utorak, 13. rujna 2011.

Zaseok na Vlaci

U Dalmaciji iza primorskih brda prostiru se do ličkih brda i Podinarja visoravani od nekih pedesetak metara nadmorske visine. Najveća od njih je kistanjska visoravan. Sa zapada je obrubljuje Velebit, odnosno rijeka Zrmanja, sa sjevera lička i dinarska brda i planine, na istoku se proteže do izvora Čikole i Moseća, a na jugu izbija na Jadransko more od Primoštena do Novigradskog zaljeva. Od planina tu je jedino Promina, a rijeke su Zrmanja, Krka, Guduća i Čikola. Tu su plodna polja: Ravni kotari, Žegarsko i Petrovo polje uz mnogo manjih kraških polja po cjelom prostoru. Tu se smjenjuju pojasevi krša, draga, dolova i vlaka. Nasred toga prostora su Kistanje te otud naziv za visoravan.

Rjeka Krka tu visoravan dijeli na: zapadni dio (Bukovicu sjeverno i Ravne kotare južno) i istočni dio (Prominu i Petrovo polje sjeverno, a Dalmatinsku zagoru južno). Najviše je tu vlaka, a to su vam zaravni obrasle kokrom: zakržljalom grabovinom, smrekovinom, dračom, rastovinom, jesenićima, negdje gusto zbitim da se ne može proći, a negdje samicama od smreke i drače. Tu je i obavezni škalj, pločasti šnjunak, i litice čiji šiljci bezazleno vire, iz crvenice. A sve je obraslo travom bjelušikom koja od julskuh vrućina izgori pa još više pojačava tu sivu sliku pejsaža do aprila naredne godine.

Skoro svako selo u tom krševitom djelu ima svoju vlaku, kuvin za ispašu stoke, većinom sitnog zuba, dok su za rjetku krupnu stoku rezervirani ograde i pitomiji ogoljeni djelovi vlake.

Vlaka je svačija i ničija. Tu svako može doći sa stokom, u lov, vađenje i skupljanje kamena. Naziv vlaka više je orjentir nego svojina, izuzev djelova, većinom dolina ili šumovitih otoka ograđenih kamenim suvozidom, koje zovu ogradama. Tu je i šuma nešto bolja, pa ponegdje se može i trave u ljeto kositi. Kuće su se smjestile, uobičajeno, na rubu vlake s jedne i polja s druge strane.

Istočno od Kistanja prema Krci prostire se ravnica zvana Vlaka. Sa sjevera je omeđena Čučevskom cestom, pa Repištem, Kustelovačom, Karlovim kršem i Gradinom, a s juga Manastirskom cestom. Na toj zaravni ima svega po malo: dolova, dolina, dočića, krša, njiva i ograda, bašča i splavina. Presjeca je više puteva, putića i staza, a kao glavni se računa onaj što vodi od Mikine kuće ispod Placa ili od Špinje iznad Placa koji se spajaju u jedan put iza Placa i koji tada ide iznad Panine vinogradine, pored Ćubanove kuće i Tumine pojate do centra zaseoka, a kroz Smreke pored Manastirske njive do Kule, i niz Brinu do manastira. Tuda se može ići karom do Kule, jer je pokojni Jandrus probio put macom i ćuskijom za kar kroz Tornice, kad je nabavio kar i konje. Karom se moglo ići i od Panine vinogradine pored Brestovače do Manastirske ceste, ljevo prema Manastiru i Kuli, pravo prema Dragi, a desno kroz Mažibrade do Raskršća u Kistanjama, pa dalje pravo, ljevo ili desno, kako ti drago u bjeli svjet. Ova vlaka bijaše ipak u nečem posebna. U sred srede nalazilo se raspoređenih oko jednog dočića devet avlija. Ćubanova kuća i Brčinova (Tumina) pojata nisu se brojale u zaseok.

Zaseok nije imao jedno ime. Nekim, većinom iz Mažibrada, koje su čnile dio Kistanja od Raskršća i crkve Svetih Ćirila i Metodija uz Manastirsku cestu, zvale su ga Gornje Mažbrade, oni iz Lalića naginjali su da se zove Lalići na Vlaci, Krnete iz Polja zvale su ga Krnete na Vlaci, a državna pošta je dolazila bilo da je pisalo samo Vlaka ili jedan od navedenih naziva, jer su poštari znali sve kuće po imenu ili nadimku. Broj naziva umnožio se zbog prezimena porodica i njihovog srodstva s drugim okolnim naseljima. Bile su dvije porodice prezimena Mažibrada, jedna porodica se prezivala Lalić, jedna Stupar, jedna Bezbradica i tri Krneta. Jedna avlija je bila prazna, koristili su je Lalići, njeni stanari su otišli u svjet odmah po svršetku Drugog rata. Takva mješavina prezimena nastala je dolaskom u laštvo curama iz krnetske loze, Lalići i Bezbradice, ili doseljavanjem djeljenika iz drugih sela, Mažibrade i Stupari.

Na početku, s ljeve strane, nalazi se, malo uvučena od puta, Zorkina kuća. Tu su preživljavali stari đed Jošica i baba Božica, koji umreše odmah po svršetku Drugog rata, a osta udovica Zorka, sna im, sa malenim Stevom i Jovom. Muž joj pogibe u ratu na pogrešnoj strani što joj još više oteža muke. Ona sama, rodom iz Bjeljine, snalazila se kako je znala i umjela, držeći dvadesetak ovaca, nešto baščice i njiva u Ogradinama, odmah iza kuće i avlije. Njen bijaše i Okrajak uz put do Marišine kuće, u koji pripuštaše janjce kad ih odvoji od stada. I pored sve nevolje našla bi vremena da se pozabavi svojim rožama i galoperom. Njena avlija je bila podjeljena po dužini suvozidom na dva djela, od kojih je jedan dio bio iza pojate i koji je imao ulaz iz drugog djela avlije. U tom djelu bilo je nekoliko stabala bajama, nekoliko grmića rožica i jedan jprgovan uz avlijski zid. Tamo je odlučivala janjce i puštala kokoši. U drugom djelu, na ljevo, bila je pojata pokrivena ražinom, a uz sjeverni zid avlije omanje dvije kuće naslonjene jedna na drugu, prva za spavanje pokrivena ciglom, a druga niža pokrivena pločom, vatrenica sa ognjištem. Odmah iza vatrene kuće bila je baščica gdje je sadila kumpjere, kapulu, ljutiku i nešto zelja, a u samom ćošku bio je grm galopera šireći miris po cjeloj baščici.

Zorka bijaše tiha i uredna žena, stalno u pokretu, a Stevo stariji i Jovo mlađi sin su bili ratna djeca, prepuštena sama sebi i slabom nadzoru matere, nejaki da bi radili fizičke poslove, a ono vreme šta je ostajalo od škole čuvali su ovce. Tako je škola sve više zanemarivana kako su oni jačali, a nestašluci njihovi su se povećavali. Pošto je Jovo bio napredniji, bili su istog rasta, pa su se dobro slagali, a Stevo iako stariji bio je podrška ali i kočnica njegovim incijativama. Zorka se borila da ih usmjeri u pravom smjeru, ali tako živahnom paru očito je nedostajala muška ruka da bi održali taj pravac. Zato se Zorka udade za starog momka Milošića Krnetu iz Krneta u Polju, prodaše ovo imanje u cjelini Mišku Bjelanoviću iz Jesenovca i ranih pedesetih odseliše u selo Mačkovac kod Voćina u Slavoniji. Tako to domaćinstvo osta prazno, pošto tu Miško nije stanovao, samo je navraćao da uzore i uskopa ono polje, a avlija s kućama osta zapuštena, kuće se urušiše, propade drača na avlijskom zidu, a bajami se oprcaše pa osušiše, rožice, jorgovan i galoper nadvlada divljina. Tako zaseok izgubi svog doktora za čireve i naboje, to je Zorka sa kućnim ključem uz bajanje uspješno lječila. Avlija se stopi sa okolinom za par godina, samo na nekadašnjem đubru izraste bujna kopriva, što raste i danas.

Stotinjak metara dalje, na Ravnici, desno se odvajao put za baba Perinu i Stevičinu kuću. U to vreme baba Pera je bila glava kuće. Pokojni joj muž bijaše došao u laštvo i tako je dobila prezime Lalić, inače je njeno djevojačko prezime bilo Krneta. Imala je troje djece: Janju, koja se udala u Krnete u Polju, Jovana ili Jolu ili Jošu koji se oženi po svršetku Drugog rata sa Savom iz Vujasinovića, i Špiru zvanog Leso, koji je poslije rata ostao živiti u Mariboru.

Jole je imao djecu Stevu, Jovu, Ružu, Rajka, Špiru i Milana.

Baba Pera je bila omanja mršava žena, cotava od djetinjstva, te se pomagala sa štapinom od prvog zgodnog drveta, koji je ujedno služio kao disciplinsko sredstvo za brojnu unučad, stoku i perad koju su držali. Njen glas se čuo nadaleko kad bi dozivala unučad, usput im poručujući šta ih čeka kad dođu kući. Bila je to strašna opomena, potpomugnuta vražijim imenom i djelima, pa su djeca okljevala sa izvršavanjem naredbe, ali malo po malo su se primicala kući nastojeći izbjeći ono najgore, ali glad je bila jača. Dropčić se moga napuniti jedino ako bi to baba Pera dozvolila. Mater Sava, iako je pomalo šepala, bila je stalno na terenu: kod ovaca, u drvima, u polju ili ko zna gdje po poslu. Ćaća Jole je otpočeo rano raditi na građevini kod "Tempa", "Gortana", po obližnjim gradilištima, na pruzi, centrali Manojlovac ili zgradama u Kninu, i na kraju se skrasio u Gospiću u GP "Lika", gdje ga namjestio šura koji je tamo radio kao gimnazijski profesor. Kući bi dolazio o praznicima, godišnji odmor bi djelio da obavi oranje, kopanje kuruza i vinograda na Navolama. Ostale svakodnevne radove su obavljali Sava i djeca.

Jole je bio ovišeg rasta, crne kose i mrkog pogleda, od malo oštro odsječenih rječi, koje ni pri najboljem raspoloženju nisu dobijale na blagosti, već mu se smijao samo brk i jedan kraj usta te zacaklile oči. Kako je izgledao tako se i kretao, oštra duga koraka i prava pogleda. Žena mu Sava kretala se šepuckajući, zelenih očiju i plave kose, meka osmjeha i vesela pogleda puna one ženske blagosti što se odražava u meku i pjevnu govoru. Nije se žalila na svekrvu iako je izvlačila deblji kraj u odnosu na Jolu, pa takva je ženska sudbina.

Stevo se rodio crnopurast na babu i Jolu, kovrčave kose i brzih pokreta, ali je od matere nasljedio osmjeh i blagost te ga odmah u školi prekrstiše u "Zec", pa su i ostala mlađa braća tako nazivani od devoraca dodajući tom nadimku kao titulu lično ime: Jovo Zec, Rajko Zec, Špiro Zec, Mile Zec, a Ruža je bila toga pošteđena.

Baba Perina avlija je bila pri dnu ulice koja je prolazila između Njiva s ljeve i Pavlinova okrajka s desne strane. Nasred avlije bila je razgranata murva ko zna kada i od koga zasađena, a u dnu s desne strane kuća pod ciglom, gdje se spavalo. Do nje pod pravim kutom bila je vatrena kuća sa ognjištem, kašunom i naćvama. To je bio dio velike kuće koja se djelila na tri porodice, ozidana ko zna kada suvozidom i pokrivena kamenim pločama. Prvi dio kuće bio je zidom pregrađen od drugih djelova, kao što je i avlija bila u istom pravcu pregrađena. Sa susjednom avlijom i djelom te velike dugačke kuće Perini su se koristili za stoku, tako su se dogovorili sa tom odseljenom rodbinom.

Na dnu te ulice bilo je proširenje gdje su smješteni đubrevi, kolski ulaz u Nive i Dolove i ulaz u Stevičinu avliju. Treći južni dio velike kuće pripadao je Stevaniji (Stevici) Stupar, udovici partizana Save Stupara, koji pogibe pri kraju rata negdje gore u Sloveniji. Ona osta s dvije ćeri: Marom i Ljubom, ratnom djecom. Stevica bijaše srčana žena, zdrava i jaka, jedra tjela, vesele prirode, sjajnih zelenih očiju i bujne svjetlosmeđe kose. Sve je radila sa lakoćom, radilo se o kopanju, žetvi ili kućnim poslovima i uvjek vredna i čista. Kao udovica se ravnopravno nosila sa muškima pri dogovoru oko poslova koje su imali zajednički odraditi. Neimaštinu je podnosila stoički, curice su bile smjerne i pomalo usamljene, jer u zaseoku nisu imale ženskog društva svoje dobi. Poslije osnovne škole Mara ode u Zemun kod stričeva i tamo ostade, a Ljuba se u Kninu zaposli i udade za vodnika Radu rodom od Leskovca, po udaji sa njim ode u Sloveniju, pa u Leskovac. Osta sama Stevanija, dobi boračku penziju od pokojnog muža i čekaše pisma od ćeri.

Svu djecu je beskrajno volila, što bucmastija i urednija bila su joj slađa, štipkanju, grickanju i ljubljenju nikad kraja, pa bi je djeca izdaleka obilazila, jer je to iskazivanje ljubavi znalo biti i bolno, ali džabe njoj govoriti.

Kao i ostali držala je dvadesetak ovaca, kokoši, magare, svinju, obrađivala nešto bašče uz avliju i zemlju u Dolovima, blizu kuće.

Donji dio njene kuće bio je za spavanje i boravak, a gornji vatrena kuća sa ognjištem. Ispred kuće hladovinu je pružao veliki kustelić, a pred avlijom krošnje je širilo nekoliko bajama.

Od Ravnice put je išao pravo i poslije stotonjak metara, kod Maričine baščice djelio se na karak koji je produžavao kroz Aničinu ulicu u Smreke, a desno pored Ćilitove bunarine balago se spuštao ka Maričinoj, Ćilitovoj, Curičinoj i Jokinoj kući.

Prva na čelu je bila Maričina avlija, desno đeda Ćilita, iza koje se ulazilo u Curičinu avliju, a na karju je bila Jokina avlija u koju se ulazilo s istočne strane od Smreka. Ćilitova kuća je bila odvojena samica, a Marica, Curica i Joka su djelile na jednake djelove dugačku kuću, dugu oko pedesetak metara, svu pod pločom bez ijednog prozora na sjevernoj strani, dok su s južne bili ulazi i prozori. Kako je kuća bila podjeljena tako je bila i avlija, na tri jednaka djela.

Maričin dio kuće i avlije su bili na čelu, lastavica i ulaz u avliju, desno u avliji jara pod ražinom, a ljevo kuća pod pločom, koja je do pregrade suvozidom prema Curici imala ognjište, a u ostalom djelu se spavalo. Avlija je bila dosta skučena, i velika murva uza zid je skoro cjelu pokriala.

Baba Marica je bila Ćilitova sestra, bila se udala dolje u Varivode, ali je brzo pobjegla, još kao mlada, pa joj nešto poslije u laštvo dođe Ilija "Peja" Bezbradica te izrode Kosu, Miku, Rosu, Đuru i Dušana. Peja je bio poljar kod gazda iz Kistanja, nastrada početkom Drugog rata u vlastitoj kući, noću ga ubiše ustanici pred ženom i djecom. Tako Marica osta udovica sa nejači, sirotinjom, i nezaštićena od prirodnih i ljudskih nepogoda. Držala je nešto vunjači, kravu i magare i nešto kokoši. U Njivama i Nivici imala je po dva dana oranja, a u Dočiću veliku bašču, nasred koje je rasla velika razgranata trešnja s krupnim plodovima.

Marica je bila visoka i vitka, čista i uredna žena, rano ostala bez zuba, kretala se lako ki tica u škuroj odjeći sa uvjek blagim smješkom na licu. Uvjek bi našla vremena, pored svih obaveza, da obiđe i prozbori po koju rječ sa svima u zaseoku.

Ćer Kosa se udala za Obru "Crnog" Mažibradu, Mika "Bršina" ode u partizane pa se udade za Nikolu Šegana, milicajca u Strmici, a kad ovaj ode u penziju, doseli se u Kistanje, kupiše ruševine kuće ispod Placa, preko puta Veterinarske ambulante, koju obnoviše i izrodiše dvoje djece, sina i ćer.

Rosa se udade u Krnete u Polju za Nikolu Krnetu, Đuro se oženi sa Ljubom Vajkarinom iz Bjelanovića-Stolića, rodi im se ćer Rosa i sin Ilija-Ićo.

Dušan, Duca ili Dule, je muku mučio s osnovnom školom koju ne završi na vreme, ode na tri godine u mornaricu na razarač "Kotor", poslije završi i osmogodišnju i srednju i višu školu, ode u miliciju u Lovran, skide milicijsku uniformu i posta barmen u Opatiji u hotelu "Rezidenc". Nije se ženio, a kad bi kući dolazio na odmor donosio bi svakom ponešto, šudar, kolač, bombone, cigarete i obavezno najnoviji model radio-tranzistora.

Tako je baba Marica "Drama" pomagala nešto u kući i oko kuće, svarila bi puru i vareniku, nahranila kokoši i prase, ako bi ga bilo, počistila kuću i avliju, ljeti čemunjala kuruze, pomalo plela i prela, a Đuro, Ljuba i Duca su se brinuli o ovcama, polju, drvima, i ostalim težim poslovima, kod sebe i za nadnicu kod drugih.

Kuće i avlija đeda Ćilita su bile do baba Maričine, s južne strane, popločane kamenom. Do Maričine avlije bila je nešto viša kuća s dvije sobe, a ispod nje u produžetku vatrena kuća s ognjištem i đedovim krevetom. Đed je ima dva sina: Iliju i Mirka, a žena mu umre u toku Drugog rata. Stariji Ilija se priključio partizanima ka klapac i po svršetku rata se oženio s Ružom Burzom iz Radučića. Rodi im se sin Milan i ćer Milica. Mire je momkovao do odlaska u vojsku na rok od dvije godine, pa se poslije oženi Marom Lalić iz Lalića Drage. Njima se rodi Radojka, Petrovka i Radovan.

Braća se podjeliše, pa Ile napravi novu kuću i avliju preko puta Maričine baščice na terenu koji dobi mukte od baba Joke. Đed Ćilit ostade u domaćinstvu sa starijim sinom.

Đed Ćilit "Ćiko" je bio visok čovjek, starinskih brkova, s bradavicom na vr nosa i starinskom crvenom bukovačkom kapom na glavi. Bio je vojni invalid iz Prvog rata, u Ljubljani pri povratku s talijanskog fronta u općem metežu ga pregazi voz te mu jedna noga osta kraća radi čega je nosio ortopedske cipele sa debelim đonom i štap. Na duži put je kretao jašeći postranice na osamarenom magarcu kormilareći pritom štapom.

Ilija i Ruža su obrađivali ono malo zemlje u Njivama, Dolovima, Ogredinama i vinograd na Navolama, a on se uvještio i u zidarskom zanatu pa je gradio mnogima u okolini takve poslove za nadnicu ili po pogodbi.

Mire i Mara su ostali poslije diobe u staroj avliji i kućama, obrađivali svoj dio polja, a nešto kasnije Mirko krenu u građevinsko poduzeće "Gortan" graditi prugu Knin – Zadar, a nešto poslije kad se otvori "Kistal" zaposli se u polirnici, a nakon toga u "Jadrana" kao portir. Oko ovaca bavila se Mara, Radojka se udade u Bezbradice, Petrovka u Popoviće kod Mjerkača, a Radovan "Braco" momkovaše radeći u "TVIK"-ovu pogonu u Kistanjama kod željezničke stanice.

Curičina kuća je bila srednji dio dugačke kuće koja je bila pregrađena na sobu i vatreni dio. Da bi se ušlo u usku i dugačku avliju trebalo je obići Ćilitovu kuću s južne strane. Tako su joj desne komšije bili baba Marica i đed Ćilit, a s ljeve strane baba Joka. Curica se udala za Čojana Krnetu koji se poslije Drugog rata nije vratio kući nego ostao negdje u svjetu. Govorilo se da je živ, ali niko nije znao gdje je, kao ni razlog zašto se nije vratio. Curica nije ništa o tome govorila već se nosila sa svojom mukom odgajajući ćer Mandu. Kao i ostali imala je nešto njiva, baščicu i dvadesetak ovaca, ponekad i svinju, magare i nešto kokoši. Curica je bila osrednje visine, okošta tjela i rano izborana lica, žilava i brza, vesele prirode i zvonka glasa. Kćer Manda je bila visoka i mirna, vesela i dobroćudna, kao da joj Crica nije bila mater. U laštvo joj dođe Ilija Šuša, Vajićev sin, zvani Dile, iz Bjelanovića Drage. Dile je bio nešto niži od Mande, prodorna glasa i neobično snažan i neustrašiv. Kad bi prolazio svi psi bi bjesomučno lajali i kesili zube, ali su podvijali rep i bježali na sigurno. Ukrotiti vola ili konja za njega je bila šala, o magaretu da ne govorimo. Nekako po rođenju prvog sina zaposli se Dile u Poljoprivrednoj zadruzi Kistanje kao čoban u Čučevu, preseliše se tada svi u zadružnu zgradu. Tu se brinuo o stadu zadružnih ovaca goneći ih čas po Roli, čas po Dubravi ili Kraljuši. Čulo se njegovo ajkanje nadaleko iako ni vukova ni čagljeva tada u kraju nije bilo. Curica je neko vreme dolazila da obradi njive i bašču, ali poslije nekog vremena dade bašču Ili, kuću i avliju Miri i prestade dolaziti, zabavila se oko unučadi, ovaca i kućanstvom. Kad Zadruga prestade gajiti ovce Dile posta transportni radnik i po cjeli dan razvozaše robu po dućanima u Kistanjama i dalje živeći u zadružnoj kućetni u Čučevu.

Baba Joka, udovica sa ćerima Draginjom i Đukom stanovala je u istočnoj trećini dugačke kuće, a s te strane bio je u ulaz u njenu avliju. Na dnu avlije bila je pojata pod ražinom, a nasred avlije krošnju je širila velika murva. Baba Joka je bila sitna suva starica skroz sjede kose, nagluva, pa joj se moralo dobro vikati da bi nešto čula i razumila. Kuću je vodila starija ćer Draginja "Draša". Baba Joka je vodila brigu o ognjištu, kokošima i kuvanju, Đuka čuvala dvadesetak ovaca, a Draša je radila kao čoban u Zadruzi, u Traživucima, gdje su gajili krave u štalama. Jedne godine izgorješe štale i krave u njima, a Drašu osudiše na tri mjeseca zatvora, tobože da je ona kriva, dok je narod priča da su glavešine u Zadruzi namjerno to napravile radi svojih ličnih interesa, što ona izdrža do zadnjeg sekunda, te se poslije zaposli u GP "Dinara" u Kninu kao građevinski radnik. Ranom zorom je ustajala i išla na radnički voz, a naveče se kasno vraćala istim vozom. Ono nešto polja obrađivale su same, bilo da se radilo o kopanju ili žetvi.

Đuka je bila stalno uz ovce, kada nije poljskih radova, te je svakodnevno odjekivala njena pjesma iz kuvina i sjedinjavala sa zvukom klepke sa ovna predvodnika. Na taj način je razbijala monotoniju usamnjenosti, zasićenost pletenjem i davala znak momcima gdje se cura nalazi. Dotle je baba Joka oko kuće nadzirala kokoši, varila puru, često se penjući na veliku grumilu ispred avlije da bi osmotrila okolinu i načula Đukin glas.

Na početku drugog kraka puta koji je počinjao kod Maričine baščice ili tačno sjeverno od njenog zida bila je Aničina avlija. Avlija je bila pravokutnog oblika s kolnim ulazom s istočne strane, visokog suvozida dobro zagrađenog ljutom dračom, tako da su i mačke muku mučile da bi preko njega prešle. U sjevero istočnom djelu avlije bila je kuća pod pločom čija je istočna lastavica činila dio avlijskog zida. Na toj lastavici bio je omanji prozor s punim drvenim kapcima, koji se nikad nije otvarao, a s vanjske strane lastavice ispod tog prozora bila je mala baščica trokutastog oblika u kojoj je rasla jedna velika smokva, jorgovan i bajam grkaš, a između njih mala je gredica zemlje za povrće. Baščica je namjerno napravljena na tom mjestu da se ne bi moglo prisluškivati kod prozora. Vatrena kuća sa ciglenim crvenim krovom i badžom bila je nešto niža i nastavljala se na ovu kuću,a u produžetku je bio uz lastavicu čvrsto ozidan i pločom pokriven sviljac. Iza tih kuća bio je po cjeloj dužini prostor širine oko dva metra do avlijskog zida i koji je bio u stalnoj hladovini od avlijskog zida i kuće, kojeg su jednostavno zvali "iza kuće", a tu je rastao veliki kustelić u čiju se krošnju uplela loza, po sredini smokva, a u samom uglu veliki bajam. U kustelićevo deblo bila je udarena velika kovačka alka, za koju bi preko ljetnih vrućina vezali magare.

Pročelje avlije i ulazna vrata okrenuta su prema istoku, na zapadnom djelu avlije u sjevernom nugliću bila je pojata ozidana suvozidom, pokrivena ražinom, a kasnije dokrpavana grančinama smreke, rastovine ili od bilo kojeg priručnog drveta. Mali prolaz je pojatu odvajao od jare koja je bla u donjem, južnom djelu avlije, ispred koje je bio ozidan pravokutni pritorak iz kojeg se ulazilo u jaru. Jara je bila ozidana od finog kamena iz kava u Pločama pored Manastirske ceste, sa dva velika prozora. Iako je bila pokrivena ševarom i ražinom, po bjelini kamena i finoći gradnje vidjelo se odmah da je bila namjenjena za ljudsko stanovanje, da je gradnja nečim ometena i da je to privremeno stanje. Između njene lastavice i avlijskog zida rasla je divlja murvina. Prostor iza pojate i jare jednostavno se zavo "iza jare" i u njemu je rastao u sjevernom djelu bajam, pri zidu pojate smokva, po sredini uz avlijski zid grabić, a na južnoj strani iza jare navrnuta na rašeljku velika trešnja i do nje smokva. Uz južni zid avlije od početka do pritorka bila je suvozidom od ostatka avlije odjeljena bašča u kojoj je u samom nuglu rastao veliki bajam. U bašči se sadilo svašta po malo: blitva, ljutika, kapula, selen,koromač, salata, i sve ostalo što je potrebno za pripremu i začinjanje jela, a da bude na dohvat ruke.

Nasred avlije rasla je bjela murva čija je hladovina ljeti štitila kuće od vrelog sunca, a uz zid pritorka još veći murvać , čije su rese cjelo ljeto padale po avliji. Kod debla murvaća stajalo je masivno kameno korito iz koga su hranjena prasad, a služilo je i kao pojilo za perad. Rana šljiva uz avlijski zid kod same kapije i koju smo stalno gnojili rjetko je davala ploda.

Avlija i kuće su podignute od 1920. do 1940. godine kada se pokojni Jandrija Mažibrada s familijom postupno preseljavao iz Mažibrada, jer je kupio Do, Gradinu, njivu u Lavanuši, njivu u Dolovima i još neku zemlju u Ogradinama u blizini. Držao je par konja i volova, krave i stotonjak ovaca, tridesetak koza, perad i prasad. Imao je kar i gvozdeni plug, branu i dosta alata neophodnog boljem domaćinstvu. Računalo se da ima zemlje oko devet dana proljetnog oranja, dvije ograde u Gradini ,ograde i livade i starinsku kuću pod pločom u Laškovici, gdje su nekada sve Mažibrade stanovale.

Odjelio se od brata Save u Mažibradama poodavno, kad su mu umreli roditelji, i druge rodbine s kojom je živio u zajedničkoj avliji. Umre naglo pred Drugi rat, 1939.godine, od upale pluća.

Anica i Jandrija su imali ćeri: Milicu, Savu, Mandu i Ružu i sina Marka. Sada je to sve spalo na njenu brigu tako iznenada, ali se snašla. Milica se udala za kovača Duju Bunčića u Rudele, Sava za Špiru Bezbradicu u Beubradice, Manda za Marka Stupara, brata Stevičinog muža Sajuna, u Rudele, a Ruža za Đuru Šušu u Nunić. Sina Marka je oženila sa Ružicom Štrbac iz Mjerkača.

Milica, Sava i Manda su se udale prije ćaćine smrti, Ruža se udala u ratu, 1944.godine, a Marko se oženio 1941.godine, početkom rata. Vjenčao se u Manastiru Krka - Svetog Aranđela, mladu i mladoženju i kumove slikao je talijanski kolonelo za uspomenu. Svadba se nije pravila što zbog nedavne ćaćine smrti, što zbog rata koji je već bio tu.

Marko je bio mezimac i kao najmlađi i kao jedini dugo čekani sin nasljednik. Kao desetogodišnjak izgubi oko pucajući na puškaricu oko Božića, pa je nosio stakleno oko koje su mu svake godine slali čak iz Beča. Možda bi se oko i spasilo da nisu napadali veliki snjegovi, pa ni Jandrusov kar s konjima ni auto Dr Tauzovića nisu mogli do Šibenika u bolnicu. Proteza mu je dobro stajala, pa bi to jedva, a možda i nikako, primjetili oni koji ga nisu bliže poznavali.

Baba Anica je bila jedrija žena srednje visine, starački pognuta, s bjelom povezačom kojom je pokrivala slabo prosjedu kosu uredno podjeljenu po sredini tjemena i spletenu u dvije pletenice. Lice joj je izborala starost,težak rad i brige.U Prvom ratu pogibe joj jedini brat, pomreše roditelji, a ona i starija sestra Janja podjeliše nasljeđeno imanje i posvađaše se pritom do smrti. Niti su se posjećivale niti jedna za drugu pitale ili nešto po nekom poručivale. Od svoga djela nasljedstva pokupovaše ona i Jandrija zemlju, ogrdade, konje i kar i dosta druge stoke. Jandrija je s konjima i karom kirijašio za kistanjske trgovce dovozeći im robu iz Knina, Šibenika i Skradina i tako postaše dobrostojeći u odnosu na druge u okolini. Nosila se baba Anica starinski: suknja od domaćeg ručno tkanog omurenog sukna, džemper od domaće vune, također murene, tkanu pregaču u tamnijim nijansama i sadak ukrašen bukovačkom šarom. Glavu je povezivala bjelom povezačom od lanene tkanine, na nogama je nosila suknene crne čarape i gumene opanke. Za ljutih vrućina suknenu suknju bi zamjenila crnim vuštanom, sadak bi nosila sa sobom da bi ga prostrela na kamen gdje bi sjela, malo popustila povezaču i raskopčala džemper ispod kojeg je nosila bjelu košulju od kuštelanca, a opanke bi zamjenila trikama. Bila je sporih pokreta i temeljita u radu, njena pređa, pletivo i kruv ispečen pod pekom bili su nadaleko čuveni. Starost je učinila još sporijom, a život uz brojnu unučad, koja su se skoro svake druge godine prosipala, je nametao sve više poslova koje je istovremeno trebalo obaviti, pa je postajala nervozna i oštra prema svima u kući i komšijama, ali bi se brzo povratila i umiljato nasojala ispraviti na mah počinjenu štetu. Bila je željna muške djece, pa kad su se zaredom počeli rađati unuci od sina Marka i snaje Ruže, njenoj sreći nigdje kraja. Ljutnja joj prema njima nije bila ljuta, oštrina nije bila oštra, molbe i podmićivanja bajamima češće nego zapovjedi, a maženje joj bijaše i za muškiće pretjerano. Ružu, sna je poštivala, cjenila je njenu vrednoću i mirnoću, pa je ova mogla smirena u polje ili ovcama, po vodu ili drva, jer je znala da će baba Anka skuvati i dati djeci jesti, čuvati ih od vatre i vode. Ipak, Marka je uvjek znala pretjerano štititi, kad treba i kad ne treba, pa je Ruža uvjek izvlačila deblji kraj.

Marko, "Mariša" je bio visok koštuljav čovjek, smeđe oštre kose i visoka čela. Kretao se bez preše, promišljao i dugo se nagoneći poduzimao bi neki posao. Razumio se u sve seljačke poslove: oranje, kopanje, oko vinograda, navrtanje, kosidbu, oko konja i volova, izradu i popravku alatki, i štošta drugo, ali je bio nepoduzetan, trebalo ga je uvjek sa strane pokretati. Samo za čitanje imao je neobičnu strast. Šta god bi mu dopalo u ruke on bi čitao od korica do korica, ništa ne preskačući i za sve pročitano je imao svoj komentar. Završio je u Kistanjama osnovnu školu za Kraljevine, po ondašnjem strogom režimu kao jedan od najboljih đaka. Kad su mu djeca krenula u školu čitao je sve njihove knjige od bukvara i lektire do fizike i kemije. Kod ovaca, dok bi drugi tražili koje zgodno drvo za držalicu, rogulje ili vile, Mrako je nosio neku knjižurinu ili novine i čitao. Znao je napamet sve pjesmice koje je davno učio u školi, a pored toga nebrojeno junačkih narodnih pjesama o Kraljeviću Marku, Kosovu, Stojanu Jankoviću, hajducima i vilama Ravijolama.U zimske duge večeri, poslije večere, kod ognjišta, on bi pjevušio tako neku narodnu pjesmu, niti recitirajući niti kao guslar guslajući, djeca bi se umirila, a žene su prele i plele, dodajući poneki komentar na radnju u pjesmi.

Oženio se nabrzo poslije ćaćine smrti, 1941.godine, Drugi rat je već bio počeo, počeli su se pojavljivati i prvi ustanici, a on se odlučio ostati po strani, pošto su svi znali da nema oka i da nije za vojsku. Tako ga neko vreme svi pustiše na miru. U 1943. godini rodimu se sin Dušan, 1945. godine sin Stevan, 1946. godine sin Jandrija, 1948. godine sin Mile, a zatim 1952. godine ćer Rosa, 1956. godine ćer Dušanka i 1961. godine sin Mirko. Kako rat nikoga ne zaobiđe tako ne zaobiđe ni njega. Već po kapitulaciji Kraljevine po kuvinu je prikupio nešto pušaka i "Sten" automata, metaka i bombi, što ih odbaciše vojnici povlačeći se u rasulu od Zadra, i to sakri pa kasnije predade partizanima, a za svaku sigurnost sebi je ostavio jedan "Sten" automat. Kako je zasok bio na idealnoj trasi za skrivena kretanja, danju su često dolazili Talijani iz bodljikavom žicom ograđenih Kistanja, a noću grupice partizana tražeći hranu ili odjeću, obično oboje. Pošto Talijani popališe neke partizanske kuće u Mažibradama dođoše k njemu sa svojim porodicama stric Marketa i neki drugi rođaci, pa sestra Milica sa svojom porodicom iz Bunčića, čija je kuća bila odmah u cestu i stalno vojskama na udaru. Sva se ta čeljad kod njega smjestila, radila i hranila se do oslobođenja krajem 1944.godine. Iz rata izađe sa nešto ovaca, kravom, jednim starim konjem i magaretom. I njega mobiliziraše partizani 1944. godine, pa kad sazna neki viši komadant da nema oko, prekori podređene, a njega posla kući da radi pri Odboru. Spasiše ih gladi rodne godine, rodi ječam, raž, šenica i kuruzi kao nikad prije ni poslije.

Kad porastoše djeca nije bilo dovoljno hrane od polja i stoke, pa Marko krenu na građevinu kod "Gortana" i "Tempa", na izgradnju pruge Knin – Zadar, pa u Solin željezničkog čvora, Kliškog tunela i tunela Dujmovača, a onda u Zadar na izgradnju "Vinarije". A trebalo je djecu slati i na školovanje, pa se moralo stisnuti na sve strane. Srećom, djeca su dobro učila.

Dok je Marko išao s građevine na građevinu dotle je žena mu Ruža sa djecom preuzela sve poslove oko polja i stoke, a baba Anica bi nešto privredila po kući.

Ružica, Ruža je bila ljepa žena, rumena lica, sjajnih smirenih očiju i blage naravi. Vječito je bila u pokretu, uvjek nešto radeći od rane zore do mrkle noći. I sve je stizala obaviti. Bašče su bile obrađene, bilo je u njima kumpjera, kapule, ljutike, luka, kupusa, blitve, koromača, salate, pomidora, štira, tucnja i drugog ljetnog i zimskog povrća. Ispred kuće su bila dva grma rožica, a na pervazu vatrene kuće čuvarkuća. Kako su pristizala djeca vodila ih je u polje kad bi tamo okopavala kuruze ili žela srpom žito, pri čemu su joj ona pomagala i usput učila, jer bi im govorila: "Ono što uradite vi to ne muram ja, svima je tako lakše.", a ustvari je svrha bila da djeca od malena nauče raditi i da ih ima na okupu pod nadzorom. Pri tom im je pričala razne priče i dogodovštine iz života i na taj način odvraćala dječju pažnju od vrućine, bolova u leđima i ostalih tegoba posla. Veoma je sretna bila što joj djeca dobro uče iako sama nije išla u školu. Sa žalom bi rekla: "Njesu mi moji dali, pošla sam, pa me ćaća ispisa miteći tamo neke glavešine." U rjetkim slobodnim trenucima znala bi uzeti neku dječju knjigu i zamišljeno je i sjetno listala gledajući slike ponekad zamolivši da joj djeca nešto pročitaju. Djeca, naročito u nižim razredima, bi učila naglas i ona je slušajući ih znala napamet skoro sve pjesmice i priče iz njihovih knjiga govoreći im da ih odžrabri: “Nije to teško, baš je ljepo sastavljeno.“ Uz nju su tako sva djeca naučila raditi sve poljoprivredne poslove i oko stoke, a bogami i kućne poslove koji su se smatrali "ženskim": gargašati, presti i prepredati vunu, motati je u klupka ili kančela, okrpati čarape ili oprati neki komad robe. Podrazumjevalo se da sami sebi krpe trike i opanke žicom i jemčericama. Nastojala je da joj djeca budu čista i uredna, pa neka su i okrpana. Djecu nije nikada tukla, rjetko bi i zavikala, ali niko nije imao snage ne poslušati je, videći je onako neumornu i smirenu. Držala je kokoši, nasadila bi kvočku kad bi se god koja raskvocala, tako da je u avliji i oko nje bilo pilića svih generacija, a povremeno bi držala i tuke iako su joj bile "metiljave", pri čemu je mislila da su nježne i osjetljive za odgajanje bez dodatnog hranjenja. Brigu o pasu i mački, koje su stalno držali, prenosili su na djecu. Djeca su, također, imala dužnost da nose vareniku na u Kistanje Večerinki, Zorini, Milovidi, Pekaruši i još nekima, kad bi pošla u školu i po povratku su donosila prazne bocune. U posjete rodbini u Mjerkačima godinama ne bi išla, u Kistanje rjetko i to kad bi morala, sve one sitne nabavke bi obavljala djeca usput idući u školu. U zaseoku je bila sa svima u dobrim odnosima, sve žene i stare i mlade su joj se povjeravale i znala je sve što se događa, ali zauzvrat od nje niko o nikome nije čuo ružnu rječ ili bilo šta o drugome da bi to mogao dalje širiti. Tajnost je kod nje bila zagarantirana, pa bi mnogi znali svojim ženama reći: "E,da si ki Ruža Marišina!" Eto, ona takva bila je i pokretačka snaga Marišina. Kad bi on sveo svoju računicu i rekao "ne mure se", "nema se čim", ona bi mu smireno rekla "pomučićemo se svi, ali se mura", bilo da je trebalo plaćati djeci školovanje ili iskopati gusternu ili proširiti i podići kuću ili kupiti šporet, da se i on na kraju krajeva složio, prepuštajući ideju i muku njemu u zasluge, iako su svi znali da je ona podnjela najveći teret da do toga dođe.

I vreme brzo prođe, djeca odlaziše poslije završene osnovne škole, jedno za drugim, u svjet, da se vrate ispočetka preko školskih praznika, a poslije rjeđe i sve rjeđe, a njihov život u zaseoku se nastavi uz neznatne izmjene, čitajući sve rjeđa pisma po drugi, treći put u dugim zimskim večerima.

A te 1948. godine, i nešto prije i nešto poslije, tako je bilo u zaseoku na Vlaci, koga su preplavljivali s istoka, iz kanjona Krke, zvuci anđeoskih zvona Svetog Aranđela iz Manastira Krke, a sa zapada cilikanje na kvarat – jedan, na dva kvarta - dva, na tri kvarta – tri i na puni sat – onoliko koliko je sati, zvona Svetih Ćirila i Metodija iz Kistanja, sa Raskršća.

Nema komentara:

Objavi komentar