subota, 1. listopada 2011.

Žuto djetinjstvo (16-20)


- 16 -

A tada sam se presta na mater ljutiti, ne samo ja nego i ostala braća i sestra Rosa. Ona je jesenas, u desetom mjesecu, rodila drugu ćer, kojoj su dali ime Dušanka, onako odreda, kako im se svidilo. Baba nije dala da se njeno ime ponavlja dok je ona živa: "Kad umrem, mure se neko od praunučadi zvati po meni,a sada ne treba, još sam živa. Ako sam zaslužila, sjetiti će se, a ako ne, nikom ništa."

Dušan je već iša u osmi razred, Stevo u peti, Braco u četvrti, a ja u drugi razred, Rosa je imala pet godina, a sad je tu i šesto djete, Dušanka. Doduše, Jole je ima Stevu u četvrtom, Jovicu u prvom i Ružu od tri godine, a Sava je opet bila kuljava, to nas je malo tješilo, a Ile je ima samo Milana u drugom razredu i Milicu od pet godina i tu je sta. Što su Đurina Ljubera i Mirina Mara bile kuljave, nije nas čudilo, jer će roditi prvence. Naši roditelji su držali rekord, a šta će im to, kada nas nema puna kuća? Dušan se već brije, a Dušanka kmeči iz koljevke! Kad pitaš nešto para za kupiti koju potrebnu sitnicu za školu, uvjek govore da nema, da nas je puno, ko će svima nateći, a ovamo malo pa malo,novo djete. Kada smo naše nezadovoljstvo jedne večeri povodom mršave večere izrekli, baba je štitila mater žestoko reagujući:

- "To su Božja posla, nije na vama da o tome sudite!"

- "A jesu li Božja posla to što sad kusamo ovu čorbu od kiselog kupusa, a ne kiseli kupus kako ga vi zovete?" - papreno će Braco.

- "Koji kiseli kupus, moga bi u ovoj vodurini gaće prati, i još bi čorbetine ostalo." - pomažem ja Braci.

- "Ko bi ga nateka da je gusto, kako vi oćete, nebi nam bio dovoljan ni Manastirski badanj. A pojeli bi sve posjeke u Bukovici!" - neda se baba.


- "Eto opet, puno vas ima, sve izjedošte, nema dovoljno ovog, nema dovoljno onog, a svake druge treće godine novo djete!" - opet se na temu vraća Braco.

- "Svi ste gojni, napredni i zdravi, neka vas." - brani se mater, iako ne baš uvjerljivo – "Šta joj fali, vidite je, bucmasta, ljepa i mala. Dok se okreneš, una će narasti i biće vam drago što imate ovako ljepu sestru." - igra se sa bebom i sad odlučnije u materinskom zanosu odgovara na naše zajedljive prigovore.

- "Daj je amo Ružo!" - uzima baba prepovijenu bebu i tepa joj – "Ovaj mali Božji stvor, sve su to Božja posla i neka se rađaju dok to Un oće!"

- "Bog, Bog, jesi mi ti neki vjernik! Otkad za sebe znam, nisam te vidio u crkvi." - podrugljivo će Braco.

- "Nemuraš lizati crkvene oltare da bi bijo vjernik! Kad sam mugla ja sam išla, a sad sam stara i nemugu derati Brinu. Kad tamo odem neću se više vraćati u kuću. A šta se tiče Boga, Un je svuda oko nas i u nama, ako smo ga dostojni. Za dugih nući ja i Un vodimo duge razgovore, za sebe i za vas, kad vas u školi ne uče da se mulite Bogu, ka šta su prije djeca učila. Tek pošlje tije razgovora ja zaspem, Bog usliši muje mulitve." - ode baba u staračko snjarenje.

- "Blago tebi baba, ti ćeš živiti trista godina!" - podbode je ja.

- "Živiću ki i ostali, kolko mi je Bog odredio, a volila bi doživiti da svi završite škole i počmete jesti svoj kruv." - ljulja baba bebu i zamišljeno gleda u ognjište.

- "Oho, ho! Reka sam, trista godina!" - gurkam ja Bracu.

- "Biće to prije, puno prije, kad si malen sve ti se čini veliko i dugačko, a unda se okreneš i vidiš da je kuso i kratko. Stavi de Ružo malu spavati, zaspala je babina golubica." - lagano poljubi bebu među oči i pruži je materi.

- 17 -

Drugo polugodište poče bez Milana. Sad sam u školu iša sa Jovom Jolinim. On je bio prvašić i do sada je iša zamnom i Milanom ki mali žuti pasić. Kako to već biva kod djece puno vremena treba da prođe dok dobiješ ravnopravni status u grupi. A za taj status treba se nečim velikim dokazati ili jednostavno biti potreban grupi, ako si takve sreće. Sad se Jovi ukazala ta sreća, Milan se razbolio, i on je moga ići uporedo putem samnom.

Preko zime sva su djeca kašljala "iz pete", što znači zvonko i duboko, naročito pred spavanje. Danju, po buri i snjegu, zaneseni svojim dječjim poslovima nisu vodili računa da se mogu prehladiti. Nema veze što se mokre čarape ili košulja osuše na tebi, što se vruć napiješ vode ispod leda ili nešto slično, ali zato naveče kad se tjelo smiri i opusti, pred spavanje, počme kašalj, koji trese cjelo tjelo i izaziva suze na oči. Mater je kuvala čaj u velikom loncu, čas od šipaka, čas od kadulje, a kada bi kašalj bio uporan, onda bi zapržila i šećer. Tako se desilo i Milanu, pa kad nisu pomogli domaći ljekovi odvedoše ga doktoru i ovaj reče da ima pleuritu. Mora primati inekcije i piti neke tablete, ležati u toplom i dobro se hraniti. Nije s tim igre, lječenje će trajati dugo, a treba se stalno čuvati i najmanje prehlade. Tako mi je objasnio, kad sam doša da vidim šta je s njim. Ispočetka sam mu pokaziva šta smo učili u školi, da ne zaostane, a kad se to odužilo i on izgubi volju, šta da se muči kad će morati ponavljati razred.

- "Ćaća kaže da ovo polugodište neću ići u školu. Tako mu je doktor reka. Pa šta ću onda učiti, kad ću ponavljati razred!" - reče on rezignirano.

- "E, jebem mu, s kim ću sad sjediti u klupi. S kim ću ići u školu!?" - i ja se oneraspoloži.

- "Vidiš ti! Sad ću u razred dogodine ići s Jovicom. A ti sam! Šta se tu može!?" - pomiri seMilan sa sudbinom.

Tako ja osta bez parnjaka. Sad je Jovica polazio smnom u školu, a vraćali smo se nekad zajedno, nekad odvojeno, zavisno od trajanja moje ili njegove nastave. Jovica je bio plavi dječak, plave kovrčave kose i plavih očiju koje bi uprozorio u tebe, nikad mu nisi zna kad govori istinu, a kada laže. "Laže", možda nije prava rječ, volio je on da "zaobli" ono nešto malo istine, izbrusi joj ivice i ndogradi na tu botu neke svoje maštarije, u koje je i on sam vjerova da je istina, a tako nastoja i druge da uvjeri. A kad bi vidio da je ostalo sumnje,lako bi se zakleo: "Majke mi!", kao da je to od njega neko tražio za svaku pa i nevažnu stvar. Tako bi on izmislio da se nabuba za ručak, pojeo ovoliku komadinu kruva i neznam šta još, a svi smo znali da takvog kruva ima samo u zadružnoj pekari koji ispeče pekar Simo, sve sa žiškama u donjoj kori, a da mi u zaseoku šibamo mješani raženi, ječmeni i šenični kruv, crn ki balega, a da je bjeli kruv iz pekare samo pusta želja. Za kolače, osim uštipaka koje bi napravili za Slavu i Badnje veče, nismo ni znali, pa je turta smatrana jednom vrstom kolača. Znao je to i Jovo Jolin, znao je da i mi to znamo, ali mu opet nije smetalo da se pohvali kako se najeo turte, koju je baba Pera ispekla. A znao je da i mi znamo da baba Pera zaključava kruv, pa neka je i crn, i djeli ga koliko i kada ona oće, dobro ga mjereći, a ne koliko se traži i može pojesti. Kad bi neko Stevi, Jovinom starijem bratu, rekao takve Jovičine priče, on bi se nasmija:

- "Laže, sreću mu vrag odnjo! Eto sreće da je tako!"

To Jovici nije smetalo da poslije par dana ponovo ispriča nešto "zaobljeno". Navikli se mi, a i on. Neka priča kad mu odgovara!

Kad se u škli saznalo da Milan neće više dolaziti u školu, na njegovo mjesto samovoljno se premjestio Dule kuma Obre, s Kule, i sada smo često išli zajedno Manastirskom cestom do Orasa, vraćajući se iz škole. On bi za ljepa vremena produžio prečicom kroz Prigredu, a ja ljevo, a kada bi bilo blato i kiša rastali bi se ranije kod raskrsnice za Bjelanoviće i on bi produžio Manastirskom cestom, a ja Brestovačkim putem.

Kum Dušan, Dule s Kule, Bjelanović, bio je najmlađe djete kuma Obre i kume Bose, pa takav, ki trze, bio je razmažen od cjele familije. Najstariji je bio Obrica, pa Sakica, pa Slavko, onda Radojka, koja je išla sa Bracom u razred, i najzadnji Dule. Obrica i Sakica su već bili momci, Slavko se nagađa s ćaćom đe će i šta će, a Radojka i Dule su išli u školu.

Moj kum, parnjak, Dule, bio je moje visine, nekad i niži, kako to kod djece u rastu biva, ali temeljit, što će reći bucmast, mesnatih mišića, okrugle glave, dosta jak za svoju dob i uzrast i nadasve bezbrižan, na svoju mater kumu Bosu. Učio je osrednje, nije se radi toga puno uzbuđiva, a kada je doša sjediti kod mene, vidno je napredova, kao što se to uvjek događalo sa djecom koja su sjedila samnom u klupi. Na licu mjesta bi znali uz moju pomoć odgovore na sva pitanja, dizali ruke i tako podizali svoj ugled kod učitelja ili nastavnika, što nije moga pokvariti malo slabiji odgovor kad bi odgovarali kod table. Znali su učitelji da ima tu moje pomoći, jer ja nikad nisam diza ruku, ali važno je da se nauči i zna, nije bitno kako.

Dule je imao drugu sklonost. Od starije braće je dobija crtane romane, krimiće, western romane poznate kao X-1oo i to donosio meni, jer je zna da ja čitam sve šta mi dođe pod ruku. Kroz te romane sa Tarzanom smo prošli džunglu, London sa Lunom-kraljem ponoći, a Divlji zapad sa Winetuom i Old Shatterhandom i likovima iz romana Zane Greja. Čitali smo mi i ono šta je bilo za obaveznu lektiru, ali je ovo bilo u tim godinama slađe: zajašeš konja sa sombrerom na glavi i kreneš kroz purpurne doline Divljeg zapada. Poslije smo čuli da je to šund literatura, zabavna lektira i slično, da treba čitati klasike: Tolstoja, Dostojevskog, Andrića, Foknera, Mana, Ćopića, Krležu, Matavulja i druge, i čitali smo, ali smo do njih došli kroz "pustolovine" toga "šunda". Tako smo nas dvojica čitali sve do kraja osmogodišnje škole, jer smo je presjedili u istoj klupi.

- 18 -

Prođe ljeto. Svi smo se mi naučili plivati u Brestovači, idući ranije sat-dva u školu i tako se vraćajući kasnije, tražeći razne izgovore, a preko ljeta koristeći podnevne pauze i slobodno vreme između žetve raznih vrsta žita. Mater nam nije vjerovala, ali smo joj pokazali kad smo se vraćali iz Perićinke sa žetve, pa nam nije branila ići na kupanje, kad se to moglo od posla. Jeste da je voda u Brestovači bila mutna i puna punoglavaca, ali je i za nas bilo mjesta, to nam nije ništa smetalo.

A cjeli osmi mjesec je bila u kući strka oko Dušana. Završio je osmi razred i treba je ići negdje u srednju školu. Trebalo je uskladiti želje i mogućnosti. Slale su se molbe na sve strane, tamo gdje se davala stipendija, neki su odgovarali, a većina nije. Tako dođe odgovor od "Titova brodogradilišta" iz Kraljevice, da se taj i taj ne prima na zanat u to vojno brodogradilište, jer ima boljih kandidata.

Ćaća čita i ne vjeruje, pa ponovo čita i okreće list, pa će kroz zube:

- "Jebem li im mater banditsku, zna sam ja da će taku preporuku dati, nema za muje djete državnog dinara, oteli za svoje tukce, a ovamo pričaju da nema problema za najbolje đake. Idemo Dušane šutra u Šibenik, upisćemo te u Učiteljsku školu. Tražiću stipendiju od Općine, da mi napismeno daju da nema para za tebe, pa neka ljudi znaju kako se stipendiraju najbolji učenici."

Vratili su se sutra popodne iz Šibenika, upisali su ga u Učiteljsku školu, razgovarali sa direktorom, a ovaj se čudio kako Dušan nije dobio stipendiju, pa to je najbolji učenik koji se te godine upisuje kod njih, nazva direktora doma i dogovorili se:

- "Idi Marko kući, ništa ne brini, plaćaćeš kad možeš stići, a ti Duško samo tako nastavi učiti, pomoćeš sebi i nama."

Molba za stipendiju je u Općini stajala i stajala, a pred Božić dođe odgovor na po arka papira sa nečitljivim potpisom, gdje odgovaraju da Općina nema potrebu za učiteljskim kadrovima, pošto ih ima dovoljno.

Ćaća si kiselo nasmija:

- "Muraćemo sami, pa šta Bog da, od ove bande neću ni dinara dobiti, njesam bio špiljar, a pravi borci izginuše, pa se sad ovi kite njiovim lovorikama."

Mirko Bjelanović se upisa u vojnu školu, tako i Marko Silov, sin Josine iz Krstača, dobiše stipendije, iako su daleko zaostajali po uspjehu za Dušanom.

Tako Dušan ode iz kuće, iz zaseoka, u grad, Stevo krenu u šesti, Braco u peti, a ja u treći razred.

Ne dočeka me u trećem razredu učitelj iz drugoga Vladimir Pogačić, svi smo odahnuli. Za učiteljicu nam dođe Vinka Brucić, žena upravnika Doma učenika za ratnu siročad. Ona do sada nije predavala u školi, rađala je i odgajala svoju djecu, a sad kad su porasla, posveti se svom pozivu. Bila je to punačka dobrodušna žena, puna strpljenja i razumjevanja za dječju narav. Sada nas je učila čitati i pisati latinicu, jer smo prve dvije godine čitali i pisali na ćirilici. Kad smo je pitali šta će nam dva pisma, ona se nasmija i odgovori:

- "E, moja djeco, ima puno stvari koje su kod nas duple, pa tako i pismo. Od pamtivjeka na ovim prostorima postojala su najmanje dva pisma. Latinica i ćirilica su ostale, a bila je još glagoljica i to više vrsta, bosančica i da vam ne nabrajam više. Latinicu smo nasljedili od Latina, a ćirilicu su nam kao naše pismo za naše potrebe izmislili Sveti Ćiril i Metodije, kojima je posvećena ova naša crkva na Raskršću. Latinica nam treba za Zapad, jer je tamo jedino pismo, a ćirilica za Istok, koja je tamo jedino pismo. Nije problem naučiti oba pisma, pa kaže se: "Koliko jezika govoriš tliko ljudi vrediš." Lako ćemo to mi naučiti, pola slova već znate."

Trudili smo se svom snagom da nam objasni da to što učimo ima svoje razloge i svrhu, da se to koristi u svakodnevnom životu:

- "Vi se sad pitate: zašto učimo razlomke, šta će nam to? Evo zašto: idete u dućan i kupujete sol. Lako je kad se kupuje kilogram, trgovac i vi znate da je to dva dinara, a koliko je potrebno dinara za kilogram i po soli? Malo se zamislite i vidite da je to tri dinara, tako kontrolišete trgovca, a dinari se ne beru na grani, treba se dobro pomučiti da se zarade."

- "E, pa to svi znamo. To je lako!" - čuje se više glasova.

- "Lako je na ovom primjeru, ali nije na drugim. Neko će od vas biti inžinjer, neko zanatlija, neko će graditi kuće, a tamo neće biti ovakvih lakih zadataka, biće puno teže i preciznije, pa da se napravi posao kako treba i prije se mora sve izračunati. Zamislite, gradi se brod ili kuća, loše se izračuna, pa taman kad treba biti gotovo, brod potone ili se kuće sruši. Puno ljudi radilo, trebaju primiti zato plaće, a ne mogu jer taj brod ili kuća nisu prodati, već nastala šteta. Jedan čovjek koji nije znao svoj posao ojadio toliko ljudi. Jeli vam sad jasno zašto treba matematika?" - pokušava ona predstaviti potrebu i svrhu učenja nama naizgled nepotrebnog gradiva.

- "Pa nećemo svi biti inžinjeri?" - reče neko.

- "Nećete ovdje ni učiti da budete inžinjeri, ovdje ćete učiti koliko treba svakom čovjeku u životu, a kome treba više, taj će više i učiti! Zato postoje razne srednje škole i fakulteti, zato postoje razna zanimanja i svak uči koliko mu za njegovo zanimanje treba." - strpljivo će ona.

I tako iz dana u dan, strpljivo i mudro nam je na zemlju spuštala formule, koje smo do tada gledali u oblacima i koje po nama nisu ničemu služile, već samo da nas djecu bespotrebno gnjave.

- 19 -

Ćaćina plaća je išla za Dušanovu školu. Mali boljitak koji se bio osjetio prije toga je nesta. Stiskalo se na svemu, a radilo se puno više. Stevu, Bracu i mene su računali kao odrasle, od nijednog posla nije bilo poštede, od ranog jutra prije škole, pa do kasne večeri poslije škole stalno se nešto radilo. Jedva smo stizali da napišemo domaće zadatke.

Dođe doba kopanja kuruza. Nas četvoro, mater i nas trojica, okopašmo glavninu, utom dođe ćaća sa gradilišta "sedamnaestog tunela". Ostaće dan dva da pomogne, da okopavanje ne okasni. Do podne dovršišmo okopavanje na njivi ispod Lavanuše, osta nam još njiva iznad Guvna u Ogradinama.

Ćaća povuče kao prvi u redu, prešio je da to dovršimo prije večeri, da to isto veče on krene nazad na gradolište. Tempo je bio za nas djecu ubitačan, nismo se imali kad uspraviti da obrišemo pot. Meni se leđa ukočila, nisam se od bola moga ni uspraviti na kraju uvrati, a isto je bilo sa Stevom i Bracom. Kad smo završili zadnji red, pokušam se uspraviti, a jaka bol u leđima mi potjera suze na oči i prevalim se nemoćno na zemlju:

- "Šta radite od mene, ki da imam dvadeset godina! Pukoše mi leđa!" - bjesno zacvilim plačući.

- "Ajde, proći će, ajde ne sjedi na mukroj zemlji tako vruć, gotovi smo, nema više." - tješi me mater.

- "Dobro, prećera sam, ćio sam da se šutra ne mučite." - prizna ćaća.

- "Tako će biti i žetva, i bašče i ko zna šta ćete još izmisliti. Nismo djeca nego stoka. Bolje je magaretu nego nama. Ono jednom dnevno ponese vučije i mirno je, a mi smo po cjeli dan pod samarom, natovareni. "Uči" kažete, a nemamo kad učiti, druga djeca idu u kino, igraju se, idu na kupanje, a mi: njiva, ovce, krava, sjeno, slama, lišnjak, kozlac, đavo ga zna šta još ne!" -izlivam ja jed.

Svi šute, znaju da je tako.

A onda će ćaća:

-"Evo, iz ovi stopa idem u nućnu smjenu, tamo me čeka štamp i maca,do zore. Muramo izdržati radi Dušana, možda sljedeće godine dobije stipendiju. Tad će nam svima biti lakše." - oda nam svoju muku i nadu.

- "Ćaća, ja ću ovu godinu sigurno pasti." - odvaži se Braco.

- "Braco, neću ti ja ništa zato, ali si prije par minuta vidio i ču, a mislim da i osjećaš šta te čeka, pa ti kako oćeš!" - staloženo mu odgovori ćaća.

Braco se posrami, u tom momentu bi volio da je ćaća zavika, da ga je istuka, da je breštima. Presječe ga ćaćina mirnoća. Pokunji se i zamlatara rukama, nezna gdje bi snjima:

- "Znam ćaća." - prošaputa.

- "Ajmo kući, na večeru." - pozva mater, shvativši da je sve rečeno, šta se trebalo reći.

Po svršetku školske godine Dušan dođe kući na par dana i odma se vrati u Šibenik. Reče da odlazi na radnu akciju.

- "Muga si i kod kuće kopati, ima šta!" - nevoljko će mu ćaća.

- "Ne idem tamo kopati, ja vodim brigadire." - reče on na način da je odluka konačna i da će je sprovesti pod svaku cjenu.

- "Radi kako znaš, samo znaj da njesi sam, da se svi radi tebe mučimo." - opomenu ga ćaća.

Stevo, Braco i ja smo znali šta nas čeka. Tu se nije imalo šta promjeniti. Strmno žito, bajami, kuruzi, jagode, a u antrešelj ovce, konj, krava, bašče, mlin, pranje vune i ko zna šta će još izmisliti. Biće dobro ako se nađe par dana za kupanje na Krci.

Dušan te jeseni pođe u drugi razred Učiteljske škole, Stevo u sedmi razred, Braco je ponavlja peti, a ja krenu u četvrti razred.

Pred početak škole Dušan je doša u zelenom brigadirskom odjelu, napisa molbu za stipendiju i preda u Općini. Priložio je potvrdu o učešću na radnoj akciji, preporuke škole i Omladinskog komiteta iz Šibenika i bio skoro siguran da će mu ovaj put odobriti stipendiju. Otiša je u Šibenik bez odgovora, a to nije slutilo na dobro.

- "Ma neće dati, znam ja nji, neće dati zbog zavisti, što je un bolji od njiove djece, što sam i ja bolji od nji. To je prvo. Drugo, ja znam šta su za rata radili, krili se po Jasenovcu i Laškovici i Dunjoj brini, a sad se javili ki veliki partizani i zaslužni borci. A zaslužni ođe sada nema, uni ponajbolji su izginuli, uni šta ostaše živi u vojsci su ili miliciji daleko odavle, ne mureš do nji doći, i ovi sad to koriste vlast da sprovedu svju volju. Prokleti neradnici i mutivode, bili i ostali govna." - jeda se ćaća.

- "A ti skrati jezik, ako tako kažeš u kući ne muraš pred drugima. Neki jedva čekaju da im se dodvore i da nadodaju i uno šta njesi reka." - upozorava ga mater.

- "Ja ih znam po imenima i nadimcima koje su prije rata dobili, ne pada mi napamet da ih sada drukčije zovem, a ko im se tako nesviđa, njijov problem." - tvrdoglavo će ćaća.

- "Pa saznaj adresu od Pićine i drugi, piši im, mužda ti mugu nešto pomući." - predlaže mu mater.

Prošlo je podosta vremena dok je došla odbijenica. Isti razlog ki i prvi put.

- "Banda, rugaju mi se! Vidićemo!" - prokomentira ćaća.

- 20 -

Kriza se nastavila. Radi, radi i nema boljitka. Ćaćina plaća Dušanu za školu i dom, a mi kod kuće kako znamo i umijemo.

Kravica Zekulja davala je više varenike nego što bi čovjek moga pomisliti. Od onako sitne krave mater bi namuzla kao od druge dvije.

- "Jesi divlja, ali sve ti opraštam!" - govorila bi joj mater poslije muže.

Sada sam ja nosio vareniku Zorini, Zorki Kovačević, koja je održavala "Narodni dom", Milovidi Dubajić i Pekaruši. Moje je bilo da u zovnicu natrpam staklene bocune sa varenikom i poslije škole prazne ih vratim. Mater bi ih odma isprala lišćem od murvaćine i spremila za sutra. Nedaj Bože da se razbiju, prazni ili puni.

Zora je u "Narodnom domu" bila sve. Kod nje su bili ključi, ona je čistila, prodavala karte, cjepala ih pri ulazu u salu, a Branko Popović, električar, je iša u kabinu i rukovao aparatom. Ja sam ima povlasticu da ne plaćam kartu, uša bi zadnji, naša sebi mjesto ili jednostavno sio na pod i gleda raniju predstavu. Tako sam neke filmove gleda desetak puta. Svi su mi bili dobri, a neke sam iz kadra u kadar zna napamet. Nisam zaništa nosio vareniku.

Milovida je stanovala na spratu u Dubajića kući, iznad nekadašnje gostione. Na sprat se išlo drvenim žutim stepenicama. Njena ćer Sovjetka je bila Dušanova generacija i sada je išla u Medicinsku školu u Šibeniku. Bila je zgodna crnokosa djevojka, koja je dugo nosila pletenice sa fjokićima, crnih živahnih očoju i graciozna hoda. Ženstven izgled joj nije smeta da bude energična osoba koja zna šta oće. Takva joj je bila i starija sestra Desa. Svu tu energiju su poprimile od matere, jer ćaću nisu ni upamtile, poginu je kao partizan u Drugom ratu. Prije rata su Dubajići držali gostionu, bavili se trgovinom, a sada je Milovida imala malešnu penziju i bavila se šivanjem. Ona je bila rodom iz Trogira, a kao što je tada bio običaj, poprimila je sve navike mjesta i porodice u koju se udala. Građanski odgoj nije joj smeta da prihvata sve žene onakve kakve su, da ih savjetuje i podučava, da ih uči kako da oblače ćeri i kritikovala ih ako napamet kupuju šarene krpice.

Jednog dana reče mi da kažem materi neka uhvati malo vremena i dođe kod nje i ja tako prenesem. Otišla mater poslije par dana kod nje i vratila se sva sretna:

- "Majo, neznaš zašto me zvala!?"

Baba diže pogled sa pletiva, očekujući i odgovor.

- "Oće da bude kuma maloj Dušanki! A ja mislila ko zna šta, toga se nebi dosjetila." - odgovori mater.

Baba se nasmija:

- "Eto ti je crni vraže, pa neka bude kad joj je do toga stalo, dobra je una i pametna žena. Ma reci joj, kao se una mlađa zove, Sovjetka, da njesam zaboravila na svoju košulju. Još mi je nije vratila kad je onomad uze za neku priredbu."

- "Ajde baba, ti i košulja, velike mi stvari!" - odmanem ja rukom.

- "Tebi nije, samo žene znaju šta to znači, kolko puta treba iglom bocnuti, izmišljati cvjetiće i ostale ukrase, pa unda sve izbjeljivati i sumprešati. A ja sam to kao cura radila i namjenila sebi za smrt, da me u nju obuku i sarane. O, kolko sam ja toga imala,u oba kovčega nebi stalo, pa daj ovoj, daj unoj, a niko ne vraća. A te stvari treba čuvati, da se zna ko smo i šta smo." - počela baba nadugo i široko.

Samo to njezino ja nisam onda shvaća, puno ljepše su mi bile stvari iz dućana.

Na proljeće su Milovida, Desa i Sovjetka otišle sa materom i malom Dušankom u Manastir i tamo je krsti iguman Nikodim.

Nema komentara:

Objavi komentar