo u Mažibrade između kuće Duje
Ružičinog i Tumine kuće, a desno, kud mi sada idemo, pored Klanice, Boduličine,
Zorinine i Veline kuće, u Kistanje. Izašli smo na glavnu ulicu kod Donje špinje,
pored Šeganova magazina, koji je sada bio Zadružni. Nasuprot čela Šeganova
magazina, preko ceste, bila je Dubajića kuća, gdje se rodio Simo Dubajić, a sad
mu tu živi stric i Milovida Dubajić, sa ćerima Desom i Sovjetkom. Tada dolaze
Budimirove kuće s desne strane ceste, a s ljeve strane je Jankovića đardin i
kuće, iza nje Đokina kuća i mesarnica, a poslije nje Gostiona. Nasuprot, s desne
strane ceste a poslije Budimirovih kuća je "Narodni dom", pa kuća Pere
Mandića, Pojkina kuća, Manastirske kuće na tri sprata i Cvjetkovića kuće. Između
je raskršće, centralni trg sa pijačnim betonskim stolovima i praznim terenom
ispred crkve Svetih Ćirila i Metodija. Tu, s južne strane, je Stara škola i Ćakića
kuća s piljarnicom i nešto uvučena Pošta, ispred koje je mramorni
spomenik-kosturnica palim partizanima u drugom ratu. Preko puta Pošte je Špinja
sa kamenim putpkazom i Dom ratne siročadi. Mi idemo ulicom koja vodi prema
Macurama i dalje na zapad prema benkovcu i tu su s desne strane Općina i zatim
osmogodišnja škola "Jovo Martić". Preko puta škole su Talijanske
barake iz Drugog rata, okružene visokim zidom i bodljikavom žicom,a sada su tu
vojni hangari.
Sve mi to Braco govori kako šta prolazomo, ne
vodeći račina jesam li ja zapamtio ili ne.
Ispred škole se skupilo na stotine djece svih
uzrasta i vesela graja se čula do neba i što smo bliže prilazili sve više sam
se stiska uz Bracu. On je prepozna svoje društvo iz razreda, s njima se
pozdravlja i nije puno vodio računa gdje sam ja, valjda je bio siguran da se
neću izgubiti u gužvi, jer je to bilo u mome interesu. Zazvoni podvornik ispred
škole ovećom brunzicom, graja začas presta, a iz škole počeše izlaziti odrasli
učenici viših razreda. Među njima je bilo dosta odraslih momaka i cura, učini mi
se da bi se sutra mogli ženiti odnosno udavati. To me malo začudi, ali ostavih
pitanja za poslije, sada sam bio napet ki strela, očekujući svaki čas da
krenemo prema na ulaz u školu, pošto sam vidio da se Braco i njegovo društvo
primirilo. Milana Ilinog nisam vidio niđe, đe li se samo sakrio s materom u onoj
gužvi? Možda su ostalo neđe podalje, da druga djeca nebi vidila da ga je mater
dovela u školu.
Kad zazvoni podvornik drugi put, masa se
ustalasa i poče se uguravati kroz velika školska vrata. Ja i Braco smo se
kretali po ritmu mase stiskajući se negdje u sredini i kad konačno uđošmo kroz
vrata on me gurnu uleđa kod prvih desnih zelenih vrata:
- "Evo tu, to je prvi razred!" - i ne
čekajući moj odgovor odleti uz velike kamene stepenice na sprat.
U ogromnoj prostoriji su bila tri reda
masivnih drvenih klupa. A ljevo do vrata veliki drveni sto i crna tabla , koja
je pokrivala pola zida. Iza njih, u smom nugliću, bila je velika gvozdena crna
peć, skoro do samog plafona.
Zvjernjam i zapažam da su sve klupe već
popunjene, ogledam se okolo nebi li ugleda neko prazno mjesto ili Milana. Ni
jednog ni drugog nije bilo i ja nasumice krenem prema zadnjim klupama i
primjetim da ponegdje sjede skupa po tri djeteta, umjesto dva kako su meni
pričali. U sva tri reda u prvoj polovini su sjedile djevojčice, pa da je tu i
bilo mjesta ne bi nikako sjeo, jer sam zna da bi mi se rugali da sam naša curu
ili još gore da sam "curica". Zato bez razmišljanja krenem prema prvoj
klupi u srednjem redu gdje su sjedila dvojica dječaka:
- "Makni se malo!" - kažem onom bližem
odlučno.
- "Nađi drugo mjesto, vidiš da je
zauzeto." - rekoše obojica uglas.
- "Da ima nebi se ugurava!" - ponovim
strogo, a oni se stisnuše pošto baciše pogled oko sebe.
- "Ko si ti?" - upitam ovog do mene.
- "Ja sam Jovo Martić, a ovo je Boško Tauz
iz Martića, a ti ?" - odgovori i odma upita, ljep dječak, smeđe valovite
kose, uredno obučen u gradsku robu i kod Brice potšišan. Drugi je bio bucmast,
nešto niži od nas dvojice, dobroćidna izgleda i meke naravi svojstvene
debeljucama.
- "Ja sam Mile Mažibrada, s Vlake," -
odgovorim i pokažem na Milana koji je taj čas uša u razred i zvjernja okolo ki
ja maloprije, ne bi li me ugleda - "a ono je Milan Krneta, moj drug s
Vlake."
Podignem ruku i Milan me opazi i krene prema
meni i kad vidi da nema mjesta stade neodlučno.
- "Sjedi tu zasad, poslije će nas
rasporediti." - pokažem mu na klupu do moje u redu do prozora tako da nas
je djelio samo prostor između redova.
Druga dvojica u toj klupi se stisnuše bez rječi
i on se nekako namjesti kod njih.
Djeca su se grupirala prema zaseocima iz kojih
su došla jer su se od tamo poznavali: Lalići u jednu grupu, Perići u drugu, Krnete
iz polja u svoju grupu i tako redom, a gradska djeca su zauzela prve klupe, ona
su bila slobodnija i ponašali su se kao da je to njihov teren, a mi uljezi, ta
škola im je u komšiluku, dok je djeci iz okoline to bio prvi put da smostalno
dolaze na Kistanje, na nepoznat teren i to još u školu, o kojoj su od
starijih koješta čuli. Njihove zureće oči su sve govorile.
Zatvoriše se vrata učionice i dječja graja ki
ustrom bijaše presječena. Ispred njih do učiteljskog stola je stajala mlada cura
kratke kose u odjeći kakvu nose žene u gradu. Ispod ruke je držala veliku
knjižurinu:
- "Zdravo djeco!" - reče zvonkim
glasom.
- "Zdravo!" odgovori nekoliko njih
upućenijih.
- "Ja sam vaša učiteljica Radojka Mandić,
a vi ste prvi razred osmogodišnje škole "Jovo Martić" u Kistanjama,
generacija 1955/1956. školske godine. Ima vas šezdeset i moraćete biti mirni u
razredu, kako bi svima bilo lakše da učite, a meni da vas učim. Danas ćete
naučiti i zapamtiti ovo: kad ja ili koji drugi učitelj ili odrasli ulazi u
razred vi svi ustajete ne govoreći ništa, a kad vas pozdravi vi odgovarate
"Zdravo". Onda sjednete, kad vam se kaže! Kad ulazite u razred dok
traje nastava, prvo morate pokucati i kad vam se kaže "Naprijed" onda
uđete. Kad vam nešto treba sjedeći dignete ruku s dva prsta i kad vam se dozvoli
ustanete i kažete šta vam treba. Kad se završi nastava ustajete na poziv
učitelja i pozdravlja se "Za domovinu s Titom!", a odgovara se
"Naprijed!" Jeli vam jasno?" - održa ona prvu lekciju.
- "Da, jesmo, razumili smo!" - čulo se
sa raznih strana
- "Kaže se kratko: DA" - ispravlja tu
graju učiteljica.
- "A sad ću vas prozivati, kad kažem ime i
prezime, taj neka ustane." - objasni ona.
Ona proziva, a djeca ustaju s mjesta i kažu
"Ja" ili "Ovdje", a onda prozva:
- "Marko Mažibrada!"
Niko ne ustaje.
- "Marko Markov Mažibrada!" poniovi
ona glasnije sa očevim imenom.
Dvoumim se: "Šta je sad ovo? Meni je ime
Mile. Možda taj nije doša u školu?" i ne javljam se.
- "Marko Markov Mažibrada, rođen 11. maja
1948.godine." - treći put proziva ona.
Nema druge, ustajem: "Ja sam Mile
Mažibrada, Markov, rođen 11.maja 1948.godine."
- "Ovo mora da si ti. Ja ću provjeriti još
jednom, a ti pitaj oca kako ti je pravo ime i neka donese Izvod od
matičara." - kaže ona.
- "Dobro." - rečem i sjednem, a
osjećam na tjemenu i vidim od onih ispred sve poglede na sebi.
- "Zar nije dovoljno što sam jedini ovako
pjegav i žut u razredu, pa sad još neznam ni kako mi je pravo ime?" - vrat
i lice su mi crveni od srama, osjećam žarenje. Srećom, učiteljica nastavi
prozivku, pogle di siđoše sa mene i sve se smiri. A tada reče:
- "Sutra dođite sa Bukvarom i zadaćom za
pisanje, grafitnom olovkom i gumicom, drvenim bojama i Crtankom u ovu učionicu
u jedan sat popodne. Znači, imaćete nastavu popodne, a sad:
Za Domovinu s Titom!"
- "Naprijed!" - odgovori razred i
krenušmo ka izlazu iz učionice, gurajući se ko će prvi van.
Prva lekcija je naučena!
Milana sačeka mater kod Općine i oni odoše
kupovati knjige, a ja pođem sam kući putem kojim sam i doša. Ispred Jankovića
kuće staja je visok prosjedi gospodin, što je odavala cjela njegova
pojava. Elegantan,visok, vitak, obrijan i podšišan i obučen u svjetlosivo odjelo
i smeđe rupičaste cipele, bjelu košulju sa svilenom kravatom, kretao se lakom
nonšalantnim korakom prema meni, kao da na sebi ima seljačke krpe.
- "Dobar dan, gospodine!" - rekoh kad
sam mu priša, kako su me kod kuće učili.
On zasta iznenađeno:
- "Dobar dan sinko! A čiji si ti?"
- "Marka
Mažibrade, s Vlake." - odgovorih.
-"A,
Markov, unuk pokojnog Jandrije! Bravo, vidi se odgoj! Tvoj pokojni đed Jandrija
ja sa mnom radio, laka mu zemlja. I ćaća ti je pošten čovjek, a hoćeš li učiti
dobro?" - pomilova me po kosi.
- "Oću
striče!" - odgovorih sramežljivo.
- "Znam
da hoćeš, sa takvog stabla na padaju kvarne jabuke! Tvoja učiteljica Radojka
stanuje s materom u mojoj kući. Ovdje je odrasla i reće mi kakav si đak. Zato,
pazi se!" - pripreti mi prstom uz širok osmjeh i krenu svojim putem –
"Pozdravi babu Anicu i ćaću!"
- "Gospodin,
otkad to nisam čuo." - čujem kako govori sam sebi i vrti glavom.
Produžim
dugim korakom da izađem što prije iz grada. Od špinje kod Šeganova magazina do
Perićinke sam trča punom snagom i tu stadoh na strugi, naslonim se na oveću
ploču, da se odmorim i dođem do daha. Od radosti poskočim sa zidića: "Poša
sam u školu!" i svečanim paunovskim korakom produžim kući. Sa avlijskih
vrata viknem: "Evo me!" materi koja je u vidri prala robu tukući po
perilji prakljačom.
-"Evo
muga prvašića, golubića!" - obrisa znoj sa čela i zagrli me mokrim rukama i
poljubi u kosu – "Baš ti ovo ljepo stoji, mudre kratke gaće i svjetloplava
košulja! Kako je bilo?"
- "Dobro,
velika gužva, puno nas ima, a učiteljica nam je Radojka Mandić." - kažem
joj.
- "A,
znači, završila je školu, počinje raditi. To je Mandićkina, iz Jankovića
kuće. Ćaća joj je poginu u ratu, a sad mater pumaže gospođi Janković i tamo
stanuju i hrane se zajedno." - objasni mi mater.
- "A šta je u
rodu Jankoviću?" - raspitujem se.
- "Ništa,prije
rata je radila za nji kao sluškinja i muž joj je pomaga kod Jankovića u dućanu,
a sada žive zajedno ki jedna porodica. Šta će jadni Niko Janković, poginu mu sin
jedinac u partizanima, bio je doktor, pa sad nema nikoga. Dvije cure od Mandićke
un školuje ki da su njegove. Eto, Rada završila učiteljsku, a i druga je neđe u
školi." - dovrši ona priču, režentavajući robu u vidri.
- "A majo,
kako je meni pravo ime?" - upitam je otežući.
- "Kakvo ti
je ime!? Mile, kako bi bilo?" - sad se ona začudi.
- "Učiteljica
kaže da je moje ime Marko. Tako me i prozvala!" - kažem joj otužno.
- "To mura da je neka greška! Pitaćemo
ćaću!" - obeća mi.
- "Učiteljica kaže da to ćaća mora viditi
kod matičara i reći joj." - prenosim učiteljičinu poruku.
Kad je doša ćaća mater mu odma reče za problem
oko mog imena. On slegnu ramenima:
- "Vidiću, mura da je matičar, Jovo
Adžović, pogrešio. Kad sam ga upisiva reka sam mu podatke u Gostioni, a un reče
da ne trebam ići u Matični ured, da je sve zapamtio. Ako je potega koju više,
lako je moguće da je pogrešio."
- "Đavo odnjo i Gostionu! Kod Manastira je
upisan kao Mile, a u Matičnom uredu muraš provjeriti i viditi šta je tamo. To se
mura srediti, ko će poslije ispraviti!?" - ljutito će mater, koja nije
volila da se ozbiljne stvari nemarno obavljaju: "Ili napravi kako treba, ili
ne počinji!", bilo je njeno geslo.
Poslije par dana vrati se ćaća s Kistanja i
reče da je matičar Jovo Adžović pogrešio i upisa ime Marko umjesto Mile i da su
tako prenjeli u školu i da se tu sada ništa ne može dok ne postanem punoljetan,
pa mogu tada podnjeti zahtjev za promjenu imena.
Ugasi se u meni i posljednja trunka nade da će
se greška ispraviti, a za sve san krivio ćaću:
- "To je on namjerno napravio! Da sebi
ponovi ime! "Znam ja njega!"
- "Ma nije!Vidiš da su lokali u Gostioni,
pa napiti pogrešili." - pravdala ga je mater, ali nije razbila moju sumnju.
I tako sam počeo nositi dva imena: Mile za
zaseok i rodbinu, uži krug; Marko za školu i državne institucije, širi krug.
- "Bićeš ti veliki i dobar čojek! Svi uni
imaju dva obilježja, koja nemaju obični ljudi. A ti imaš duplo: dva imena i plav
si, mimo ostale djece. To nečemu sluti, vjeruj ti meni." - tješila me baba
kad sam se jednom uzgrinta radi toga.
S vremenom sam navika, navikla se i okolina
koja me poznavala.
- 2 -
- "Bože, Ružo! Jeli tvoj mali ima žutu
sjajnu kosu? Gledam ja prije par dana s prozora i vidim dolje na ulici djecu,
idu iz škole, obasjali ih sunce, a među njima ističe se napredno djete, bjelo
ki labud, a na suncu mu kosa sjaji ki žeženo zlato, pa se sve preliva, čas
tamnožuto, čas žutocrvenkasto, ma ki ona zlatna boja na ikonama. Sve bi dala da
imam taku kosu. Vidila sam dame koje se farbaju, ali tako nešto samo mater može
roditi!" - ispriča mi mater da joj je tako rekla Mica, ćer Crnog Ilije, kad
je nekidan bila u Kistanjama. Milica je stanovala sa porodicom u zgradi Općine
na prvom spratu, odmah do škole, pa je kao dokona novopečena gradska žena često
visila na prozoru i gledala šta se na ulici događa. Kao svaka izrazita crnka,
sjajne crne kose i garava tena, želila je da ima plavu kosu, a naročito otkad
se udala za činovnika i postala građanka.
Nasuprot tome, meni su bjeli ten, pjegavo lice
i žuta kosa zadavali samo brige. I kada je trebalo i kada nije ja sam bio
vidljiv, u prvom planu,kao neki predmet na izlogu dućana, pa se neko
oduševljavao, a neko kudio, predamnom, otvoreno, moj izgled. Pa ma kako prijale
pohvale i one dosade, a kuđenje zna da zapeče do dna duše, a naročito kad ti
to ničim nisi zaslužio, a poslije svake opekotine ostaju ožiljci. Izbačen na
izlog iz mog mirnog zaseoka u prvi mah se nisam snalazio. Reakcije su bile
burne, a to je još više potenciralo moju izloženost, bio sam još vidljiviji, a
to je bilo suprotno od onoga šta sam ja želio.
- "Vidi ovog prvašića, isti tučje jaje!" -
naruga se neki trećaš kad smo bili na velikom odmoru.
Začuo se kikot njegovog društva, meni jurnu
krv u glavu, i trećaš se začas nađe u prašini, a ja sam ga onako zaprepašćenog
tukao gdje sam stiga. Skočiše četvrtaši, zgrabiše me:
- "Dobro je mali, dobio je svoje! Imaš
pravo, ma kako si tako jak!?" - ladili su me, a utom dođe i Braco, dade
onom trećašu nogu u guzicu i glasno, u onoj nastalij tišini, zapreti da će
imati posla sa njim, ko me bude dira. Iza njega se preteći namjestio Stevo
Jolin, a Milan Ilin stao je do mene, prišao i kum Dule s Kule, iza njih djeca
iz Mažibrada, a do njih djeca iz Čučeva. Tako se grupira cjeli front djece
istočno od Kistanja i svima je ostalima bilo jasno kad su osmotrili tu snagu da
je bolje ne imati posla s nama. Em smo bili brojni, em smo bili snažni, em smo
bili složni, a po mom primjeru su zaključili da smo i srčani. Pošto je to doba
kada se daju i dobijaju nadimci, da nisam reagova taj nadimak bi i osta, a
ovako više nikome nije padalo napamet da me tako zove. Bilo je još jedno-dva
slučaja iz velike daljine, ali je sutradan lekcija ponovljena, pred
kolektivom, pa se više nikom nije isplatilo da me tako nazove.
Po svršetku odmora, kad je u razred ušla
učiteljica, zatekla je šumu ruku sa podignuta dva prsta u zraku od ženskog jata
iz prednjih klupa. Muškarci su mirno sjedili i škripali zubima gledajući kako
"tužibabe" se takmiče koja će se više ulizati učiteljici. Smatralo se
da one nemaju prava da se mješaju u muške stvari.
- "Šta je sad, polako, reci ti Lalo!" - pokaza ona na curicu sa kikama u prvoj klupi, koja je stanovala u
donjem djelu Kistanja.
- "Učiteljice, Marko se pobio na odmoru..." - poče klokotati vrelo iz njenih ustadok su joj se kike tresle, a ruke
mavale ki krila polivene kokoši.
Učiteljica ostavi Dnevnik na katedru i uze
šibu i pokaza na mene:
- "Ustani Marko, jesi li se tukao?"
- "Jesam!" - odlučno ustanem i zvonko
odgovorim, nisam ima kud.
- "Sad mi reci zašto?" - upita strogo
ona.
Ja ćutim ki zaliven. Ćuti i razred u
iščekivanju.
- "Hoćeš li reći ili ne!?" - povisi
ton učiteljica.
Odmanem odlučno glavom.
- "Jovo, reci o čemu se radi, ali
istinu!?" - obrati se tada Jovi Martiću, koji je sada sjedio u redu do mene
sa Boškom Tauzom u klupi, dok sam ja sjedio u redu do prozora sa Milanom. Jovin
ćaća Jandrija Martić je radio kao bolničar u ambulanti i ujedno bio upravnik
ambulante, a zvanje bolničara je steka u partizanima, prošavši cjelu epopeju od
Kistanja preko Neretve i Sutjeske do Štajerske. Po njegovu stricu, Jovi Martiću
učitelju u ovoj školi, škola je sada nosila ime, a umro je od upale pluća u
zimu 1942. godine kao jedan od osnivača Bukovačkog partizanskog odreda. Takav
pedigre garantova je da će Jovo biti objektivan i pravičan.
- "Nije kriv, gadno su mu se rugali! I ja
bi se potuka da su tako napravili meni." - kaže Jovo.
- "I ja, i ja, i ja..." - čulo se iz
muških usta.
- "Dobro, sjedi Jovo! Marko u kut!" - pokaza mi u pravcu velike gizane crne peći.
Odem kod peći i kleknem na koljena, licem
okrenut zidu.
- "Sad dobro zapamtite! Ja za vas odgovaram
od kuće do škole i od škole do kuće. Sve šta vam se desi treba meni reći, ja ću
to rješiti kako treba. Vi to ne smijete sami rješavati, kao sada Marko. On je
trebao meni reći, a ne tući se. Zato je kažnjen!" - obrazloži učiteljica
– "Drugo, ko je danas redar?"
Ustane Mara Krneta, ćer Ljubana Šarlije.
- "Redar treba prijaviti meni, ako nešto
nije u redu ili me treba zvati. Treba se znati red, zato redar i postoji,a ne
samo da svodi dužnost na brisanje table. Ne želim u razredu
"tužibabe", kako vi kažete. Želim red. A sada idemo učiti!" -
okonča ona slučaj.
Ja sam kleča na koljenima okrenut zidu, a dok
je učiteljica pisla na tabli velika i mala slova i glasno ih izgovarala čuo sam
tihi šapat iza leđa:
- "Eto
vam sad "tužibabe", platićete to."
Učiteljica nije čula ili se pravila da ne
čuje.
Klečanje mi nije teško padalo, pa sam se
zaokupio mislima o tome da li sam pravilno postupio ili je u pravu
učiteljica. Da sam postupio kako kaže učiteljica sada bi mi osta nadimak, a
ovako sam bio siguran da neće. Bilo mi je drago šta ostali dječaci isto misle, a
"tužibabe" će već platiti izdaju. Sebi sam zamjera što sam tako
vatreno reagira, mogao sam to napraviti i hladne glave. A da li bi ima taku
snagu da nisam planu!? A da me trećaš istuka, da je bio jači? Zaključio sam da
malo vatre ne škodi, da je treba kontrolirati i sve u svemu, da sam i dobio
batine, nebi bio gubitnik. Branio sam se, a svaka obrana je opravdana, pa
pobjedio ili izgubio, izaziva poštovanje, ali je ipak bolje pobjediti. Tada
dilema nema, sve je čisto i jasno.
Iz misli me trže učiteljica:
- "Dosta je, na mjesto!"
Sutradan je trebalo "tužibabe"
naučiti pameti. Podjelili smo se u parove, po dvojica, jedan bi se kradom spustio
na četri iza djevojčice, a drugi bi je tobože nenamjerno gurnu. Oboje bi
ustajali, pritom bi dječak vikao na djevojčicu okrivljujući da ga je gurnula, a
onaj što ju je gurnuo također bi na nju vika što mu istrčava na put kojim se
žurio. Tako su prošle kolovođe "tužibaba", a ostale su ubrzo shvatile i
primakle se ulazu u školu. Kad smo se vratili sa odmora čekali smo šta će biti,
spremni na kazne koje će usljediti. Iznenadili smo se kad nije bilo dignutih
ruku. Čak je Lala rekla učiteljici da je isprljala vešticu kad se okliznula i
pala, naravno u igri.
Lekcija je naučena, "tužibabe" su
položile sa odličnim.
- 3 -
Problema sa učenjem nije bilo. Pošto sam ja već
zna čitati i pisati, sada sam samo uvježbava rukopis. Tako sam šara gdje bi god
stiga, osim knjiga. Na unutrašnjoj strani klupe napisa sam svoje ime za
uspomenu. Crta sam i boja bolje nego šta se od mene očekivalo, a pjesmice sam
pamtio odmah poslije prvog čitanja. Kako to donosi prednosti, donosi i
nevolje. Poslije predavanja nove lekcije znalo se da ja prvi izlazim na tablu,
da bi se ostalima ponovilo, ako nešto nije bilo jasno. Ako nešto učiteljica
pita, a niko nezna, obavezno se pita mene. Ako ja znam, znači da se dobro
predavalo, a ako neznam, onda se nanovo predaje cjela lekcija. Oni, kojima nešto
nije bilo jasno, nisu razumili ili shvatili kako treba, radije bi pitali mene
nego učiteljicu. Znali su da ih neću odbiti, da uvjek pokažem svakom i da
pomognem svakom ne praveći razliku. To mi je oduzimalo vremena, ali mi nije bilo
žao. Bio bi sretan kad bi mi neko reka:
- "Ma, kako sam ja glup, pa to je
lako! Mogla mi je drugarica objasniti sto puta, nebi mi bilo jasno, a kad si mi
ti objasnio, skopča sam iz prvog puta. Blago tebi, kad tako brzo učiš."
Odgovara bi uobičajenim frazama:
- "Nema tu tajni. Probaj moj metod. Dobro i
pažljivo slušaj učiteljicu dok predaje. Kod kuće dok je još vruće ponovi ili
napiši domaći rad. Pitaj se čemu to što učiš služi, zašto je tako, dobićeš
odgovor i shvatiti svrhu, a to znači da si naučio. Ono šta treba uvježbati, to
moraš vježbati, to nije znanje nego vještina, a ona se postiže samo
vježbanjem. Jeli to teško? Nije, ako tako svaki dan radiš, a onda iz dana u dan
je lakše, bude kao igra."
Milan je sjedio samnom u klupi i krenuo je
dobro. Ako bi šta zapelo, tu sam bio ja. Oko domaćeg rada isto tako. Često bi,
idući u školu, putem ponavljali pjesmicu koju smo učili napamet, ali on nije ima
onu sigurnost koju sam ima ja. Inače, njegovi su kod kuće pazili na njega više
nego šta su moji na mene, za ništa se nije mora izboriti, sve mu se
udovoljavalo, bio je prvenac, sin,a i đed mu je prima nekakvu malu penziju, a to
je onda puno značilo. Milan je samnom djelio sve šta je ima, nas dvojica smo
znali djeliti sve tajne, koje nipošto nebi drugom odali. Nas dvojica se nismo ni
o čemu dogovarali, mi smo jednako mislili i jednako zaključivali i jednako
postupali. To je ona vrsta prijateljstva šta počinje od rođenja i sa rastom postaje
sve veća i čvršća. U svako doba i o bilo čemu može bilo koji od nas govoriti i
odlučiti, ne tražeći prethodnu saglasnost. Moglo bi se reći: jedna misa, a dva
tjela.
Ali nije se samo išlo u školu.
Čuvanje ovaca i ostale stoke, te ostali
poslovi koji se obavljaju na selu bili su sastavni dio tekućeg
življenja. Čitanje, učenje napamet, pa i pisanje kad nije bilo kiše, obavljalo
se uzgred, čuvajući ovce, ili po svršavanju drugih poslova, naveče uz
lućernu. Tako naslikani akvareli izgledali su drukčije na danjem svjetlu: modra
boja bi bila crna, plava bi bila modra, svjetle boje bi bile tamne, tako da na
slikarijama svjetlih boja i nije bilo, osim bjele, a crna je, kao kraljica
boja, uvjek bila crna, i pri lućerni i po danu.
- 4 -
Početkom kasne jeseni okupi nas Duca u subotu
predveče i zamoli za pomoć.Udaje mu se sestra Rosa i treba okrčiti put, jer će
po nju doći kamion sa svatovima, pa treba skloniti velike kamenčine s puta i
zaškaljati rupetine, da kamion može proći.
- "A Tornice!?" - upita neko.
- "Pa kad je moga prolaziti kar đeda
Jandrusa, moći će i kamion, nego, mi ćemo ostalo okrčiti, da mu škrilje ne
rasjeku gume." - reče svoj plan Duca.
I počešmo odma, ispred kuće babe Drame gdje će
kamion doći, pa okolo kuda će se okretati, pa prema Ravnici i stigošmo tako s
poslom do Zorkine kuće, gdje nas uhvati debeli mrak.
- "Sutra ćemo nastaviti dalje!" -
nevoljko odusta Duca.
- "Ma šta to Pletikosa radiš?"-
dočeka nas Mariša, kad smo se onako grupno vraćali.
- "Udaje se Rosa, krčimo put da može ići
kamion sa svatovima. A ionako ga treba malo urediti, pun je rupetina i lokava
kad pane kiša." - objašnjava mu Duca.
- "Pa unda ne radite tako! Sitni škalj
bacajte u rupetine, pa mutikama i badiljima nagrnite zemlje, a samo krčenje
neće puno pumući." - posavjetova Mariša.
- "Dobro kažeš, tako ćemo sutra. Važi
družino!" - ushićeno će Duca, očekiva je da će Mariša biti protiv toga, da
će se rugati.
- "Čudi me Markane da se slažeš. Nešto mi
je tu sumnjivo!?" - Duca jasno izrazi sumnju u neku podvalu.
- "Šta se imaš čuditi? Ja sam uvjek zato da
se uradi nešto šta je korisno svima. A put je baš to!" - otkloni on sumnju
– "Njesam ja ki Krnete, koji su se rugali mume ćaći, kad je probija Tornice za kar."
- "Stvarno mu nisu pomagali!?" -
začudi se Duca.
- "Jesu vraga! Em što njesu pumagali, još
su proglasili mi ćaću da je skrenu. A un se jadnik danima mučio da ćuskijom i
macom razbije litice. Dok to nije napravio, ođe kar nije muga doći. Eto ti ujaka
Ćilita, pitaj ga." - objasni Mariša.
- "Sve im vrag odnjo, a šta su oni radili!?" - pita s nevjericom Duca.
- "E, šta su radili? Ovčinama po nući, a
danju se nabubaju pure i kaše, pa u lad pod kustelić. Rkanje se čulo na
kilometar daljine, a djecu i žene pošanju u polje, da im ne smetaju." -
smije se Mar iša.
Sutradan, kad smo obavili ono što je trebalo
kod kuće, krenuli smo ponovo na krčenje puta. To je trajalo do kasno uveče, pa
je kamion mogao slobodno doći. Zastajali smo svakih sto metara i gledali okrčrni
dio puta i divili se učinjenom.
- "Evo, ovako bi mogli svake godine, po
starima bi moga zarasti u kupinu, koliko vode o putu računa." - naglas
razmišlja Duca.
- "Važi,svi smo zato!" - složimo se i
mi ostali.
Drugog dana, predveče, dođe kamion pun napitih
momaka i cura pred babe Marice avliju. Bio je to "Džems" sa vojnog
otpada, kojeg je kupio Mile Cvjetan i nešto ga okrpa, pa kad nije u kvaru, što
se često dešavalo, nešto bi i preveza. Nas djecu svatovi nisu toliko interesirali
koliko kamion.
- "Vidi ovo, dupli točkovi i osam guma
otraga, pa branike, farovi zaštićeni čeličnom mrežom, kardan sa reduktorom..." - nabraja je Stevo Marišin obilazeći oko i podvirujući se pod auto.
Cvjetan je gleda kako se mi divimo njegovu
kamionu i ponosno se smješio.
- "A ti mali..." - pokaže na Stevu
Marišina – "ti uči za automehaničara, vidim ja da ti to ide, i naćeš uvjek posla
kod mene."
Izađoše svatovi, Rosa Maričina mlada, popeše
je na auto, jenjige za njom, pa ostali i počeše budalakati i pjevati. Cvjetan
kurblom upali kamion i zaurla stotine konja, zaguši pjesmu i krenu po prije
nekidan okrčenom putu u pravcu Kistanja. Baba Marica je šudarićem mavala dok
kamion ne zađe za đed Ćikin oras, a onda obrisa suze što joj curkom tekoše niz
obraze.
- "O Dramo! Šta je tebi, šta se kriviš,
nije umrela, neg se udala ! Smij se Dramo, ne plači!" - trese je Đuro za
ramena.
- "Jadna li je svaka majka, namuči se da
vas odgoji, pa evo, drugom daje!" - kroz plač, uz tihe grcaje, odgovara
baba Marica.
- "Ne boj se ti Marice, čuvaćemo te ki
suzu na dlanu!" - tješi je Duca i privija u naručje.
Svima nama je bilo žao što naša Rosa Maričina
ode u drugo selo, ni nakraj pameti nam nije bilo da je to ona jedva čekala.
- 5 -
Nastupi tako period u kom se ništa značajno ne
događa. Otjera bi ujutro kravu i volove, Volaša i Jelaša, u Gradinu, naučio i
napisa ono što je trebalo i poslije ručka iša u školu. Rosu nije trebalo više
čuvati, ona i Mika Ilina su se igrale po cjeli dan nekakvim bebama od krpe, što
su im matere sašile. Ja i Milan smo se beljili nato, ali ih nismo dirali. Baš nas
briga!
Ali, nasta druga briga! Drugarica u školi nam
reče da nabavimo crvene marame i modre kape sa crvenom zvjezdom i da ćemo za
Dan Republike biti primljeni u pionire:
- "Vi ste sada obična djeca, đaci prvog
razreda, a najbolji će postati pioniri. Pionir je velika čast, ali i obaveza. To
znači da mora biti dobar i uzoran učenik, spreman pomoći drugovima i starijima,
biti aktivan član kolektiva, a to znači da treba sudjelovati u dobrovoljnim
akcijama koje organizira Savez pionira. Prijem u pionire će se organizirati za
Dan Republike, a to je uskoro. Zato sad nabavite kape i marame i tada se čisti i
uredni pojavite na prijemu. A dotle, ponovite sve što smo učili, jer se sa
jedinicama ne može postati pionir!"
Tada nam je čitala iz nekakve knjige o
Pionirima u ratu, kako su bili hrabri, kako su bili bombaši, a mnogi su i
poginuli u borbi za slobodu, kao naprimjer Narodni heroj Boško Buha.
Kad sam doša kući ozbiljno sam postavio
pitanje kape i marame, našto su se svi nasmijali.
- "Ajde, nije to tako strašno! Eno ti moje
kape i marame." - rješi moj veliki problem Braco – "Samo da ih
nađem. Majo, znaš li đe su!?"
- "Ko to zna đe si ti to stavio!? Ajde,
sjeti se i traži." - natjera ga mater.
Poslije pola sata intezivne Bracine potrage,
kojoj se i mater priključila, konačno ih pronađoše ispod kreveta. Sva moguća
višegodišnja prašina se skupila na njima, tako da se nije znalo šta je tu
crveno, a šta plavo. Biše me njihov izgled pogodio nego da su rekli da ih nema.
- "Braco, Braco,zar ih njesi muga staviti
u kovčeg!" - ljuti se na njega mater.
- "Biće mi ispale iz torbe ili spale s
kreveta, ki da sam ih ja nosio!" - pravda se on,smijuljići se.
Pošto je mater
istresla prašinu, pojavile su se boje, pa reče mi:
- "To ću ja
isprati u lukšiji, biće ki nuve, a unda ću ih ispeglati."
- "Uvjek ja
moram nositi njegove krpe! Nikad ništa novo nemam!" - javno ja krivim sudbinu.
- "Šta oćeš, nosim i ja Stevine, Stevo
nosi Dušanove, pa šta!?" - brecnu se Braco.
- "Pa dok dođu do mene, prije su za đubar
nego za nošenje, a o zakrpama da ne govorim." - kažem ja gorku istinu.
-"Profesorica Pojka je rekla nama ženama
da zna da se nema za nuvo, ali da mura biti zakrpljeno i čisto. "Vode
imate, sapuna i lukšije imate, i djeca vam ne smiju biti prljava. Na prljavštinu
lete buve, uši, muve i razne boleštine. "Tako je rekla i u pravu je, a što
se tiče zakrpa, to nije strašno." - pravda mater neimaštinu.
I dođe taj Dan Republike. Nije bilo nastave,
ali je bilo obavezno doći u školu. Organizirana je priredba u "Narodnom
domu", recitirale se pjesme o NOB-i, o pionirima, pa onda pjevao školski
hor borbene partizanske pjesme i nakon toga održao je govor predsjednik
Pionirske organizacije. Sve su to izvodili učenici od petog do osmog razreda, a
mi ostali smo bili publika. Prvašići su bili u počasnim prvim redovima, sa
pripremljenim kapama i maramama. A tada su nas počeli prozivati i mi smo jedan
po jedan izlazili na pozornicu, gdje bi nam vezali maramu oko vrata i stavili
kapu i čestitali na prijemu u Pionirsku organizaciju.
Osjećali smo se ponosni i veliki, bilo nam je
milo i laskavo što nam aplauditaju i tada nam niko nije bio ravan. A oni dolje u
parteru bili su tako mali.
Poslije praznika izabrali smo predsjednika
pionira u našem razredu. Svi su mislili da ću to biti ja, ali je drugarica
predložila Jovu Martića i tako je on izabran. Kad smo išli kući iz škole Milan
mi kaže:
- "Nije pošteno, predsjednik si treba biti
ti! Svi smo mislili da će tako biti, ali Jovin ćaća je bio partizan, zato je
on."
- "Ma, vrlo važno! To ti je politika, šta
se tu može." - ozbiljno ću ja njemu, a u duši mi je cvrčala žiška nepravde
i izgorjela zanos za pionirskim podvizima.
Kad sam stiga
kući, kapu i maramu sam spremio u kovčeg i reka materi:
- "Neće mi više trebati, čuvaj za
Rosu!"
Predivno!
OdgovoriIzbriši